Økonomisjef
Nome kommune
Ringsevja 30, 3830 Ulefoss
Om jobben
- Stillingstittel
- Økonomisjef
- Oppstart
- 2. mars 2026
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidstid
- Dagtid, ukedager
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest mandag 22. desember
I Nome kommune er vi en ledergruppe på 6 som jobber tett sammen. Vi leter nå etter vår nye økonomisjef, som vil være en del av laget vårt framover. Vi står i en krevende og spennende tid. Kommuneøkonomien er stram og det er et stort behov for omstilling til en ny tid. En mulig utvinning av sjeldne jordartsmetaller vil kunne gi kommunen vekst og utviklingsmuligheter. Dette er derfor muligheten for deg som vil brette opp ermene, har pågangsmot, klokskap, bred økonomisk forståelse og vil bidra i arbeid for et bærekraftig Nome. Sammen er vi et godt kommunelag!
Økonomisjefen jobber tett med kommunedirektørens ledergruppe, virksomhetsledere/enhetsledere, kollegaer i staben og øvrige nøkkelpersoner. Det forventes at du bidrar i styring, drift og utvikling i hele organisasjonen. Økonomisjefen vil være en viktig pådriver for fornyelse av organisering og oppgavefordeling. Vi trenger deg som ser muligheter og finner handlingsrom.
Rollen som økonomisjef innebærer å skape forståelse for samfunnsøkonomiske spørsmål, særlig kommunens økonomiske situasjon. Komplekse sammenhenger må analyseres og beskrives for administrasjonen og de folkevalgte.
De samlede driftsinntektene til Nome kommune er på 850 millioner kroner. Investeringsbudsjett for 2026 på 70 millioner kroner.
Økonomisjefen leder avdelingen for økonomi og styring med 5,8 årsverk, rapporterer til kommunedirektøren og inngår i kommunedirektørens
ledergruppe.
Nome kommune er på vei inn i et tjenesteutviklingssamarbeid med kommunene i Kongsbergregionen. Økonomisjefen vil der inngå i et faglig nettverk med økonomisjefer i 11 kommuner i regionen. Det er startet et spennende arbeid for å se på hvordan mer formelt interkommunalt samarbeid kan redusere sårbarhet og gi gevinster.
Arbeidsoppgaver
- Bidra til at Nome kommune har en bærekraftig utvikling og økonomi.
- Lede avdelingens oppgaver knyttet til budsjett, regnskap, lønn, fakturering, innfordring, finansforvaltning, eiendomsskatt og anskaffelser.
- Økonomisk analyse og saksbehandling knyttet til fagområdet.
- Utvikle og følge opp styringsinformasjon i tråd med organisasjonens behov.
- Ta en tydelig rolle i økonomiprosessene for å sikre god tilrettelegging og fremdrift, særlig i budsjettarbeid og rapportering.
- Videreføre den digitale utviklingen av fagområdet, gjennomføre forbedringer og utvikle kompetansen hos alle parter i økonomiprosessene.
- Bidra til at avdelingen som støttefunksjon tar en aktiv rolle i faglig utvikling, veiledning og samarbeid med ledere og medarbeidere i hele organisasjonen.
- Påse at alle sider av økonomifeltet holder seg til lover, forskrifter og reglementer.
- Videreutvikle økonomimiljøet i kommunen gjennom ledelse og samspill med organisasjonen.
Kvalifikasjoner
Vi forventer at du har:
- relevant høyere utdannelse (bachelor eller master)
- bred erfaring fra økonomistyring, fortrinnsvis fra offentlig/kommunal sektor
- prosess- og utviklingskompetanse
- innsikt i offentlig tjenesteutvikling, samfunnsutvikling og myndighetsutøvelse
- gode digitale ferdigheter og erfaring med digitaliseringsprosesser
- gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som:
- er en god leder for ditt team, som stiller krav, støtter og inspirerer
- er analytisk og strukturert
- er tydelig, har beslutningsevne og gjennomføringskraft
- har evne til å skape gode samarbeidsrelasjoner
- har god forståelse for grensesnittet mellom politikk og administrasjon
- har blikk for forbedring og ser gode løsninger, både med og uten teknologi
- planlegger godt, har god oversikt og kan håndtere mange oppgaver samtidig
- som er raus og blid overfor kollegaer og en positiv bidragsyter til vårt arbeidsmiljø
Vi tilbyr
- En utviklende lederstilling med varierte arbeidsoppgaver
- Trivelig og uformelt arbeidsmiljø
- Konkurransedyktig lønn etter avtale
- Som ansatt i Nome kommune er du omfattet av meget gode pensjon- og forsikringsordninger
Kontaktinformasjon
Rune Engehult, Kommunedirektør, 95980059, rune.engehult@nome.kommune.noHeidi Elise Heitun Kvale, Organisasjonssjef, 93266044, heelkv@nome.kommune.no
Arbeidssted
Ringsevja 303830 Ulefoss
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Nome kommuneReferansenr.: 5049990925
Stillingsprosent: 100%
Fast
Startdato: 02.03.2026
Søknadsfrist: 22.12.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Kanalkommunen Nome ligger "midt i smørøyet" og er en kommune med flere vakre steder å bosette seg. Største del av befolkningen bor i eller omkring Lunde og Ulefoss sentrum.
Det er kort veg til Grenlandsregionen i sør og til Bø i Midt-Telemark med vakre Lifjell i nord. Det er kun 30-60 minutters kjøring til sjø og fjell, og kun 2 timer til Oslo.
Sørlandsbanen stopper i Lunde.
Kommunen har ca. 6600 innbyggere og et areal på 434 km². Nome har barnehager, ledige boligtomter, videregående skoler og kort veg til universitetet i Sørøst-Norge (Bø, Porsgrunn og Notodden).
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
69470095-17c6-422c-ab33-6207bfad957c
- Sist endret
5. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
5581910864874a659f065d9f34d9d8ea
Lignende annonser
Vikar Virksomhetsleder kultur, folkehelse og fritid
Arbeidsgiver
Kultur, fritid og folkehelse, Nome kommune
Sted
Ulefoss
Økonomisjef for Priess Norway AS
Arbeidsgiver
ABB Electrification Norway AS / Priess Norway AS
Sted
Skien
Innkjøper
Arbeidsgiver
Notodden kommune Rådmannens stab
Sted
Notodden