Vil du være med å bidra til et velfungerende kraftsystem? Vi søker dyktige økonomer/jurister
Kunde og nett, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Middelthuns gate 29, 0368 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Økonom/Jurist
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
5
Søk på jobben
Søk senest i morgen
Det norske energisystemet er koblet mot det nordiske, og som igjen er koblet mot det europeiske. Til sammen kaller vi dette for verdens største maskin (se filmen her). Vi deltar i europeiske samarbeidsgrupper hvor vi holder foredrag, skriver fagrapporter og innspill til videre utvikling av det felleseuropeiske regelverket.
Vi har ledig to faste stillinger og tre midlertidige stillinger (12-mnd) for økonom eller jurist, med interesse for utvikling og regulering av energisystemet. Du vil jobbe sammen med 25 faglig engasjerte medarbeidere, og sammen er vi Seksjon for kunde og nett. Du vil jobbe tverrfaglig sammen med ingeniører, jurister og økonomer.
Hos oss vil du få bred erfaring i praktisk bruk av økonomi og juss. Du vil jobbe med å håndheve og utvikle regelverket for energisystemet i Norge.
Vi gir faglige råd og anbefalinger til Energidepartementet, og bistår når lover og forskrifter skal endres. Aktuelle problemstillinger er for eksempel hvordan solkraft og batterier skal passe inn i energisystemet? Hvordan kan forbrukerfleksibiliteten økes? Hvordan sørge for at kvaliteten på tjenestene til nettselskapene er gode? Og hvem skal betale for bruk og tilknytning til strømnettet? Vi fører jevnlig tilsyn hos ulike nett- og kraftselskaper, og løser tvister av betydning for både privatpersoner og store selskaper. Vi har også ansvaret for oppfølging av lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger.
Stillingene gir gode muligheter for faglig utvikling, prosjektarbeid i tillegg til svært god innsikt i energisektoren.
Arbeidsoppgaver
- du vil bidra til å videreutvikle regelverket seksjonen forvalter. Dette omfatter bl.a. regelverk for tilknytning til og bruk av kraftnettet og reguleringen av sluttbrukermarkedet for strøm
- du lager analyser og gjør vurderinger som faglig underlag til anbefalinger og endringer i regelverket vi forvalter
- du tolker og anvender lover og forskrifter i saker som har stor betydning for både privatpersoner og store selskaper
- du bidrar til tolkning og vurderinger av EU-regelverk, og representerer oss i europeiske samarbeid
- du vil arbeide med saksbehandling og forvaltningsoppgaver i forbindelse med RMEs rolle som tvisteløser og kontroll- og tilsynsmyndighet
Kvalifikasjoner
Krav:
- høyere utdannelse på masternivå hvor økonomi eller rettsvitenskap inngår i fagkretsen
- gode muntlige og skriftlige fremstillingsevner på norsk og engelsk
Ønskelig:
- erfaring fra energibransjen, offentlig forvaltning eller annen relevant arbeidserfaring vil være en fordel, men vi oppfordrer også nyutdannede til å søke
- kunnskap om innhentning, systematisering og bruk av data er en fordel
Personlige egenskaper
- nysgjerrig, åpen og initiativrik, med vilje til å ta utfordringer
- konstruktiv og samarbeidsorientert
- søker faglig utvikling og vekst, samtidig som det er naturlig for deg å dele kunnskap med de rundt deg
- god rolleforståelse
Personlig egnethet og sikkerhetsmessige skikkethet tillegges betydelig vekt.
Vi tilbyr
Som medarbeider hos oss blir du en del av en sterk kunnskapsorganisasjon med et utstrakt tverrfaglig miljø. Vi er opptatt av at våre medarbeidere skal ha rom for personlig utvikling, og gode muligheter for faglig utvikling. Du vil få varierte og utfordrende oppgaver med innflytelse på viktige samfunnsområder og en stor kontaktflate.Vi holder til i sentrale lokaler på Majorstuen, rett ved Frognerparken. Der har vi tilbud om trening i arbeidstiden, treningsrom og et aktivt bedriftsidrettslag, der du kan delta i mange ulike aktiviteter sammen med gode kolleger. Vi har en familievennlig og fleksibel personalpolitikk, og er opptatt av at våre medarbeidere skal trives og ha det godt på jobb i alle livsfaser. Vi har gode arbeidstidsordninger (fleksitid, sommertid, betalt overtid), og medlemskap i Statens pensjonskasse som blant annet gir gode lånebetingelser.
Vi tilbyr lønn etter kvalifikasjoner og i henhold til NVEs lønnspolitikk. Fra lønnen trekkes pensjonsinnskudd etter gjeldende regler.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det tilrettelegger vi for. Hos oss kan man inngå avtale om delvis hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre i henhold til NVEs gjeldende retningslinjer.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Har du spørsmål om stillingen kan du kontakte seksjonssjef Torfinn Jonassen på mobil +47 95224548, eller Brita Fyhn mobil +47 97656527.
Legg ved vitnemål og attester elektronisk.
Kompetanse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester. Vi ønsker at du legger ved vitnemål og attester elektronisk til søknaden. Søknadspapirer returneres ikke. Hvis du ønsker å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, må du begrunne dette. Vi varsler deg hvis vi ikke tar ønsket ditt tilfølge. Du vil da få muligheten til å trekke søknaden før offentliggjøring.
Ved behov kan det bli gjennomført en utvidet referansesjekk av kandidat(er) som blir innstilt. Dette innebærer en dokument- og kildekontroll for å bekrefte opprinnelse og gyldighet.
Kontaktinformasjon
Torfinn Jonassen, Seksjonssjef, 95224548Brita Fyhn, Rådgiver, 97656527
Benjamin Stabell, HR-kontakt, 91192023
Arbeidssted
Middelthuns gate 290368 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)Referansenr.: 4988923071
Stillingsprosent: 100%
Fast, Engasjement
Søknadsfrist: 24.08.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Benjamin Stabell
HR-kontakt
91192023
Brita Fyhn
Rådgiver
97656527
Torfinn Jonassen
Seksjonssjef
95224548
Om bedriften
Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en selvstendig enhet i NVE som skal bidra til at kraftmarkedet og -systemet tjener samfunnet på best mulig måte. Dette gjør vi blant annet gjennom regulering, tilsyn, regelverksutvikling, veiledning og avgjøring av uenigheter mellom selskapene og deres kunder. Vi jobber nasjonalt og internasjonalt.
Vi er over 70 ansatte fordelt på de fire seksjonene kunde og nett, marked og systemdrift, økonomisk regulering, og energimarkedsrett. Vi holder til på NVEs hovedkontor i Oslo.
RMEs samfunnsoppdrag omfatter kritisk infrastruktur og er underlagt sikkerhetsloven. Forebyggende sikkerhetsarbeid vektlegges, herunder de ansattes sikkerhetsmessige skikkethet.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
61ec635a-e479-4d25-941a-50b95665fdd7
- Hentet fra
talentech
- Referanse
1b0571136ca445eeb0077cca7aba4be5