Business Controller
Kartverket
Kartverksveien 21, 3511 Hønefoss, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Business controller
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 31. august
Om stillingen
Vi søker etter en business controller som skal bidra til videreutvikling av prosesser og modeller for økonomi- og prosjektoppfølging i eiendomsdivisjonen. Dine hovedoppgaver vil være å støtte utarbeidelse og oppfølging av mål- og gevinstplaner inn mot divisjonens nyetablerte programkontor, i tillegg til å bistå økonomiansvarlig for divisjonen med analyser og løpende økonomioppfølging.
For å lykkes i rollen må du ha god regnskaps- og forretningsforståelse, gode analytiske egenskaper og være nysgjerrig på analyser av alle slag. God kunnskap og erfaring med PowerBI og Excel er nødvendig da vi benytter dette som verktøy i vår virksomhetsstyring. Kjennskap til OKR-metodikk, statens prosjektmodell og samfunnsøkonomiske analyser er en fordel.
Hos oss bidrar du til at ledergruppen har gode styringsverktøy og beslutningsgrunnlag. Du vil være en viktig sparringspartner og støttespiller for økonomiansvarlig i divisjonen og en sentral bidragsyter i utarbeidelse av analyser og rapporter inn mot våre samarbeidspartnere i offentlige og private sektor.
Eiendomsdivisjonen forvalter det offisielle Eiendomsregisteret (matrikkelen), grunnboken, og sentralt stedsnavnsregister. I tillegg har vi ansvar for tinglysing av fast eiendom og borettslagsandeler samt Kartverkets kundesenter i Ullensvang. Gjennom et spennende samfunnsoppdrag med utvikling og forvaltning av digitale økosystem for effektiv deling av eiendomsinformasjon, understøtter vi viktige samfunnsprosesser som eiendomshandel, eiendomsutvikling, skatt- og tilskuddsordninger, bærekraft, samfunnssikkerhet og beredskap.
Arbeidsoppgaver
Stillingen skal bistå økonomiansvarlig i å utforme analyser og gi riktige beslutningsgrunnlag og styringsrapporter som understøtter divisjonens interne og eksterne rapporteringskrav. I dette ligger:
- Utarbeide og følge opp forretningsspesifikke analyser og rapporter, herunder produktregnskap, gebyr- og selvkostmodellering, gevinstplaner og samfinansieringsmodeller, prosjektoppfølging og interne mål- og styringsparametre (OKR) etc
- Bistå med budsjett, prognose og økonomirapportering for divisjonen i samarbeid med økonomiansvarlig, herunder gjennomføre månedsavslutning etter SRS- og kontantprinsipp, løpende oppdatering av budsjett og prognose i ERP-systemet i Unit4
- Understøtte divisjonens løpende virksomhetsstyring, organisasjonsutvikling, kvalitets- og risikostyring, sikkerhets- og beredskapsrammeverk etc
Stillingen inngår som del av divisjonens økonomi- og analyseteam og rapporterer til stabsleder i eiendomsdivisjonen.
Kvalifikasjonskrav
- Utdanning innen økonomiske fag på bachelornivå
- Utenlandsk utdanning må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
- Minimum 2 års erfaring innen controlling og økonomisk analyse
- God kompetanse innen bruk av økonomisystemer, IT-verktøy og inngående kjennskap til Excel
- God regnskaps- og forretningsforståelse. Noe erfaring knyttet til statlige regnskapsstandarder og kontantregnskap er en fordel
- Gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
Vi ønsker at du har:
- Erfaring med ERP-systemet Unit4
- Erfaring innen foretningsspesifikke analyser, prosjektoppfølging og virksomhetsstyring
- Erfaring med Power BI
- Kjennskap til OKR metodikk, statens prosjektmodell og oppfølging av samfunnsøkonomiske analyser
- Analytisk; evner å bryte ned, forstå, strukturere og presentere kompleks informasjon
- Systematisk; jobber selvstendig, setter tydelige mål og planlegger godt
- God gjennomføringsevne, jobber effektivt og målrettet for å levere til rett tid og med rett kvalitet på leveransene.
- Teamorientert; verdsetter samarbeid og bygger lagånd
- Gode kommunikasjonsevner; både skriftlig og muntlig
- Trives med å utforske og tilegne deg ny kunnskap
For å være aktuell for denne stillingen er det en forutsetning at du kan sikkerhetsklareres.
Hvorfor skal du velge oss?
I Kartverket kombinerer vi stolte tradisjoner med fremtidsrettet teknologi for å løse samfunnskritiske oppgaver. Verdien av fellesløsningene og den geografiske infrastrukturen Kartverket forvalter er estimert til 30 milliarder kroner årlig innenfor viktige samfunnsområder som sikkerhet og beredskap, klima, miljø og natur, kommunal forvaltning og privat næringsliv.
Vi tror på moderne måter å jobbe på. Med en produktorganisert tilnærming setter vi brukerne i sentrum og sikrer rask verdi gjennom kontinuerlige leveranser. Vi har en ambisjon om å gi alle våre ansatte en hverdag der mestring og arbeidsglede står høyt i fokus. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger.
Vi tilbyr
- Spennende arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter i en kultur som oppfordrer til faglig påfyll
- Gode velferdsordninger som bedriftsidrettslag, treningsrom og en time trening per uke i arbeidstiden
- Fleksitid og sommertid
- Fleksibelt arbeidsted inntil to dager i uken
- Lønn som rådgiver, kode 1434, etter kvalifikasjoner
- God pensjonsordning og muligheter for boliglån i Statens pensjonskasse
Om søknaden din
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandlingKartverket er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig - Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes.
Om du trenger teknisk hjelp til søknaden, ta kontakt med support hos Grade Jobbnorge
- support@jobbnorge.no
- 75542220
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Fra sjø til land. Fra det ytterste verdensrommet til dypeste havbunner. Vi i Kartverket vet at alt skjer et sted, og at geografisk informasjon og eiendomsinformasjon er viktige komponenter i utviklingen av bærekraftige samfunn og nye digitale, produkter og tjenester.
Våre ambisjoner på vegne av Norge er store. Vi er over 800 stolte kartverksansatte som hver dag står opp og bidrar til Norge skal bli ledende i bruken av geografisk informasjon. I 2024 ble vi tildelt den prestisjefylte "Bedre Stat"-prisen for vårt arbeid med å digitalisere samhandling ved eiendomshandel.
Vår jobb er å gjøre det enkelt å samle, bearbeide og dele stedfestet informasjon.Våre data spiller en nøkkelrolle i fremtidens bærekraftige samfunn og for å finne svare på fremtidens klimautfordringer. Vi er statens fagorgan for kart, geodata og eiendomsinformasjon. Vår oppgave er å bygge og vedlikeholde nasjonal geografisk infrastruktur for sjø og land, og samarbeide med kommuner, statlige organer og private aktører.
Vi har 13 kontorsteder fra sør til nord, samt et jordobservatorium på 79 grader nord. Kartverket ble etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Norge.
Vi trenger stadig flere på laget. Kanskje du blir en av oss?
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
79b8f611-22fd-4f88-92a9-22a2dd54f6d6
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10258574