Fagleder
Barneverntjenesten, Bærum kommune
Arnold Haukelands plass 10, 1338 Sandvika
Om jobben
Stillingstittel
Fagleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Antall stillinger
2
Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca 160 ansatte og ca 190 fosterhjem, besøkshjem, støttekontakter og tilsynsførere. Barneverntjenesten består av seks fagavdelinger og forvaltningsavdeling. Avdeling tiltak har ansvaret for å gjennomføre frivillige hjelpetiltak etter barnevernsloven. Avdelingen har pr nå 18 familieveiledere med omfattende kompetanse, mange med familieterapi, og består av to team. Fagleder har ansvar for løpende oppfølging, kvalitetssikring, veiledning og utvikling av det faglige arbeidet i hvert sitt team. Det er i dag en ledig stilling som fagleder. Barneverntjenesten har de siste årene jobbet systematisk med forberedelser til barnevernreformen, og styrker nå tiltaksutviklingen med en tredje faglederstilling i avdeling tiltak, som inngår i avdelingens lederteam.
Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, gjennomfører barnevernreformen gjennom blant annet barnevernfaglig tiltaksavdeling, drifter spesialiserte hjelpetiltak som RFT, MST-CAN, ABC og PMTO, har egne veilederteam for fosterhjem og for foreldre etter omsorgsovertakelse, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernfaglige tiltak etter barnevernloven. Barneverntjenesten i Bærum har de siste årene utviklet en forebyggende tjenesteprofil, med parallell nedgang i behovet for mer inngripende barneverntiltak/plasseringer.
Barneverntjenesten holder til i helt nye lokaler i Kommunegården i Sandvika, med gode kollektivforbindelser og kort reisevei både til Oslo og Asker/Drammen.
Arbeidsoppgaver
- Sørge for god daglig drift og oppfølging i eget team
- Kvalitetssikre saker og følge opp det barnevernfaglige arbeidet, inkludert sikre progresjon og fokus på systematisk oppfølging iht. barneverntjenestens kvalitetssikringsmodell
- Veilede medarbeiderne i avdelingen
- Bidra til veiledning av studenter etter barnevernsloven
- Sikre at oppdatert barnevernfaglig standard og metodikk implementeres og etterleves i avdelingen
- Pådriverrolle i barneverntjenestens strategiske kvalitetsutvikling og gjennomføring av barnevernreformen
- Bidra til at den enkelte medarbeider følges opp og ivaretas i en tidvis krevende arbeidshverdag
Kvalifikasjoner
- Relevant grunnutdanning fra universitet eller høyskole, aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernspedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning kan vurderes
- Relevant videreutdanning eller mastergrad, som for eksempel familieterapi, vil vektlegges
- Må ha oppdatert kunnskap om og bred kompetanse i barnevernfaglig arbeid
- Må ha erfaring fra kommunalt barnevern, og ha god oversikt over roller, ansvar og oppgaver på barnevernfeltet
- Det vil vektlegges erfaring fra kvalitetssikringsarbeid, ledelse i veiledningssituasjoner overfor medarbeidere/kolleger eller liknende leder/veiledererfaring
- Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
- Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått norskprøve på B2 nivå skriftlig og muntlig
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Inneha god rolleforståelse og samarbeidsevner
- Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, ledere, kollegaer, medarbeidere og samarbeidsinstanser
- Være pådriver og inspirator, og samtidig være tydelig og ha gjennomføringsevne
- Evne til analytisk tenkning og gjennomføring av faglige vurderinger og beslutninger
- Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
- Interesse for faglig og etisk refleksjon
- Trives med ulike og varierende dager, oppgaver og arbeidstempo, samt inneha stor arbeidskapasitet
Personlig egnethet vil vektlegges
Vi tilbyr
- Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
- aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
- tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og som arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
- er utviklingsorientert og endringsrettet, og som er opptatt av arbeidsmiljøet
- Opplæring i barnesamtalen DCM og mulighet for kurs i nettverksmøteledelse
- Kompetanseutviklingsstipend
- Offentlig tjenestepensjon
Annet
- Gyldig politiattest iht. § 12-11 i Barnevernsloven må fremlegges før ansettelse
- Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere med flerkulturell bakgrunn
- Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv) virksomhet
- Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
Kontaktinformasjon
Lise Torvanger Dybvik, Avdelingsleder, 954 42 504Arbeidssted
Arnold Haukelands plass 101338 Sandvika
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Bærum kommuneReferansenr.: 4700505931
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 01.10.2023
Om bedriften
Sammen skaper vi et godt og klimaklokt samfunn for våre nærmere 130 000 innbyggere, både i dag og i årene som kommer. Vi skaper rammer som bidrar til at de aller minste kan leke og lære og at de som trenger en hjelpende hånd får en hverdag preget av mestring, mening og verdighet. Vi gjør et bredt spekter av arbeidsoppgaver, og felles for oss alle er ønsket om å skape et samfunn som er godt å leve i. Bli med og sett spor.
Søkere gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om ikke å bli ført opp på offentlig søkerliste (Offentliglova §25).
Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2436395
- Hentet fra
talentech
- Referanse
df1d905c83b948d7bd61109e0571f031