Postdoktor i flerspråklighet og nevrokognisjon
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø
Om jobben
Stillingstittel
Postdoktor i flerspråklighet og nevrokognisjon
Type ansettelse
Åremål, heltid 100%
Arbeidsspråk
Engelsk eller skandinavisk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest fredag 31. januar
Om stillingen
Ved Institutt for språk og kultur (ISK), Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL), er det ledig en postdoktorstilling i nevrokognisjonen og flerspråklighet tilknyttet Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL). Stillingen er en del av hjernedomenet, et av tre forskningsområder i senteret (se mer detaljert beskrivelse nedenfor). C-LaBL finansieres av Trond Mohn stiftelse fra 2024 til 2029.
Forventet startdato: mai/juni 2025.
Postdoktorstillingen er en åremålsstilling med ansettelsesperiode på 3 år. Ansettelse i stilling som postdoktor har som hovedmål å kvalifisere for arbeid i vitenskapelige toppstillinger. Det forutsettes at søkeren vil kunne gjennomføre prosjektet i løpet av ansettelsesperioden. Ingen kan ansettes i mer enn én åremålsperiode som postdoktor ved samme institusjon.
Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.
Institutt for språk og kultur (ISK)
Institutt for språk og kultur (ISK) er et institutt med stor tematisk bredde og et svært aktivt forskningsmiljø. Det er til sammen ca. 160 ansatte, primært ved campus Tromsø, men også ved campus Alta. Instituttet har omtrent 500 studenter.
Instituttet er vertskap for noen av de fremste språkvitenskapelige miljøene i verden, blant annet representert ved Center for Language, Brain and Learning (C-LaBL). I tillegg kommer forskningsgrupper innen språktilegnelse (AcqVA-Nor), kognitiv lingvistikk (CLEAR), samisk språkteknologi (Giellatekno og Divvun), samt sosiolingvistikk flerspråklighet og revitalisering (MultiNor).
Instituttets forskningsmiljøer innen litteraturvitenskap, kunsthistorie og medie- og dokumentasjonsvitenskap er blant annet organisert i forskningsgruppene Arctic Voices, Engaging Conflicts in a Digital Era (ENCODE), Health, Art and Society (HAS), Interdisciplinary Phenomenology (IP), Pax Slavia in FLux: European Contexts (PSIF) og Worlding Northern Art (WONA).
ISK tilbyr undervisning i språkvitenskap, litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap, engelsk, kvensk og finsk, nordisk, russisk, samisk, spansk og tysk, som årsstudium, bachelor- eller mastergradsstudium, samt tre internasjonale masterprogram. Instituttet har studieretning i nordsamisk, spansk, engelsk, nordisk og russisk (fag 1 og fag 2), og tysk som fag 2 i lektorutdanningen 8-13. I tillegg har instituttet har ansvar for samisk som fag i grunnskolelærerutdanningen (på morsmålsnivå og som andrespråk). Instituttet tilbyr også doktorgradsutdanning i kultur/litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap og språkvitenskap.
Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL)
Den ledige stillingen vil være en av ni nye stillinger i Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL), der tre startet høsten 2024, tre i 2025 og tre i 2026. Senteret har også ansatt en leder for senterets eksperimentelle laboratorier, en førstekonsulent og seks professor II-stillinger.
Det følgende er en kort beskrivelse av det nye senteret:
Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL) skal bidra til et paradigmeskifte i forståelsen av hvordan flere språk interagerer i den samme hjernen, utvikle innovative longitudinelle metoder for å studere flerspråklighet, samt utdanne neste generasjons forskere og forskningsledere innenfor et stadig viktigere forskningsfelt. Gjennom å legge til rette for samarbeid på tvers av lingvistiske teorier, nevrovitenskap og språktilegnelse/-prosessering vil vi utforske effektene av flerspråklighet – for språkene i et flerspråklig individ, for hjernen til disse individene og for læring (og undervisning) av flere språk. C-LaBL er delt inn i tre domener (språk, hjerne og læring) som kobles sammen gjennom det tverrgående temaet lingvistisk avstand. Forskningen til C-LaBL vil utforske interaksjonen mellom flere grammatikker i den flerspråklige hjernen, med et fokus på betydningen av lingvistisk avstand (likheter/forskjeller mellom språk) for utvikling, tverrspråklig påvirkning, nevrokognitive tilpasninger i hjernen som resultat av flerspråklig erfaring, i tillegg til innlæring av flere språk i for eksempel en klasseromskontekst eller liknende.
Forskningen i senteret vil være teoretisk motivert og bruke en rekke ulike metoder, inkludert offline adferdsmessige eksperimenter, blikksporing, elektroencefalografi (EEG) og magnetresonanstomografi (MRI). Forskningen vil ha praktisk relevans for samfunnsutfordringer knyttet til utdanning og helse. C-LaBLs mentorprogram vil gi et omfattende opplæringstilbud til postdoktorene som ansettes og slik sikre at fremtidige forskningsledere innenfor flerspråklighet har en solid bakgrunn på tvers av domenene i senteret.
C-LaBL utgår fra et aktivt og produktivt forskningsmiljø i språktilegnelse og flerspråklighet ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø, som var finansiert som et Aurora-senter i perioden 2020-2024.
Forskningsmiljøet i flerspråklighet og språktilegnelse ved UiT består for tiden av ca. 40 aktive forskere. Miljøet inkluderer elleve professorer/førsteamanuensiser, en lab-leder, fire postdoktorer, åtte MSCA-postdoker, tre ph.d.-kandidater, syv professor II-stillinger, og et internationalt anerkjent Scientific Advisory Board. Gruppens medlemmer er involvert i en rekke forskningsprosjekter både lokalt og internasjonalt, for eksempel MuMin og MultiLit finansiert av Norges forskningsråd. For mer informasjon om gruppens arbeid og aktivitet, se nettsiden til Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL).
Den utlyste stillingen vil gi den som blir ansatt, muligheten til å jobbe tett med en strålende gruppe av språkforskere. Den ansatte postdoktoren er forventet å delta i møter på tvers av domenene og slik bidra til samarbeid.
For mer informasjon om stillingen og C-LaBL bes søkere kontakte en av hovedforskerne i læringsdomenet (se kontaktinformasjon nedenfor) for å få tilgang til den komplette prosjektbeskrivelsen for C-LaBL.
Stillingens arbeidsoppgaver/om prosjektet
Den utlyste postdoktorstillingen vil være knyttet til hjernedomenet i C-LaBL.
Hjernedomenet undersøker i hvilken grad relativ språkavstand (RLD) mellom språkene i en flerspråklig hjerne påvirker en rekke nevrokognitive aspekter, inkludert (i) hvordan to/flerspråklige lærer nye språk, (ii) hvordan disse språkene samhandler, (iii) hvordan to/flerspråklige kontrollerer språksystemet sitt, og til sist, (iv) hvordan kognisjon og hjernen (struktur, funksjon) tilpasser seg disse språklige opplevelsene.
Ved å bruke sofistikerte beregninger fra formell lingvistikk måler og manipulerer vi (empirisk) RLD systematisk for å undersøke betydningen av typologi i flerspråklig språkprosessering og domenegenerelle nevrokognitive tilpasninger. Empirisk arbeid innenfor dette domenet kombinerer resultater innenfor eksekutiv funksjon og språkspesifikke oppgaver med bildediagnostikk (f.eks. EEG, MR). Studiene er designet for å forstå samspillet mellom RLD og språklig erfaring som deterministiske faktorer, samt vurdere retningen for denne interaksjonern Vi undersøker disse relasjonene på tvers av spekteret av RLD (fra bilektalisme, via nært beslektede språk til svært fjerne språkkombinasjoner på en trinnvis systematisk måte), og korrelerer dette med andre erfaringsvariabler. En slik tilnærming vil bidra til å bestemme arten, graden og retningen av effektene av språklig avstand.
Kontakt
Flere opplysninger om stillingen kan du få av førsteamanuensis Vincent DeLuca:
eller instituttleder Cathrine Theodorsen:
Kvalifikasjoner
Nødvendige kvalifikasjoner:- En ph.d. i kognitiv vitenskap, kognitiv nevrovitenskap, psykologi, språkvitenskap, eller annet relevant fagområde. Hvis du er i sluttfasen av din doktorgrad kan du fortsatt søke på stillingen, forutsatt at du leverer deler av avhandlingen sammen med søknaden slik at bedømmelseskomiteen kan vurdere kvalitet og sannsynligheten for ferdigstillelse innen ønsket ansettelsestidspunkt. Du må legge ved en uttalelse fra veileder eller institusjonen om forventet tidspunkt for fullføring av ph.d-graden. Dokumentert fullført doktorgrad er en betingelse for å tiltre i stilling som postdoktor.
- Erfaring med eksperimentell design, datainnsamling og analyse.
- Flytende engelsk er nødvendig. Nordiske søkere kan dokumentere sine språkkunnskaper ved å inkludere vitnemål fra videregående i sin søknad.
- Erfaring med hjerneavbildningsmetoder (spesielt EEG og/eller MR).
- Erfaring med avansert statistisk modellering.
- Tidligere forskningserfaring fra arbeid med to-/flerspråklige populasjoner
I vurderingen vil hovedvekten legges til de innsendte arbeidene for det kvalifiserende arbeidet. Det skal også legges vekt på erfaring fra popularisering/formidling og akademisk politikk og administrativ virksomhet.
I vurderingen av søkerne vil vi vektlegge søkers motivasjon, potensiale for forskning og personlig egnethet for stillingen. Vi søker kandidater som blant annet har:
- Gode samarbeidsevner
- Evner til god kommunikasjon og samhandling med kollegaer og studenter
- Evner og ønsker om å bidra til et godt arbeidsmiljø
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Vi kan tilby
- Deltakelse i et spennende forskningsprosjekt
- Gode karrieremuligheter
- Et godt arbeidsmiljø med dedikerte kolleger
- Gode velferdsordninger
- Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Søknaden
Søknaden din må inneholde:
- Søknadsbrev
- Beskrivelse (maks. 2 sider) av hvordan kandidaten passer inn i forskningen utført i hjernedomenet til C-LaBL som spesifikt beskrevet ovenfor (inkludert potensial for forskning på tvers av de tre domenene).
- Essay/beskrivelse av hvordan kandidaten ser for seg å bidra til forskningen i hjernedomenet (2-3 sider)
- CV (med fullstendig oversikt over utdanning, veiledet faglig opplæring og profesjonelt arbeid, samt en komplett liste over publikasjoner).
- Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
- Dokumentasjon av engelskkunnskaper
- 3-4 referanser, inkludert deres kontaktinformasjon
- 3 eksempler på publikasjoner eller andre vitenskapelige tekster
Hvis du er i sluttfasen av din doktorgrad kan du fortsatt søke på stillingen, forutsatt at du leverer deler av avhandlingen sammen med søknaden slik at bedømmelseskomiteen kan vurdere kvalitet og sannsynligheten for ferdigstillelse innen ønsket ansettelsestidspunkt. Du må legge ved en uttalelse fra veileder eller institusjonen om forventet tidspunkt for fullføring av ph.d-graden. Dokumentert fullført doktorgrad er en betingelse for å tiltre i stilling som postdoktor.
All dokumentasjon som skal vurderes må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis dokumentasjon på engelskkunnskaper mangler på søknadstidspunktet, må det dokumenteres før tiltredelse. Vi aksepterer kun søknader og dokumentasjon som er sendt elektronisk via Jobbnorge innen søknadsfristen.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten. Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Postdoktor lønnes etter statens regulativ kode 1352. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse. Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP: Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattgodene dine på: spk.no.
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.
Velkommen som søker!
Om bedriften
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere.Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Sektor
Offentlig
Nettsted