Barnevernkonsulent
Barnevern - Omsorgsteam, Oslo kommune, Bydel Grorud
Kakkelovnskroken 3, 0954 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Barnevernkonsulent
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 12. januar
Grorud barneverntjeneste er organisert under seksjon for hjelpetjenester for barn og unge. Dette innebærer at vi er organisert sammen med Forebyggende- og helsefremmende tjenester. Dette i tråd med oppvekstreformen med økt fokus på tidlig innsats, forbyggende arbeid og samhandling mellom tjenestestedene.
Vi er en tjeneste som har fokus på utviklingsarbeid og kontinuerlig forbedring. Tjenesten har over lengre tid hatt fokus på digitalisering og arbeidsmetoder som kan være besparende for miljøet. Herunder arbeider vi med Lean-metodikk, samt at vi i tråd med Oslo kommunes føringer bruker Microsoft 365 som et av våre arbeidsverktøy. I tillegg benyttes fagsystemet Modulus barn.
I vårt arbeid er befolkningens stemme viktig. Barneverntjenesten har fokus på hva befolkningen i bydelen er opptatt av, slik at vi bedre kan yte helhetlige tjenester med barnet i fokus. Som et ledd i dette har tjenesten egne familieveiledere, familierådskoordinatorer, voldskoordinator og flere andre spesial stillinger i hjelpe- og støttefunksjoner for resten av tjenesten. Vi har medarbeidere som er engasjerte, kompetente og utviklingsorienterte.
Tjenesten er delt inn i 7 ulike team: Stab, Administrativt-team, Mottaksteam, Barn- undersøkelse, Barn- tiltak, Ungdomsteam og Omsorgsteam.
Omsorgsteam har nå en 100% fast stilling ledig.
Omsorgsteamet jobber med rekruttering og oppfølging av fosterhjem, og oppfølgning av barn og ungdom i fosterhjem, samt biologiske foreldre. Arbeidet består i stor grad av forberedelse og deltakelse i saker som fremmes for Barnevern og helsenemnd.
Vi søker deg som har et særskilt engasjement og interesse for arbeid med omsorgssaker og som ønsker å jobbe med denne delen av barnevernsarbeidet. Omsorgsteam bistår av 8 saksbehandlere og 1 avd.leder.
På grunn av tjenestens sammensetning oppfordrer vi personer med minoritetsbakgrunn og menn til å søke.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandling etter lov om barneverntjenester.
- Rekruttering og godkjenning av fosterhjem.
- Følge opp fosterhjem og barn/ungdom i fosterhjemmet.
- Følge opp biologiske foreldre.
- Oppfølging av fosterhjem/ tilsynsbesøk.
- Tverrfaglig samarbeid til det beste for barn og familier.
- Stille som partsrepresentant i Barnevern- og helsenemnd og øvrige rettsinstanser.
- Forberede og deltakelse i saker som fremmes for Barnevern og helsenemnd.
- Samarbeid med andre team og eksterne instanser.
- Noe kveldsarbeid og reisevirksomhet må påregnes.
Kvalifikasjoner
- 3-årig sosialfaglig utdanning, fortrinnsvis barnevernspedagog eller sosionom. Mastergrad er ønskelig.
- Ønskelig med erfaring innenfor kartleggings- og tiltaksmetodikk ihht. Kvellomodellen.
- Det vektlegges erfaring fra førstelinje arbeid, fortrinnsvis barneverntjenesten.
- Erfaring fra fosterhjemsarbeidet er fordelaktig
- Erfaring med Lean metodikken er fordelaktig.
- Ønskelig med førerkort klasse B.
- Kjennskap til fagsystemet Modulus barn og Microsoft - 365 er en stor fordel.
- Personlig egnethet vil bli sterkt vektlagt.
- Det vil bli påkrevd politiattest ved ansettelse, ikke eldre enn 3 måneder.
Personlige egenskaper
- Gode relasjonskompetanser hvor verdier som ydmykhet og medbestemmelse er viktige.
- Gode samarbeidsevner, lojal og forståelse for linjestruktur.
- Nøyaktig, utviklingsorientert, fleksibel, nytenkende og initiativtagende.
- Engasjert, strukturert og tydelig.
- Opptatt av å bidra til å skape et godt arbeidsmiljø.
- Trives med å jobbe i et høyt arbeidstempo, samt evne til å omstille seg uten at det går utover arbeidets kvalitet.
- Stor grad av selvstendighet og ansvarsbevissthet kreves.
- God muntlig og skriftlig kommunikasjonsevne.
Vi tilbyr
- Et faglig og ivaretagende arbeidsmiljø som er resultat- og utviklingsorientert.
- Intern og ekstern veiledning.
- Strukturert kompetanseheving.
- Gode forsikrings-, pensjons- og låneordninger.
- Lønnsplassering i lønnstrinn 36-45 (kr 606 000- 711 100,- pr år ) etter Oslo kommunes lønnsregulativ, avhengig av lønnsansiennitet.
- Flexitid-ordning.
Kontaktinformasjon
Nina Ytterhaug Halvorsen , Avdelingsleder , 90818941, nina.ytterhaug.halvorsen@bgr.oslo.kommune.noArbeidssted
Kakkelovnskroken 30954 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 4898498022
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 12.01.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Vil du være med oss å jobbe for gode levekår og livskvalitet for hele befolkningen gjennom helse, deltagelse og mestring? Da er Grorud bydelen for deg.
Bydel Grorud ligger i Groruddalen nordøst i Oslo. Bydelen har rundt 27.000 innbyggere med over 150 ulike nasjonaliteter. I 2016 fikk vi Oslo Folkehelsepris for våre folkehelseprosjekter i barnehager, skoler, fritidsklubber og i boliger for mennesker med utviklingshemming. Sammen med nabobydelene er Bydel Grorud en del av Groruddalssatsingen, som er forlenget med ti nye år fra 2017.
Les mer om bydelen her: www.bydel-grorud.oslo.kommune.no og www.facebook.com/bydelgrorud
Hvis du ønsker at søknaden skal unntas offentlighet, må du begrunne dette. Du vil bli varslet dersom begrunnelsen ikke tas til følge. Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det.
Bydel Grorud er en røykfri arbeidsplass.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2820812
- Hentet fra
talentech
- Referanse
bd14296022ef4e1eb3db28e0b604429e