Kommunikasjonsdirektør
Arkivverket
Sognsveien 221, 0862 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Kommunikasjonsdirektør
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest onsdag 30. april
Vil du bidra til å gjøre nasjonens hukommelse mer tilgjengelig?
Er du opptatt av strategisk kommunikasjon, samfunnsutvikling og ny teknologi – og har et ønske om å bidra i et viktig samfunnsoppdrag – da bør du lese videre!
🎙️ Klikk her for å høre Riksarkivaren Inga Bolstad snakke om stillingen i denne stillingspodkasten!🎙️Om rollen
Her får du muligheten til å lede og forme kommunikasjonsarbeidet i en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag, et unikt innhold og en ambisiøs digitaliseringsagenda. Vi sitter på en av landets største samlinger av data – fra helse og rettsvesen til slekt, språk og kulturarv. Vi har en ny lov og forskrift på trappene og mange, spennende kommunikasjonsfaglige utfordringer.
Digitaliseringen rokker ved selve forståelsen av hva et arkiv er, hvordan dokumentasjon skapes, og hvordan vi tar vare på det for fremtiden. Midt i dette teknologiske skiftet søker vi en kommunikasjonsdirektør som kan sette ord på denne endringen og bidra til å synliggjøre den for verden rundt oss.
Som kommunikasjonsdirektør bidrar du til å bygge tillit eksternt og kultur internt. Vår interne leveregel er å utforske det nye og utfordre det etablerte.
Du har en viktig rolle i å skape en god dialog med vår eier Kultur- og likestillingsdepartementet, arkivsektoren i Norge og alle våre samarbeidspartnere i offentlig og statlig forvaltning.
Som kommunikasjonsdirektør hos oss vil du:
- lede og utvikle Arkivverkets kommunikasjonsarbeid – strategisk og operativt
- bidra inn i toppledelsen i Arkivverket, som medlem i toppledergruppa og rapportere til øverste leder, riksarkivaren
- få muligheten til å lede fem faglig sterke, kreative og engasjerte kommunikasjonsrådgivere og en lærling i medieteknikk. Du har personal- og budsjettansvar.
- være en sentral rådgiver for toppledelsen, bidra til å synliggjøre Arkivverket og gi oss en tydelig stemme i offentligheten. Slik at det vi sier står i stil med det vi gjør – og det vi vil bli.
- få en strategisk nøkkelrolle i vår videre utvikling
- være øverste ansvarlig for presse- og mediehåndtering, intern- og ekstern kommunikasjon.
Hvem er du?
Vi ser etter en leder som har et strategisk og analytisk blikk, som står trygt faglig og som personalleder. Du er nysgjerrig på nye trender og holder deg oppdatert på fag og teknologi.
Du motiveres av å oppnå resultater sammen med medarbeiderne dine og videreutvikle et miljø preget av kvalitet, nysgjerrighet og mot. Du har relevant erfaring og gode resultater fra utvikling av mennesker og fagmiljøer.
- Du har erfaring med strategisk kommunikasjon, helst fra komplekse organisasjoner i utvikling.
- Du er god til å samarbeide og bygge relasjoner.
- Du er trygg i lederrollen, har et blikk for både mennesker og struktur, og bygger fagmiljøer som oppnår gode resultater og leveranser
- Du har solid samfunnsinnsikt, og du trives i offentlig sektor – ikke på tross av kompleksiteten, men på grunn av den.
- Du vet hvordan du skal kommunisere tydelig – når temaet er krevende, publikum sammensatt og tiden knapp.
- Du forstår samspillet mellom medier, mennesker og makt, og du evner å tenke helhetlig, langsiktig og presist.
- Du er dyktig til å håndtere kommunikasjon i ulike kanaler, har god rolleforståelse og klarer å balansere åpenhet, presisjon og rollen som etat og direktorat.
- Det er en fordel om du har utdanning på masternivå innen kommunikasjon, journalistikk eller andre relevante fag. Særlig lang og relevant erfaring kan veie opp for dette kravet.
Les mer om forventingene til ledere i staten her: Grunnlag for God ledelse i staten - regjeringen.no
Hva får du hos oss?
- Du ansettes som avdelingsdirektør, stillingskode 1060, med lønn fra 1.000.000 – 1.300.000, etter kvalifikasjoner. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Det trekkes 2 % til pensjon i Statens pensjonskasse.
- Moderne arbeidsmetoder: Arkivverket er en organisasjon som jobber etter smidig metodikk. Vi jobber tverrfaglig og på tvers av organisasjonen.
- Fleksibilitet og gode arbeidsvilkår: Vi legger til rette for at du kan kombinere jobb, familie og fritid. Vi vet at livet skjer – og støtter deg når du trenger det.
- Et arbeidssted i grønne omgivelser: Kontoret ved Sognsvann i Oslo gir deg både frisk luft og bynærhet – T-bane til døren, skiløyper utenfor kaffemaskinen og Oslos største gratis parkeringsplass
Om prosessen
Vi starter med intervjuer i uke 19 og ser for oss å ta imot en ny kollega tidlig høst 2025.
Tilleggsinformasjon
Kontaktperson: Stina Mosling, Avdelingsdirektør - HR
Telefon: +47 93201514| E-post: stimos@arkivverket.no eller riksarkivar Inga Bolstad: ingbol@arkivverket.no, Telefon: + 47 48126026
Arbeidssted: Sognsveien 221, 0862 Oslo
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Om Arkivverket
Arkivene er nasjonens hukommelse. Det handler om vår gamle historie og om nyere samfunnsdokumentasjon. Hva skjedde i min sak? Hvorfor fattet staten akkurat den beslutningen? Dette må alle ha tilgang til, det er en del av rettssikkerheten, og derfor jobber vi med å digitalisere våre enorme datamengder.
Arkivverket er øverste arkivmyndighet i Norge. Vi fører tilsyn med offentlige arkiv, vi veileder, vi iverksetter arkivpolitikken og vi utvikler verdens første digitale plattform for bevaring og tilgjengeliggjøring av historiske data.
For mer informasjon se www.arkivverket.no.
Vi oppfordrer
I Arkivverket tror vi at vi utvikler de beste løsningene når vi får inn ulike perspektiver og erfaringer. Vårt mål er å speile hele spekteret av samfunnet vi tjener. Derfor oppmuntrer vi alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av alder, funksjonsevne, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion, eller etnisk tilhørighet. Vi jobber aktivt for å skape et arbeidsmiljø hvor alle har like muligheter, og vi forplikter oss til å tilrettelegge arbeidsforholdene for å møte dine behov.
Til informasjon
I samsvar med Offentlighetsloven §25 vil offentlig søkerliste foreligge etter søknadsfristens utløp. Dersom du ønsker å reservere deg mot å stå på offentlig søkerliste, må det begrunnes.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søkeren ber om å bli unntatt. Søkere vil i dette tilfelle bli informert før offentliggjøringen og vil ha mulighet til å trekke søknaden.
Sektor
Offentlig
Nettsted