Seniorkonsulent ved avsnitt for Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet
Felles enhet for utlending og forvaltning, Trøndelag politidistrikt
Gryta 4, 7010 Trondheim
Om jobben
Stillingstittel
Seniorkonsulent
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 1. mai
Ønsker du å jobbe forebyggende innenfor et av politiets viktige samfunnsområder? Vi har ledig fast stilling til deg som vil være med å bidra til politiets arbeid med oppfølging av tillatelser knyttet til pass og ID-kort.
Avsnitt for Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet i Trøndelag politidistrikt utlyser nå en spennende stilling som seniorkonsulent i vedtakslinje pass/ID. Avsnittet er organisert under seksjon for forvaltning ved funksjonell driftsenhet Felles enhet for utledning og forvaltning (FUF).
Forvaltningsseksjonen ivaretar forvaltningsoppgaver knyttet til fagområdene alkohol/servering, arrangement, brukthandel, førerkort, hittegods hund, kjøreseddel, pass/ID, vaktvirksomhet og våpen. Seksjonen består av 28 faste ansatte. Ved avsnitt for Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet er det 16 ansatte med ulik kompetanse og som har et særskilt ansvar for å bruke forvaltningssporets muligheter til å forebygge kriminalitet og uønskede hendelser.
Vedtakslinjen pass/ID har ansvar for fagområdet i hele distriktet, og består av kompetente kunnskapsmedarbeidere som håndterer saker og henvendelser fra kontrollinjen, samt har hyppig kontakt med innbyggere om ulike problemstillinger. Stillingen gir deg mulighet til å utvikle deg innenfor et spennende fagområde og jobbe forebyggende innenfor et av politiets viktige samfunnsområder. Det må påregnes saksbehandling også innen andre fagområder som avsnittet / seksjonen har ansvar for.
Stillingen er stedsplassert politihuset i Trondheim med oppstart etter nærmere avtale.
Vi søker deg som trives med å saksbehandle og veilede, både internt og eksternt. Hos oss får du jobbe i et solid fagmiljø med vekt på kvalitet og kompetansedeling. Det er viktig at du er imøtekommende, god på kommunikasjon og samarbeid.
Arbeidsoppgaver
- Selvstendig saksbehandling av pass- og ID-kortsaker opp mot aktuelle lov- og regelverk.
- Vedtaksmyndighet i pass og ID-kort saker.
- Nektelse og tilbakekall av pass og ID-kort
- Veilede internt, herunder gjennom tett samarbeid med kontrollinje.
- Jobbe forebyggende gjennom forvaltning.
- Håndtere henvendelser fra publikum og andre eksterne samarbeidspartnere.
- Ha fokus på kompetanseutvikling og sørge for lik forvaltningspraksis i politidistriktet.
- Andre tildelte oppgaver fra leder.
Kvalifikasjoner
Må-krav:
- Utdanning på bachelornivå, gjerne rettsvitenskap. Særlig relevant praksis eller lang erfaring fra saksbehandling i kontrollinjen og / eller vedtakslinjen kan i særlige tilfeller kompensere for utdanningskravet
- Erfaring fra offentlig forvaltning og saksbehandling
- Gode IT-kunnskaper
- Gode norsk og engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
Utdanning fra utlandet må være godkjent av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT) eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKDIR). Søknader som ikke har vedlagt slik godkjenning vil ikke bli behandlet.
Ønskelig krav:
- Erfaring fra saksbehandling kontrollinje og/eller vedtakslinje pass/ID.
- Erfaring med veiledning og kundebehandling.
- Kjennskap til politiets datasystemer.
Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt samtykker du til at det utføres en skikkethetsvurdering.
Du må ha plettfri vandel, ha ordnet økonomi og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Selvstendig
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Systematisk og effektivt
- Løsningsorientert
- Fleksibel
Det legges stor vekt på personlig egnethet.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som seniorkonsulent, stillingskode 1363, fra kr 540.000-620.000 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden o.l.)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Mette Krogh, Avdelingsleder, 41676353Arbeidssted
Gryta 47010 Trondheim
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Trøndelag politidistriktReferansenr.: 4945300242
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 01.05.2025
Kontaktperson for stillingen
Mette Krogh
Avdelingsleder
41676353
Om bedriften
Trøndelag politidistrikt strekker seg over 39 kommuner og har 480 000 innbyggere. Politidistriktet er inndelt i syv funksjonelle driftsenheter og tre geografiske driftsenheter. Vi er i overkant av 1250 ansatte sammensatt av både politi, påtale og sivile som jobber sammen for samfunnsoppdraget vårt: forebygge og bekjempe kriminalitet, samt skape trygghet for befolkningen. Politimester og hans administrasjon har hovedsetet på Politihuset i Trondheim. Trøndelag politidistrikt jobber med mangfold og inkludering på arbeidsplassen. Vi har fokus på å jobbe kunnskapsbasert for å utvikle oss i takt med samfunnet og dets forventninger. Arbeidshverdagen til våre dyktige ansatte består av både viktige og spennende oppdrag, der nesten ingen dager er like.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2919531
- Hentet fra
talentech
- Referanse
03c30c4d0d9e4d2ab19d206f4350038a