Rådgiver
Fosterhjemstjenesten
Sørøygata 10, 9615 Hammerfest
Om jobben
- Stillingstittel
- Rådgiver
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 6. januar
Ønsker du å bli del av et spennende fagmiljø med et stort og engasjerende samfunnsoppdrag?
Ved Fosterhjemstjenesten i Bufetat, region nord, har vi nå ledig en fast 100 % stilling som rådgiver med kontorsted Hammerfest. Kontorsted Tromsø kan også vurderes.
Fosterhjemstjenesten har 40 ansatte fordelt på 8 kontorsted i Nord-Norge: Vadsø, Hammerfest, Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Bodø og Sandnessjøen. Vi har ansvar for rekruttering, opplæring og formidling av fosterhjem til barn og unge i Nord-Norge. Hos oss vil du bli en del av et spennende fagmiljø som er opptatt av å bidra med gode tjenester for barn, unge og deres familier. Sammen med kollegaer over hele Nord-Norge, vil du bidra til å løse et viktig samfunnsoppdrag.
Arbeidsoppgaver
Hos oss vil du få en spennende og variert arbeidshverdag. Du kommer blant annet til å samhandle med barn, foreldre, barneverntjenesten i kommunen og deres samarbeidspartnere, hvor din rolle vil være å bistå i kartleggingen av barnets behov, og finne et aktuelt fosterhjem etter henvisning. Det vil også være aktuelt å bidra med opplæring til nye fosterforeldre, samt få ansvar i vår betydelige satsning på informasjon og bistand rundt rekruttering av fosterhjem i slekt og nettverk og i barnets nærmiljø.
Her er noen av arbeidsoppgavene som vi håper vil gi deg arbeidsglede:- gjennomføre aktiviteter og kampanjer for å rekruttere fosterhjem, i tråd med nasjonale, regionale og lokale planer
- planlegge og gjennomføre rekrutteringsprosesser for det enkelte barn, med særlig fokus på familie og nære nettverk
- behandle henvisninger fra kommunalt barnevern som gjelder barn med behov for fosterhjem
- opplæring av fosterhjem etter vårt nye opplæringsprogram, SOLID
- informasjonsarbeid tilknyttet fosterhjemsoppdraget.
Stillingen innebærer noe reisetid og arbeid utenfor kontortid (ettermiddag og noe helg).
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg som har:- minimum bachelor fra høgskole eller universitet, fortrinnsvis som barnevernspedagog eller sosionom
- minimum 3 års erfaring fra enhetens arbeids- og/eller fagområder
- god forvaltningskompetanse
- grunnleggende digitale ferdigheter
- gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
- førerkort klasse B.
- erfaring med utadrettet arbeid og/eller undervisning
- erfaring med veiledning
- relevant videre-/tilleggsutdanning.
Personlige egenskaper
Vi tror du vil trives i denne stillingen om du:- er en kollega med gode samarbeids ferdigheter
- er opptatt av å finne løsninger som sikrer brukermedvirkning og barnets behov er initiativrik, fleksibel og løsningsorientert
- evner å jobbe selvstendig, etter gjeldende rutiner og retningslinjer, og kan skape fremdrift i eget arbeid
- er analytisk og systematisk i ditt arbeid.
- vise god formidlingsevne, både muntlig og skriftlig
- aktivt ta initiativ til utadrettet aktivitet
- eksponere deg i ulike medier i forbindelse med ditt arbeid
- håndtere et arbeidsliv som er i stadig endring, samtidig som arbeidsoppgaver skal løses
- levere skriftlig arbeid (rapporter, sammenstillinger og lignende) iht. til frister og dokumentasjonskrav
- trives med ledelse på avstand, og kollegaer over et stort geografisk område.
For oss er det svært viktig hvordan du som person egner deg til jobben, og hvordan din erfaring og kompetanse vil komplementere vår tjeneste
Vi tilbyr
Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ i stillingskode 1434 som rådgiver, p.t. kr 650.000 - kr 680.000,- pr. år. Avlønning vurderes etter utdanning og erfaring.
I tillegg kan vi tilby:- medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, mulighet for tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring.
- mulighet for trening i arbeidstiden
- fleksitidsordning innenfor bestemte rammer
I tillegg til dette får du være med på å løfte oss slik at vi kan gi barn, unge og familier et enda bedre tilbud, og det mener vi har en stor verdi i seg selv.
Informasjon til deg som søker
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Stillingen er for tiden lagt til Fosterhjemstjenesten, avdeling rekruttering.
- Politiattest må fremlegges ved ansettelse, jf. lov om barnevern § 12-11 andre ledd, og forskrift om politiattest § 7. Denne attesten skal ikke legges ved søknaden.
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
- Du må oppgi minimum to referanser av faglig relevans og nyere dato.
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
For å bli vurdert som søker, må du legge ved relevante vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse. Vitnemål for utdanning tatt i Norge skal lastes opp fra Vitnemålsportalen. Har du utdanning fra utlandet må du legge ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse/NOKUT.
Kontaktinformasjon
Ann-Sissel Punsvik, Enhetsleder, 466 15 264
Arbeidssted
Sørøygata 10
9615 Hammerfest
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Bufetat
Referansenr.: 5040748051
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 06.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Ann-Sissel Punsvik
Enhetsleder
466 15 264
Om bedriften
Barne-, ungdoms- og familieetatens fem regioner har som hovedoppgave å drive etatens institusjoner og familievernkontor. I tillegg har regionene ansvar for fosterhjemsrekruttering og oppgaver knyttet til adopsjon. Barn, unge og deres familie skal få riktig hjelp til rett tid uansett hvor de bor i Norge. Bufetat sine fem regioner rapporterer til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
Bufetat, region nord med administrasjon i Alta omfatter Nordland, Troms og Finnmark, med totalt ca 700 ansatte.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
7083b147-bb84-46e4-900c-f089b76c5e28
- Sist endret
2. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
2f0d3ee5d8544cb2ac839991754062b5
Lignende annonser
Pedagogisk leder i barnehage
Arbeidsgiver
Isbjørnhiet Barnehage Sa
Sted
Hammerfest
Arbeidsgiver
Hammerfest kommune
Sted
Hammerfest
Kontormedarbeider/konsulent
Arbeidsgiver
Hammerfest kommune
Sted
Hammerfest