Virksomhetsleder
Psykisk helse og rus, Arendal kommune
Peder Thomassons gate 4, 4836 Arendal
Om jobben
Stillingstittel
Virksomhetsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 2. juni
Enhet Psykisk helse og rus har ca.160 årsverk som er fordelt på 8 virksomheter. Enheten er fremoverlent, har høy flerfaglig kompetanse som består blant annet av erfaringskonsulenter, vernepleier, sosionom, sykepleier, pedagog, barnevernspedagog, psykologer og fagarbeidere. Flere har spesialisert seg gjennom videreutdanninger. Enheten er opptatt av kvalitet, fag og at en jobber recoveryorientert, der brukernes beste er i fokus. Enheten bruker FIT som tilbakemeldings verktøy. Tjenestene jobber forebyggende og gir kommunal behandling. Psykisk helse og rus utfordringer er primær områder og målgruppen er barn, unge, familier og voksne. Tidlig innsats og samhandling er sentralt. Enheten består av institusjon, kriseteam, bemannede og ubemannede boliger til voksne med alvorlig psykisk helse og/eller rus utfordringer, innsatsteam rus/psykisk helse voksne/oppfølgingstjeneste (ambulerende tjenester), feltpleier, psykiatrisk hjemmesykepleie. aktivitetstilbud og Østre Agder Krisesenter. Oppfølging gis i grupper, digitalt eller individuelt. Arendal kommune er med i FACT samarbeid og har 3 FACT team (FACT voksne, FACT rus og FACT ung) sammen med spesialisthelsetjenesten. Tilbudet i kommunen er frivillig og veien inn til våre tjenester er via Arendalshjelpa. Enheten samarbeider tett med andre tjenester som Nav, politi, hjemmetjenesten, barneverntjenesten, kultur, frivillige og spesialisthelsetjenesten.
Ambulerende tjenester er en ny tjeneste der en får ansvar for saker som kommer inn via Arendalshjelpa. Virksomheten har et særlig ansvar for rusarbeid, psykisk helse og bo veiledning til hjemmeboende. Det er god kompetanse i virksomheten som også har ansvar for enhetens psykolog/psykologspesialist stillinger. Ambulerende tjenester har noe aktivitet på kveld/helg og en skal ha særlig fokus på lavterskel til moderat psykisk helse og rus oppfølging i egen bolig. Kommunal behandling og samarbeid med aktuelle tjenester og pårørende er en del av tjenestens oppgaver. Hjelp til mestring av eget liv er sentralt. Virksomheten er ny og virksomhetsleder vil være med å utvikle tjenestene her. Det er kort vei inn til ambulerende tjenester via Arendalshjelpa. Arendal kommune er en fleksibel og innovativ kommune og arbeidsoppgaver kan endres som del av dette eller ved fremtidig organisering. Virksomhetsleder har ansvar for fag, personal, økonomi og utviklingen av enheten og kommunen. Sikre drift og handlingsrom innenfor tildelt ramme er sentralt. Personlig egnethet vektlegges.
Søkere må legge ved relevante scannede attester og vitnemål til søknaden.
Arbeidsoppgaver
- Lede og videreutvikle den faglige tjenesten i henhold til lovverk og nasjonale føringer
- Ansvar for koordinering av Arendalshjelpa
- Lede medarbeidere med høy faglig kompetanse og erfaring
- Bistå til flerfaglig arbeid og samhandling både internt og eksternt
- Samhandle med aktuelle aktører og frivillige for utvikling av tjenesten
- Ansvar for HMS, kvalitet, personal, fag og økonomi
- Systematisk oppfølging av ansatte
- Videreutvikle virksomheten
- Delta i ledersamlinger og aktuelle møter i enheten
- Rapportering, oppfølging og utarbeidelse av aktuelle planer
- Delta i forbedringsprosesser og følger opp beslutninger som vedtas i kommunen
Kvalifikasjoner
- Krav om Ledererfaring og videreutdanning innen ledelse, ønskelig på masternivå
- Krav om helse/sosial faglig eller lignende høyere utdanning eller autorisasjon som psykolog
- Ønskelig med erfaring med transformasjonsledelse
- Ønskelig med relevant videreutdanning eller spesialisering
- Erfaring fra arbeid med psykisk helse/rus fra kommune, spesialisthelsetjeneste eller tilsvarende
- Gode relasjons- og kommunikasjonsferdigheter
- Kjennskap til relevant lovverk og nasjonale føringer
- Søker må beherske norsk både skriftlig og muntlig, B2 nivå
- Relevante digitale ferdigheter
- Må ha førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Faglig interesse og evne til å videreutvikle tjenesten
- Synlig, tilgjengelig, samlende og tydelig leder
- Samfunnsengasjert, raus og inkluderende
- Strukturert, engasjert og fleksibel
- Evner å jobbe i et leder miljø med høyt tempo
- Evner å tenke helhetlig og løsningsorientert
- Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Et godt lederteam som bistår hverandre
- Ansvar for kompetente og engasjerte medarbeidere
- Være med å videreutvikle lavterskel psykisk helse- og rustilbud i kommunen
- Lønn og pensjon etter gjeldende avtaleverk
- Stilling som virksomhetsleder er definert som en ledende stilling og er unntatt arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid
- Politiattest må fremlegges ved ansettelse
Kontaktinformasjon
Ørjan Fossheim, Enhetsleder, +4791767733Arbeidssted
Peder Thomassons gate 44836 Arendal
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Arendal kommuneReferansenr.: 4964245232
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 02.06.2025
Kontaktperson for stillingen
Ørjan Fossheim
Enhetsleder
+4791767733
Om bedriften
Vil du bli vår nye kollega?
Arendal kommune vil være en attraktiv arbeidsgiver og en handlekraftig organisasjon. Vi er en viktig aktør i utviklingen av byen og kommunen. Vi løser viktige oppgaver for lokalsamfunnet og samfunnet vi lever i. Se filmen om vår arbeidsgiverstrategi.
Arendal kommune feiret 300 år i 2023 og har 3200 ansatte. Vi er vertskommune for Norges største demokratifestival Arendalsuka, vi arrangerer Norges eneste innovasjonskonferanse for offentlig sektor og vi jobber aktivt med FNs bærekraftsmål.
Vi ser mangfold som en styrke. Vi vil ha medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Arbeidet skal preges av mangfold og våre medarbeidere skal gjenspeile Arendals befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion og etnisk bakgrunn. Arendal kommune er sertifisert som likestilt arbeidsgiver.
Vi jobber for heltidskultur og ansetter fortrinnsvis i hele stillinger.
I henhold til offentlighetslovens paragraf 25. gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlig, selv om søkeren har bedt om unntak fra offentlighet.
For stillinger som arbeider med barn og for ansatte som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven må det foreligge tilfredsstillende politiattest.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2935846
- Hentet fra
talentech
- Referanse
f732403633ad4a358fee1a7c0eb05d5e