Rådgiver - jurist på oppvekstfeltet
Oppvekst - fagstab, Lillestrøm kommune
Jonas Lies gate 18, 2000 Lillestrøm, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver - jurist på oppvekstfeltet
Oppstart
1. desember 2025
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 17. august
Lillestrøm kommune ble etablert 1. januar 2020, og er en kommune under utvikling. Tjenesteområde Oppvekst søker nå etter en ny jurist til Fagstab oppvekst. Her jobber det 21 ansatte med ulik fagkompetanse innenfor blant annet juss, pedagogikk, økonomi, helse og barnevern. Fagstaben skal ivareta sentrale faglige og administrative oppgaver, og vi har følgende oppdragsformulering: Gjennom godt samspill, faglighet og tverrfaglig samarbeid skal fagstab oppvekst bidra til kvalitet, effektivitet og utvikling som skal komme innbyggerne til gode.
Som jurist hos oss vil du få ansvar for et bredt spekter av juridiske og politiske problemstillinger, ofte med korte frister og høy kompleksitet. For å lykkes i rollen må du evne å arbeide systematisk og effektivt, samtidig som du håndterer flere parallelle prosesser med høy kvalitet. Hos oss får du en sentral rolle i et faglig sterkt miljø, hvor du får mulighet til å påvirke og utvikle både innholdet i jobben og kommunens arbeid for barn- og unge.
Arbeidsoppgavene vil inkluderer oppgaver knyttet til fagområdene skole, barnehage, barnevern, og helsetjenester til barn, unge og familier. Samtidig vil det handle om tverrfaglig samarbeid på tvers av ulike tjenester. Oppgavene vil blant annet være juridisk rådgivning og veiledning/opplæring, enkeltsaksbehandling, og utvikling og oppfølging av internkontroll på oppvekstområdet.
Du vil jobbe allsidig innenfor hele avdelingens arbeidsområde og få god innsikt og forståelse for driften av en kommune, og vil ha mulighet til å påvirke barn og unges oppvekstmiljø i kommunen, under vår visjon: Sammen om en god oppvekst.
Arbeidsoppgaver
- Gi juridisk råd og veiledning til tjenesteledere, internt i avdelingen og til ledelsen i Tjenesteområdet oppvekst, til innbyggere og til andre samarbeidspartnere
- Saksbehandling i form av blant annet å behandle søknader, skrive vedtak og behandle klagesaker
- Planlegge og gjennomføre noe intern opplæring
- Vedlikeholde og videreutvikle internkontrollen gjennom for eksempel utarbeidelse av rutiner, maler og standardtekster og sørge for at disse implementeres i kommunens praksis
- Gjennomgå aktuelle høringer, samt utforme høringssvar. Dette innebærer blant annet å følge opp regelverksendringer på feltet, herunder gjennomføre utredninger om konsekvenser av kommende regelverksendringer
- Personvern
- Skrive politiske saker
Kommunen er hele tiden i utvikling og arbeidsoppgavene kan av den grunn endre seg.
Kvalifikasjoner
- Krav om fullført norsk master i rettsvitenskap eller Cand. jur.
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk er nødvendig
- God oppdrags- og organisasjonsforståelse vil bli vektlagt
- Gode datakunnskaper og forståelse for fagsystemer vil bli vektlagt (til informasjon, de mest sentrale systemene er Public 360 og Samsvar)
- Erfaring fra arbeid eller utdanning innenfor utdanningsrett, helserett og/eller barnevernsrett vil bli vektlagt
- Kunnskap om og erfaring fra offentlig sektor vil bli vektlagt, men nyutdannede jurister kan også søke
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som:
- Har utpreget evne til å organisere og prioritere i en hektisk hverdag
- Trives med å arbeide med mange saker samtidig
- Står trygt i en arbeidshverdag som raskt kan endres med bakgrunn i hendelser, politiske og administrative bestillinger og samfunnsutviklingen for øvrig
- Er selvstendig, men trives også med å samarbeide med andre
- Trives i et tverrfaglig miljø
- Liker å ta initiativ og finne gode løsninger for å løse kommunens oppdrag
- Kommuniserer klart og profesjonelt, både skriftlig og muntlig
- Har høy integritet og sterk faglig vurderingsevne
- Liker å bidra inn i et positivt arbeidsmiljø
Vi tilbyr
- Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid
- Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer
- Fleksibel arbeidstid (hvis det er aktuelt for stillingen)
- Hjemmekontor inntil to dager pr uke kan avtales(hvis det aktuelt for stillingen)
- Lønnsinnplassering i henhold til hovedtariffavtale
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge.
Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
Kontaktinformasjon
Rannveig Strålberg, avdelingssjef, +4791848679Hege Frydenberg Hermansen, seniorrådgiver, +4793053926
Arbeidssted
Jonas Lies gate 182000 Lillestrøm
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Lillestrøm kommuneReferansenr.: 4985039495
Stillingsprosent: 100%
Fast
Startdato: 01.12.2025
Søknadsfrist: 17.08.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Hege Frydenberg Hermansen
seniorrådgiver
+4793053926
Rannveig Strålberg
avdelingssjef
+4791848679
Om bedriften
Lillestrøm er Norges niende største kommune. Vi har ca. 95.000 innbyggere, og en beliggenhet midt mellom Oslo og Gardermoen på Nedre Romerike. Vi baserer vår virksomhet på FNs bærekraftsmål, med fokus på klima og miljø. Verdiene våre er Tillit - Inkludering - Nyskaping. Besøk oss på https://www.lillestrom.kommune.no/
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
821b1c22-49c5-4ada-acc3-61a4f72d79cb
- Hentet fra
talentech
- Referanse
1dc8ab9ad4304de49216d36943c570f9