Kommunalsjef kommunalteknikk, plan og næring
Meløy kommune
Gammelveien 5, 8150 Ørnes, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Kommunalsjef samfunn
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 15. september
Kunne du tenkt deg å lede et komplekst område med mange fagfelt, forventninger og samarbeidspartnere? Da har vi jobben for deg! I vakre Meløy er kommunalsjefstilling for kommunalteknikk, plan og næring ledig, og hvis du søker så kan den bli din.
Lederrolle med bredt fagfokus og strategisk blikk
Tjenesteområdet kommunalteknikk, plan og næring har 6 ledere og ca. 65 ansatte fordelt på fagområdene byggdrift, vei, vann og avløp, fritidsbad, renhold, byggesak, plan, næringsarbeid, primærnæring, havn og naturforvaltning. Her er alt fra store helhetlige planer til den minste lyspære. Du må derfor kunne jobbe strategisk på ditt eget område og helhetlig for kommunen, og se sammenhenger på tvers av tjenester og samarbeidspartnere. Du må også kunne gå ned i detaljene, uten å miste det overordnede fokuset. Som kommunalsjef vil du være en del av strategisk ledergruppe som består av kommunedirektør, stabssjefer, kommunalsjef oppvekst og kommunalsjef helse og mestring. Du vil også være omgitt din egen ledergruppe for å gjennomføre daglig drift og samarbeide om strategiske beslutninger.
Vår visjon: Raus og kraftfull – mot et bærekraftig Meløysamfunn
Meløy er på Robek-listen, men har som plan å være ute av denne i 2028. Som en del av den jobben er det viktig at ditt fokus er utvikling av fremtidsrettede og bærekraftige tjenester som gjør at Meløy kommune blir en god kommune å leve i fremover. Her er det viktig med brukerfokus og brukerdialog for å skape tilgjengelige tjenester med god nok kvalitet til en fornuftig kostnad. Noen av målene vil være å styrke eksisterende næringsliv og legge til rette for nyetableringer. Være et bindeledd mellom næringsliv og det offentlige, og skape møteplasser for bedrifter. Du må være en pådriver for å ha oppdaterte planer og lage nye i samarbeid med hele organisasjonen og eksterne parter. Alt må gjøres med faglig forsvarlighet, miljøfokus, og det forventes at du har en høy etisk standard.
Dine lederegenskaper
Som leder er du tydelig og viser retning. Du setter grenser og tar vanskelige beslutninger når det trengs, og står for de beslutninger som er tatt. Du er tett på for å forstå og skape dialog med brukere, ansatte og egne ledere.
Søk i dag – skap morgendagens tjenester!
Tror du at du er den personen som har de lederegenskaper som trengs for å løfte dette tjenesteområdet og skaper enda bedre kundetilfredshet og samordnede tjenester? Send inn en søknad i dag og kanskje du blir den som hjelper Meløy kommune til å bli en enda bedre kommune å leve i.
Arbeidsoppgaver
- Utvikle fremtidsrettede tjenester som er bærekraftig med fokus på økonomi, personal, fag, demografi og miljø
- Samhandle på tvers med tjenester i kommunen og eksterne samarbeidspartnere
- Ansvar for strategisk ledelse av eget område og deltakelse i den strategiske ledergruppen for å fremme kommunens helhetlige utvikling
- Politiske saker - forberedelse, presentasjon og gjennomføring av vedtak
- Være kommunens talsperson i mediesaker knyttet til kommunalteknikk, plan og næring – sikre tydelig, korrekt og faglig forankret informasjon utad
- Sikre faglig forsvarlighet i tjenesteområdet
- Økonomi, fag og personalansvar med tilhørende administrative oppgaver
- Utøve kontrollfunksjon og være pådriver for internkontroll og systematisk HMS-arbeid innen eget område
Kvalifikasjoner
- Teknisk høyere utdanning, for eksempel ingeniør, sivilingeniør eller lignende innenfor nevnte fagfelt. Lang relevant erfaring kan kompensere for noe av utdanningskravet
- Lengre erfaring fra komunnalteknisk arbeid, eller annen relevant arbeidserfaring
- God kjennskap til minimum ett av de tre hovedområdene: kommunalteknikk, plan eller næring
- Førerkort klasse B
- Erfaring med planarbeid fra offentlig sektor
- Erfaring fra ledelse i komplekse organisasjoner
- Utdanning innen ledelse
Personlige egenskaper
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- God økonomiforståelse
- God evne til å drive en kompleks organisasjon i aktivt samspill med interne og eksterne aktører
- Gode analytiske evner
- Flink til å samarbeide og skape samarbeid
Vi tilbyr
- Flyttegodtgjørelse etter kommunens regulativer.
- Tjenestetelefon
- For denne stillingen kreves høy tilstedeværelse på arbeidsted eller i kommunen, men en liten andel hjemmekontor kan avtales etter en konkret vurdering
- En ny ordning for sletting av studiegjeld trer i kraft fra 1. januar 2025. Har du folkeregistrert adresse i Meløy kan du få slettet inntil 25 000kr av studielånet ditt hvert år. Opptjeningsperioden starter 1. januar 2025, men du er inkludert om du flytter til Meløy på et senere tidspunkt. Du kan lese mer om ordningen på www.regjeringen.no
- Bedriftshelsetjeneste.
- Frisklivstiltak og tilbud for alle våre ansatte.
- Er du ny i Meløy setter vi deg gjerne i kontakt med lokale lag og foreninger etter ditt interesseområde.
- I stillingen har du rett på en av Norges beste pensjonsordninger. Offentlig tjenestepensjon er en utbetaling som varer fra den dagen du slutter å arbeide og livet ut. Pensjonen inkluderer også uføre- og etterlattepensjon om noe uventet skulle skje.
- Med pensjonsrett i KLP/SPK får du medlemspris og flere gunstige betingelser på lån, forsikring og spareprodukter. Du får fri ulykke- og gruppelivsforsikring.
- Stillingen er ansett som en ledende stilling og er unntatt arbeidstidsbestemmelsene. Med ansvaret så vil også noe ubekvem arbeidstid forekomme, reising og perioder med høy arbeidsmengde.
- Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan offentliggjøres selv om det er bedt om at søknaden unntas offentlighet. Søkerne vil i så fall bli varslet om dette.
- Søknader der det ikke er ført opp utdanning eller praksis vil ikke bli vurdert.
- Vitnemål må lastes opp i WebCruiter.
- Dokumentasjon av opplysninger gitt i søknaden vil bli etterspurt i forbindelse med intervju, eller ved forespørsel.
- Meløy kommune er opptatt av mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne, etnisitet eller nasjonal bakgrunn.
Kontaktinformasjon
Arne Johansen, Kommunedirektør, +47 41688422Jens Bremnes, HR-leder, 97162501
Arbeidssted
Gammelveien 58150 ØRNES
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Meløy kommuneReferansenr.: 5002364420
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 15.09.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Jens Bremnes
HR-leder
97162501
Arne Johansen
Kommunedirektør
+47 41688422
Om bedriften
Vi er ca. 6 200 innbyggere i kommunen. Meløy er langstrakt, og den nordlige grensen er om lag 12 mil sør for Bodø. Kommunen er en kraftkommune med industri, landbruk, fiske, fiskeoppdrett, kraftproduksjon og servicenæringer som viktige elementer. Ørnes er kommunesenter og er knutepunkt for hurtigrute, hurtigbåter, ferge og bussforbindelser. Engenbreen, en vestlig utløper av Svartisen, er kommunens største turistattraksjon. Vi har et desentralisert skole-, SFO- og barnehagetilbud, samt videregående skole. Det er mye flott natur i kommunen vår, både i fjellet og ved fjorden, og rike muligheter til variert friluftsliv året rundt. Godt utvalg i idretts- og kulturaktiviteter finner du også i Meløy.
Har du en samboer, ektefelle eller venn som også ønsker seg jobb i Meløy? Nettsiden meloy.no gir deg en oversikt over ledige stillinger i Meløy kommune innen både kommunal sektor, industri og annen næring. Kanskje finner dere stillinger der som vil være interessant for dere begge?
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
5c01fbe8-92c8-40ef-a39e-2659b9ca6fc4
- Hentet fra
talentech
- Referanse
5d70374c6e1c4014b919eae3c07fd93f