Veileder
Nav Ålesund, Ålesund kommune
Notenesgata 6, 6002 Ålesund
Om jobben
Stillingstittel
Veileder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
4
Søk på jobben
Søk senest søndag 25. mai
Vil du gjøre en forskjell for mennesker i vanskelige livssituasjoner, og for de som ikke deltar i arbeidslivet? Har du interesse for saksbehandling, veiledning og oppfølging knyttet til arbeidsinkludering og økonomi? Vil du bidra til at de som benytter seg av Nav sine tjenester får god og riktig bistand, med fokus på hjelp til selvhjelp? Motiveres du av å veilede andre og kan identifisere deg med Nav sitt samfunnsoppdrag, visjon og verdier? Da er det kanskje nettopp deg vi er på jakt etter!
Nav Ålesund har ansvar for å følge opp innbyggere bosatt i Ålesund og Fjord kommune. Vi er en sammensveiset gjeng med et godt faglig og sosialt fellesskap. Medarbeiderne våre har god og variert kompetanse, noe vi ser er nødvendig for å lykkes med oppdraget vårt.
Vi har nylig vært gjennom en omorganisering for å gi mer spesialisert bistand til ulike målgrupper. Kontoret er delt inn i seks avdelinger:
- Fire avdelinger jobber med arbeidsrettet oppfølging og saksbehandling
- Én avdeling tilbyr arbeidsrettede tiltak i egen regi
- Én avdeling har ansvar for økonomisk støtte, råd og veiledning knyttet til sosiale tjenester i Nav
Vi søker nå nye medarbeidere til avdelingene for arbeidsrettet oppfølging og avdelingen for økonomisk støtte, råd og veiledning. Vi har ledig både faste og midlertidige stillinger.
Arbeidsoppgåver
Arbeidsoppgaver i avdelinger for arbeidsrettet oppfølging
- Oppfølging av personer som av ulike grunner trenger veiledning for å komme tilbake til arbeidslivet
- Kartlegge ressurser og behov hos den enkelte
- Motivere for arbeid og aktivitet
- Følge opp personer på en måte som fremmer hjelp til selvhjelp
- Samarbeid med arbeidsgivere om inkludering i arbeidslivet
- Samhandling rundt den enkelte, både internt og eksternt
- Vurdere, iverksette og følge opp støttetiltak for arbeidsgivere og arbeidssøkere ved jobbstart
- Veilede og saksbehandle etter ulike lovverk.
Arbeidsoppgaver i avdeling for Økonomisk støtte, råd og veiledning
- Veilede og saksbehandle etter sosialtjenesteloven
- Gi informasjon, råd og veiledning, eksempelvis om privatøkonomi eller boligutfordringer
- Kartlegge behov og følge opp brukere som trenger sosiale tjenester
- Samhandle med kollegaer i andre avdelinger internt eller med eksterne samarbeidspartnere for å finne gode løsninger for den enkelte bruker
Arbeidsoppgavene kan tilpasses og endres over tid, avhengig av behov og føringer i organisasjonen.
Kvalifikasjonar
- Minimum 3-årig høgskole-/universitetsutdanning tilsvarende bachelor. Særlig relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Erfaring fra veilednings-, motivasjons- og/eller endringsarbeid for mennesker i ulike livssituasjoner
- Evne til å formidle et komplisert regelverk på en enkel måte
- Gode norskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
- Gode digitale ferdigheter og evne til å raskt sette deg inn i ulike digitale løsninger
Det er ønskelig at du har:
- Erfaring fra saksbehandling og lovanvendelse
- Erfaring fra tverrfaglig samarbeid og teamarbeid
- Erfaring fra samarbeid med arbeidsgivere og kjennskap til det lokale arbeidsmarkedet
- Erfaring fra inkludering av ulike brukergrupper i arbeid og aktivitet.
- Førerkort klasse B
Personlege eigenskapar
- Du ønsker å jobbe med mennesker som har ulike behov, og du evner å møte de med åpenhet og verdighet.
- Du har stor arbeidskapasitet og godt pågangsmot, og håndterer utfordringer med nysgjerrighet og løsningsfokus.
- Du kan å prioritere både på kort og lang sikt i en hektisk arbeidshverdag.
- Du er robust, effektiv og har god struktur på arbeidet - og du trives i en digital arbeidshverdag.
- Du er tålmodig og trygg, samtidig som du evner å skape fremdrift og holde fokus på målet.
- Du er tydelig i din kommunikasjon, og du har forventninger til deg selv og de vi skal hjelpe. Du evner å legge til rette for hjelp til selvhjelp.
- Du er en lagspiller som heier på de rundt deg og er opptatt av at andre skal lykkes.
- Du bidrar til et godt arbeidsmiljø med humor og en positiv innstilling.
- Du ønsker utvikling både av deg selv, teamet og kontoret, og du trives med å være en del av endring og forbedring.
Vi tilbyr
- Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
- Et godt og inkluderende arbeidsmiljø
- Aktive og engasjerte kollegaer
- Fleksibel arbeidstid
- Opplæring, veiledning og kompetanseheving
- Lønn etter avtale
- God pensjonsordning gjennom KLP (fra lønnen trekkes 2%)
Kontaktinformasjon
Anne-Mari Ekornåsvåg, Avdelingsleder, Arbeidsinkludering og mangfold, 481 92 386Aina Støbakk, Avdelingsleder, Økonomisk støtte, råd og veiledning, 905 84 474
Arbeidsstad
Notenesgata 66002 ÅLESUND
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgivar: Ålesund kommuneReferansenr.: 4966499692
Stillingsprosent: 100%
Fast, Vikar
Søknadsfrist: 25.05.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Aina Støbakk
Avdelingsleder, Økonomisk støtte, råd og veiledning
905 84 474
Anne-Mari Ekornåsvåg
Avdelingsleder, Arbeidsinkludering og mangfold
481 92 386
Om bedriften
Ålesund kommune er den største kommunen mellom Bergen og Trondheim, og eit regionsenter for Nordvestlandet. Kommunen har rundt 58.000 innbyggarar. Området rundt byr på rike moglegheiter for et aktivt friluftsliv for alle, jakt og fiske, og kommunen har eit rikt og blomstrande kultur- og næringsliv. Ålesund er universitetsby og har landets største universitet, NTNU.
Kommunen er ein stor arbeidsgjevar med sine over 4.500 dyktige og engasjerte medarbeidarar som utfører viktige samfunnsoppdrag. I det daglege arbeidet vektlegg vi verdiane våre: open, engasjert og modig. Visjonen for kommunen er «nasjonal slagkraft, regional attraktivitet og lokal identitet».
Ønsker du ein meiningsfylt jobb med varierte og utfordrande oppgåver, er Ålesund kommune eit spennande alternativ.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2937578
- Hentet fra
talentech
- Referanse
738f9f2c5185434a9e5b3c2860344094