Porteføljekoordinator
Fiskeridirektoratet
Strandgaten 229, 5004 Bergen
Om jobben
Stillingstittel
Porteføljekoordinator
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Antall stillinger
1
Om stillingen
Fiskeridirektoratet styrker innsatsen på digitalisering og søker en som skal ha hovedansvar for å lede og utvikle porteføljekontoret vårt. Du må ha svært god it-forståelse, og kunne koordinere prosjekter og digitaliseringssatsinger på tvers av organisasjonen. I tillegg må du evne å se digitaliseringen som en forlengelse av vårt samfunnsoppdrag.
Vi er nylig omorganisert, og porteføljekontoret skal etableres i løpet av høsten 2023. Du vil derfor få spennende rammer for å etablere og utvikle kontoret og effektivisere digitaliseringsarbeidet, samtidig som vi jobber med å bygge nye samarbeidslinjer, god informasjonsforvaltning og ny virksomhetsstrategi.
Ditt hovedansvar blir å lede porteføljekontorets arbeid. Kontoret skal levere et best mulig grunnlag og gi råd til porteføljestyret, slik at det får oversikt over pågående satsinger og styringen blir best mulig. I tillegg skal kontoret støtte de som leder prosjekter og digitaliseringssatsinger, og følge opp at rapportering, felles metoder, standarder og rammeverk blir fulgt.
Porteføljekontoret er tverrfaglig, og du vil lede en engasjert gruppe av seks medarbeidere, som har dette som én av sine arbeidsoppgaver. De har spisskompetanse innen IT, informasjonsforvaltning, jus, samfunnsøkonomi, gevinstrealisering og organisasjonsutvikling.
Arbeidsoppgaver
- administrativ ledelse av porteføljekontoret
- bidra til å koordinere prosjektene som skal inn til porteføljestyringsprosessen og sikre at de oppfyller kvalitetskravene
- bidra til å koordinere at prosjekteiere og prosjektledere leverer etter forventning inn mot porteføljestyret
- bidra til at alle ledd i nye brukerreiser passer inn med eksisterende tjenester
- hovedansvar for at vi benytter og videreutvikler effektive prosjekt- og implementeringsprosesser
- bidra til at porteføljekontoret blir et tydelig kontaktpunkt og rådgiver for porteføljestyret og de som leder digitaliseringssatsingene våre
- sikre tydelighet og kvalitet i digitaliseringsinitiativ
- lære opp og veilede organisasjonen i bruk av verktøy, metodikk, og praksis for porteføljestyring
- bidra i utviklingen av metodikk og funksjon for porteføljestyring av digitaliseringssatsinger
Personlige egenskaper
- selvgående, proaktiv, løsningsorientert og effektiv
- serviceinnstilt, samarbeidsvillig og pålitelig
- tenker langsiktig og helhetlig på vegne av hele virksomheten
- god leveringsevne og stor arbeidskapasitet
- analytisk og strukturert
- meget gode kommunikasjons- og pedagogiske evner
Personlige egenskaper vektlegges.
Kvalifikasjonskrav
- relevant utdannelse på universitets-/høyskolenivå
- svært god forståelse av IT som fagområde
- erfaring med prosjekt-/teamledelse, gjerne innenfor store og komplekse organisasjoner med elementer av både utvikling og innføring/gevinstrealisering av IT
- sertifiseringer i IT prosjektledelse for eksempel PRINCE2, PMP eller lignende
- det er en fordel med kjennskap til MoP-rammeverket (Management of Portfolios)
Arbeidsspråket vårt er norsk.
Stillingen er plassert i IT-avdelingen.
Vi tilbyr
- lønn som seniorrådgiver fra kroner 650 000 til kr 800 000 per år avhengig av kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes.
- utfordrende oppgaver innenfor et fagfelt i stadig utvikling
- medlemskap i Statens pensjonskasse
- fleksibel arbeidstidsordning
- kunnskapsrike og hyggelige kollegaer
- mulighet for hjemmekontor inntil 2 dager i uken
Spørsmål om stillingen
IT-direktør Kjersti Dalland, telefon 901 36 426
Seksjonssjef Morten Andreassen, telefon 488 64 585
Om bedriften
Fiskeridirektoratet skal fremme lønnsom og verdiskapende næringsaktivitet gjennom bærekraftig og brukerrettet forvaltning av marine ressurser og marint miljø.
Vi samarbeider nært med forskningsinstitusjoner, næring og offentlige etater nasjonalt og internasjonalt. Fiskeridirektoratet har rundt 420 årsverk fordelt på 20 kontor langs hele kysten.
Fiskeridirektoratet er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen.
Vi har behov for medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, kompetanse og perspektiv for å løse vårt samfunnsoppdrag. Alle kvalifiserte kandidater oppfordres derfor til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene må du oppfylle krav til positiv særbehandling. Dette kan du lese mer om på arbeidsgiverportalen.
Fiskeridirektoratet benytter Semac bakgrunnssjekk i sine rekrutteringsprosesser. Bakgrunnssjekk gjennomføres ikke uten samtykke fra søkeren, og aktuelle søkere vil motta nærmere informasjon om dette.
Sektor
Offentlig
Nettsted