Saksbehandler byggesak og tilsyn
Samfunn, Plan og bygg, Byggesak, Sandnes kommune
Rådhusgata 1, 4306 Sandnes
Om jobben
- Stillingstittel
- Saksbehandler
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest mandag 22. desember
Vi bygger og utvikler byen sammen! Sandnes er en pulserende kommune i sterk vekst, og ble kåret til "Norges mest attraktive by" i 2022.
Avdeling Bygning i Sandnes kommune består av Byggesak og Tilsyn, hvor kjerneoppgavene er å behandle alle typer byggesaker samt føre tilsyn og drive ulovlighetsoppfølging. Vår saksbehandling skal sikre innbyggerne god bokvalitet, sunne utemiljøer og likebehandling. I arbeidet med å sikre at kommunens oppgaver ivaretas etter plan- og bygningsloven søker vi ny saksbehandler, som sammen med dyktige kolleger skal bidra til at byggesaker og tilsyn blir behandlet på en riktig og effektiv måte. Vi ønsker å styrke vår digitale satsing, og søker en saksbehandler som kombinerer faglig kompetanse med interesse for digitale løsninger.
Vi søker etter saksbehandler innen Byggesak og tilsyn, hvor vi ønsker deg med relevant bakgrunn som har interesse for offentlig forvaltning innenfor plan- og bygningsloven og øvrig relevant lovverk.
Avdelingen har pr. i dag 19 saksbehandlere. Stillingen vil bli en del av et tverrfaglig miljø med høy kompetanse der samhandling står sterkt. Avdeling Bygning er organisert under virksomhetsområdet Samfunn, Plan og Bygg som består av tre avdelinger; Byplan, Samfunnsutvikling og Bygning (Byggesak og Tilsyn). Videre hører vi til under tjenesteområdet Byutvikling og teknisk.
Vi ser frem til å høre fra deg!
Arbeidsoppgaver
- Bidra til en by-stedsutvikling som gjør at kommunen når sine mål om å skape en attraktiv og bærekraftig kommune gjennom behandling av byggesaker
- Saksbehandle byggesaker
- Føre tilsyn og drive ulovlighetsoppfølging
- Behandle klagesaker
- Forberede saksfremlegg til politisk behandling
- Kommunisere både skriftlig og muntlig med kunder og andre virksomheter
- Faglig rådgivning og veiledning internt og eksternt
- Bidra i utvikling av gode faglige prosesser
- Delta i forbedringsarbeid og bidra til økt digitalisering av tjenestene
Kvalifikasjoner
- Jurist, ingeniør (BSc) innen bygg og anlegg eller arkitekt.
- Relevant erfaring kan kompensere for manglende krav til formell utdannelse.
- Søker med annen relevant bakgrunn/erfaring innen de aktuelle fagområder kan bli vurdert.
- Det er ønskelig med relevant erfaring innen fagområdet.
- IT-kompetanse og interesse for digitale løsninger vil bli vektlagt.
- Erfaring fra arbeid i byggebransjen vil bli vektlagt.
- Erfaring fra saksbehandling etter plan- og bygningsloven er en fordel.
- Du må være god til å kommunisere på norsk både muntlig og skriftlig.
- Krav om norskferdigheter på nivå C1.
Legg ved attester og vitnemål i søknaden (lastes inn som vedlegg i Webcruiter).
Personlige egenskaper
- Du er opptatt både av god forvaltning og god by- og stedsutvikling.
- Du har evne til å prioritere og gjennomføre arbeidsoppgavene med høy faglig kvalitet.
- Du er løsningsorientert og kan tilegne deg ny kunnskap raskt.
- Du har høy arbeidskapasitet og leverer oppgaver innen frist.
- Du har evnen til å jobbe selvstendig.
- Du liker å yte service og bidrar internt til kompetansedeling.
- IT-kompetanse og interesse for digitale løsninger.
Personlig egnethet vektlegges i stor grad.
Vi tilbyr
- Varierte og utfordrende arbeidsoppgaver med gode muligheter for faglig utvikling.
- En arbeidsplass som verdsetter høy kompetanse og ser verdien av etter- og tilleggsutdanning.
- Fantastiske kollegaer - med bred kontakt både innad mot andre medarbeidere, og utad mot publikum og andre fagmiljøer.
- Et godt tverrfaglig arbeidsmiljø.
- Fleksibel arbeidstid.
- Opplæring/veiledning/kursing.
- Bil og sykkel til bruk ved møter, befaringer mv.
- Hjem-jobb-hjem avtale.
- Gratis svømming for alle ansatte i kommunens svømmehaller.
- Bedriftsidrettslag og bedriftskunstforening.
- Gode pensjons- og forsikringsordninger.
Kontaktinformasjon
Karoline Tveit, Avdelingsleder, 48075571, karoline.tveit@sandnes.kommune.noArbeidssted
Rådhusgata 14306 Sandnes
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Sandnes kommuneReferansenr.: 5050402702
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 22.12.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sandnes kommune er kåret til Norges mest attraktive by i 2022. Visjonen vår er: "Sandnes – i sentrum for framtiden" og verdiene våre er "modig, romslig og sunn". Verdiene våre skal vise igjen hos den enkelte medarbeider og måten vi jobber på.
Sandnes ligger sentralt på Nord-Jæren, og er blant Norges mest folkerike kommuner. Den består av etablerte storby- og tettstedsområder, og er en av fylkets største landbrukskommuner. Vi har idrettsmiljø i norgestoppen, et yrende kulturliv og vakre friluftsområder på rekke og rad. Kommunen kjennetegnes dessuten av et aktivt næringsliv og en sterk kulturhistorie. Sandnes er alt dette og mye mer!
Vi ønsker å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet. Derfor oppfordrer vi alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet eller hull i CV-en.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort, selv om en har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
614e7768-7242-4d91-9233-7d5603cb5d55
- Sist endret
8. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
47eabae12c5342bd97969204f46fadfa
Lignende annonser
Saksbehandler
Arbeidsgiver
Park og gravplass, Sandnes kommune
Sted
Sandnes
Rådgiver for regnskap og lønn
Arbeidsgiver
Økonomi, Randaberg kommune
Sted
Randaberg
Avdelingsleder
Arbeidsgiver
EFF - Enhet for funksjonshemmede, Sandnes kommune
Sted
Sandnes