Har du solid erfaring innen IT og ønsker å bidra til en datadrevet utvikling i Norske tog?
Norske Tog AS
Drammensveien 35, 0271 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Leder IT
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 7. august
Norske tog søker leder til sin IT-avdeling. Er du en IT-spesialist som har solid erfaring med å lede og utvikle IT- avdelinger, så kan dette være jobben for deg! Stillingen er nyopprettet, og avdelingen består i dag av tre medarbeidere. Du vil få en sentral rolle med ansvar for hele IT-området i Norske tog, både strategisk og operativt, i tett samarbeid med resten av jernbanesektoren.
Vi søker deg som vil være en pådriver for digitalisering, IT-sikkerhet og som vil utvikle en datadrevet kultur. Du har stor interesse for teknologi, data systemer og innovasjon. Ditt fokus er gode løsninger som bidrar til å møte Norske togs behov på det IT-tekniske området.
Om bord i togene har vi nettverk og en rekke IT-systemer. Vi jobber også med nye teknologier som tilstandsbasert overvåkning (OCM) og vedlikehold (CBM), automatisk togframføring (ATO), digitale tvillinger og kunstig intelligens (AI) for å forme fremtidens jernbane. Norske togs administrative systemer er primært SaaS-basert og Teams/SharePoint er fundamentet for en fleksibel og framoverlent bedrift med jernbanens beste som målsetning.
Med den teknologiske utviklingen og integrasjon av tjenester er IT-sikkerhet viktig å inkludere allerede i designfasen av nye systemer, samt å styrke eksisterende for å ivareta skiftende geopolitiske forhold og risikonivå i samfunnet. Dette ansvaret hører inn under IT og du som leder vil ha ansvar for at dette blir ivaretatt i alle ledd av Norske tog sin virksomhet, både på teknisk og administrativt nivå.
Vi søker deg som motiveres av Norske togs samfunnsansvar og som vil jobbe for bærekraft og en fremtidsrettet jernbane som del av det grønne skiftet. Du vil få mulighet til å jobbe i et kompetent og engasjert fagmiljø som forvalter store samfunnsmessige verdier.
Stillingen rapporterer til CFO.
Arbeidsoppgaver
Vi tilbyr
En spennende stilling i et selskap som setter bærekraft høyt og som har fokus på det grønne skiftet. Vi har et godt arbeidsmiljø med en uformell og god tone. Vi har en egen sosialkomité som har egne arrangementer flere ganger i året og vi har firmahytte. Vi er et selskap med et stort fokus på mangfold og kan i den forbindelse nevne at vi samarbeider med stiftelsen Helt Med, vi tilrettelegger i forbindelse med religiøse høytider, vi har eget mangfold og inkluderingsgruppe og vi har per i dag ansatte fra 11 ulike nasjonaliteter. Telefon, bredbånd og forsikringsordninger er inkludert. Vi tilbyr konkurransedyktig lønn.
Ønskede kvalifikasjoner
Vi ser for oss at du er
For mer informasjon om stillingen, kontakt Ida Opaker i Personalhuset Search & Selection på telefon 95 22 41 52 eller epost til ida.opaker@personalhuset.no.
Vi tar ditt personvern på alvor. Vi ber deg derfor om å sende CV, søknad og vitnemål via lenken i annonsen som fører deg inn i vårt rekrutteringssystem. Da kan vi behandle din søknad og dine opplysninger på en trygg og sikker måte.
Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Norske tog legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Vi søker deg som vil være en pådriver for digitalisering, IT-sikkerhet og som vil utvikle en datadrevet kultur. Du har stor interesse for teknologi, data systemer og innovasjon. Ditt fokus er gode løsninger som bidrar til å møte Norske togs behov på det IT-tekniske området.
Om bord i togene har vi nettverk og en rekke IT-systemer. Vi jobber også med nye teknologier som tilstandsbasert overvåkning (OCM) og vedlikehold (CBM), automatisk togframføring (ATO), digitale tvillinger og kunstig intelligens (AI) for å forme fremtidens jernbane. Norske togs administrative systemer er primært SaaS-basert og Teams/SharePoint er fundamentet for en fleksibel og framoverlent bedrift med jernbanens beste som målsetning.
Med den teknologiske utviklingen og integrasjon av tjenester er IT-sikkerhet viktig å inkludere allerede i designfasen av nye systemer, samt å styrke eksisterende for å ivareta skiftende geopolitiske forhold og risikonivå i samfunnet. Dette ansvaret hører inn under IT og du som leder vil ha ansvar for at dette blir ivaretatt i alle ledd av Norske tog sin virksomhet, både på teknisk og administrativt nivå.
Vi søker deg som motiveres av Norske togs samfunnsansvar og som vil jobbe for bærekraft og en fremtidsrettet jernbane som del av det grønne skiftet. Du vil få mulighet til å jobbe i et kompetent og engasjert fagmiljø som forvalter store samfunnsmessige verdier.
Stillingen rapporterer til CFO.
Arbeidsoppgaver
- Lede og utvikle IT-avdelingen, inkludert personalansvar og ressursstyring
- Utvikle og implementere IT-strategier som støtter organisasjonens mål og visjoner
- Sikre stabil og sikker drift av IT-systemer og tjenester som understøtter samfunnsoppdraget til jernbanen
- Samarbeide med andre avdelinger for å forstå behov og levere passende IT-løsninger
- Sikre gjennomføring av IT-prosjekter fra planlegging til ferdig leveranse og drift
- Sikre etterlevelse av relevante lover og forskrifter innen IT-sikkerhet og personvern gjennom prinsippene «Security & Privacy by design»
- Videreutvikle sikkerhetstiltak for å beskytte organisasjonens data og systemer mot cybertrusler i alle sammenhenger
- Utføre risikovurderinger og sikkerhetsanalyser for å identifisere og redusere potensielle sikkerhetstrusler
- Lede dataplattformarbeid i Microsoft Fabric for bedre datagrunnlag og vedlikeholdsoptimalisering
- Analysere og forstå bestillers og kunders behov (systemeier og applikasjonsforvalter)
- Holde oversikt over alle IT-systemer og pågående kontrakter
Vi tilbyr
En spennende stilling i et selskap som setter bærekraft høyt og som har fokus på det grønne skiftet. Vi har et godt arbeidsmiljø med en uformell og god tone. Vi har en egen sosialkomité som har egne arrangementer flere ganger i året og vi har firmahytte. Vi er et selskap med et stort fokus på mangfold og kan i den forbindelse nevne at vi samarbeider med stiftelsen Helt Med, vi tilrettelegger i forbindelse med religiøse høytider, vi har eget mangfold og inkluderingsgruppe og vi har per i dag ansatte fra 11 ulike nasjonaliteter. Telefon, bredbånd og forsikringsordninger er inkludert. Vi tilbyr konkurransedyktig lønn.
Ønskede kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen IT, fortrinnsvis på masternivå
- Ledererfaring fra IT-avdelinger eller -team
- Solid kompetanse innen IT-sikkerhet og personvern
- Kunnskap om TCP/IP-baserte nettverk, inkludert bruk av VPN og brannmurer
- Kunnskap om Azure-plattformen og Fabric-teknologi
- God forståelse for IT-infrastruktur, nettverksløsninger og systemadministrasjon
- Erfaring med prosjektledelse, spesielt innen implementering og videreutvikling av IT-løsninger
- Meget god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk og engelsk
Vi ser for oss at du er
- nysgjerrig, serviceinnstilt og proaktiv med god gjennomføringsevne
- god på personalledelse og evner å motivere og utvikle dine medarbeidere
- fleksibel og god til å prioritere mellom oppgaver når det er hektisk
- flink til å kommunisere og sterk på teamarbeid
- selvstendig, initiativrik og evner å tenke strategisk
For mer informasjon om stillingen, kontakt Ida Opaker i Personalhuset Search & Selection på telefon 95 22 41 52 eller epost til ida.opaker@personalhuset.no.
Vi tar ditt personvern på alvor. Vi ber deg derfor om å sende CV, søknad og vitnemål via lenken i annonsen som fører deg inn i vårt rekrutteringssystem. Da kan vi behandle din søknad og dine opplysninger på en trygg og sikker måte.
Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Norske tog legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Norske tog er et statseid aksjeselskap. Selskapet forvalter eierskapet til alt persontogtogmateriell i Norge, med noen få unntak. Norske togs hovedoppdrag er å leie ut materiell til operatører for bruk i persontogtrafikken i Norge. Selskapet skal være ledende innenfor jernbaneteknisk kompetanse og prosjektforvaltning, og bistår Jernbanedirektoratet med å utrede materiellstrategi ut fra samfunnsøkonomiske betraktninger. Norske tog er ansvarlig for anskaffelse av nye tog, foreta større oppgraderinger av den eldre vognparken samt å være en pådriver for innovative prosesser for best mulig utnytting av materiellet. Vi skal være en direkte bidragsyter til det grønne skiftet og gjøre jernbane til et attraktivt tilbud for den reisende i tett dialog med samarbeidspartnerne våre.
Sektor
Privat
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
6f3acc63-f058-404d-a1cf-5d7a3bcd6c6f
- Hentet fra
recman
- Referanse
444729