Leder for VVI - Viken Vest Innkjøpssamarbeid
Øvre Eiker kommune
Stasjonsgata 24, 3300 Hokksund, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Vi søker strategisk og faglig sterk leder til Viken Vest Innkjøpssamarbeid
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest onsdag 21. mai
VVI - Viken Vest Innkjøpssamarbeid søker etter en fremoverlent og strategisk leder.
Stillingen rapporterer til daglig leder og innebærer både fag- og personalansvar for VVI og en medarbeider fra Øvre Eiker kommune. Du kommer til å jobbe tett med kontraktsoppfølgingsteamet og med anskaffelsesrådgiverne i kjernekommunene.
Lederstillingen er foreløpig delt, 40 % dedikert til innkjøpsenheten i Øvre Eiker kommune og 60 % til Viken Vest Innkjøpssamarbeid. Målet på sikt er at lederstillingen blir 100 % dedikert til VVI.
Som leder må du blant annet sette deg inn i anskaffelsesstrategien, kartlegge kompetansen og det fremtidige behovet i VVI og Øvre Eiker kommune.
VVI er et regionalt innkjøpssamarbeid som er lokalisert på rådhuset i Øvre Eiker kommune. Samarbeidet består formelt av kjernekommunene Modum, Lier, Ringerike og Øvre Eiker. Det samarbeides også tett med Kongsbergregionen, Hadelandssamarbeidet og Hallingdalkommunene m.fl.
VVI har tilfredsstillende økonomi og har hatt en formidabel vekst siden opprettelsen i 2022. Kontraktsporteføljen er på over 300 kontrakter og ca. fem milliarder kroner. De fleste kontraktene har deltakere fra mange kommuner utover kjernekommunene.
VVI har som mål å dekke kommunenes behov for anskaffelsestjenester på en profesjonell og effektiv måte, samt utnytte stordriftsfordelene ved å samordne felles anskaffelsesbehov. VVI er en utviklingsorientert organisasjon som er opptatt av samfunnsoppdraget med fokus på samfunnsansvar, klima og miljø, innovasjon, næringsutvikling og digitalisering. Det legges stor vekt på kontraktsoppfølging for å sikre at verdiene i kontraktene realiseres.
VVI sitt øverste organ er representantskapet som er politisk styrt og består av ordførerne fra kjernekommunene. Representantskapet godkjenner budsjett og legger politiske føringer og vedtar styringsdokumenter. Daglig leder er også kommunalsjef for økonomi styring og støtte i Øvre Eiker kommune. Daglig leder har det overordnede ansvaret for økonomi og er bindeleddet mellom VVI, representantskapet og ledelsen i kjernekommunene. Daglig leder støtter opp om det strategiske og utviklingsorienterte arbeidet.
VVI består av en fagansvarlig og tre ansatte som arbeider i kontraktsteamet. I tillegg er én medarbeider fra innkjøpsenheten i Øvre Eiker kommune samlokalisert med VVI. Øvre Eiker kommune har arbeidsgiveransvaret for alle. I kjernekommunene sitter det anskaffelsesrådgivere som er interne prosjektledere for VVI. Sammen med et eksternt konsulentselskap gjennomføres konkurranser og det utarbeides avtaler for deltakerkommunene som kontraktsteamet følger opp i fellesskap med deltakerkommunene. VVI har i tillegg en miljørådgiver i en 3-årig prosjektstilling.
Arbeidsoppgaver
- Oppnå mål iht. anskaffelsesstrategien
- Lede og utvikle dyktige medarbeidere
- Kvalitetssikringsarbeid av anskaffelsesdokumenter mm.
- Være bindeleddet mellom eksternt konsulentselskap og VVI ifbm. kunngjøringer og klagesaker
- Bidra til godt arbeidsmiljø
- Utstrakt samhandling med kjernekommunene og andre kommuner
- Kartlegge kompetansen og det fremtidige behovet i VVI og Øvre Eiker kommune
- Gjennomføre anskaffelser for Øvre Eiker kommune fram til stillingen kun er dedikert til VVI
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på bachelornivå, fortrinnsvis innenfor juss, økonomi, salg/markedsføring og/eller ledelse
- Erfaring fra offentlig anskaffelser
- Ledererfaring
- Forståelse av samfunnsoppdraget og hvordan offentlige anskaffelser kan benyttes som et strategisk virkemiddel
- Gode resultater fra tidligere stillinger
- Generelt god digital forståelse
- God økonomiforståelse
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Erfaring fra forbedrings- og endringsarbeid er en fordel
- Erfaring fra prosjektledelse er en fordel
- Erfaring fra en politisk drevet organisasjon er en fordel
Personlige egenskaper
- Stor arbeidskapasitet
- Gjennomføringskraft og beslutningsevne
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner, med evne til å skape gode relasjoner og "bygge" kultur
- Strategiske og analytiske evner
- Inkluderende lederstil
- Trygg som person med høy faglig integritet
- Kundeorientert og serviceinnstilt
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- Stor frihet til å forme egen arbeidshverdag
- Et trivelig og godt arbeidsmiljø med stor takhøyde og kompetente kollegaer
- Gode utviklingsmuligheter i et stort anskaffelsesmiljø
- Fleksibel arbeidsform med delvis mulighet til å jobbe hjemmefra
- Lønn etter avtale
- Svært gode pensjons- og forsikringsordninger
- Velferdsforening
Kontaktinformasjon
Eva Kristina Hoås Bauhr, Fagleder VVI, 90 95 26 01, EvaKristinaHoas.Bauhr@ovre-eiker.kommune.noMorten Deol, Daglig leder VVI, +47 99278230, Morten.Deol@ovre-eiker.kommune.no
Arbeidssted
Stasjonsgata 243300 HOKKSUND
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Øvre Eiker kommuneReferansenr.: 4961492757
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 19.05.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Øvre Eiker kommune er et godt sted å bo og jobbe! Vi har fokus på kvalitet, arbeidsglede, inkludering og god ledelse for å fremme mestring hos de ansatte. Øvre Eiker er i utvikling på mange områder, og hos oss jobber folkevalgte, administrativ ledelse, ansatte og innbyggere tett sammen for å løse utfordringer og se nye muligheter.
Vi er opptatt av mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
Øvre Eiker kommune har over 20.000 innbyggere og er en virksomhet med ca 1.200 ansatte. Sammen skaper vi et livskraftig Øvre Eiker.
Øvre Eiker kommune praktiserer meroffentlighet ved tilsettinger. Det innebærer at søkere må begrunne særskilt hvis en søknad ønskes unntatt offentlighet. Begrunnelsen vil bli vurdert i henhold til reglene i Offentlighetsloven. Dersom det etter kommunens vurdering ikke foreligger en særskilt grunn, vil søknaden bli offentliggjort. Søkere blir informert og får muligheten til eventuelt å trekke sin søknad før offentliggjøring.
Offentlig tjenestepensjon
Med jobben følger en av Norges beste pensjonsordninger, offentlig tjenestepensjon. Dette gir deg mer enn du kanskje tror.
Øvre Eiker kommune sparer pensjon for deg. Vi betaler inn hele 15 – 20% av lønnen din, avhengig av hvilken lønn du har. I tillegg setter du selv av 2 %. Dette beløpet trekkes automatisk fra lønnsutbetalingen din hver måned.
Gjennom pensjonsordningen sparer du til fremtidig alderspensjon og AFP. I tillegg er du sikret ved sykdom og død gjennom uførepensjon og etterlattepensjon.
Den endelige pensjonsutbetalingen blir bestemt blant annet av hvor mye du har jobbet og hvor mye du har tjent. Offentlig tjenestepensjon har en livsvarig utbetaling, til forskjell fra det private hvor utbetaling ofte kun skjer over 10 år.
Følg oss gjerne i sosiale medier!
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i portalen.
NB! Øvre Eiker kommune ber aldri om din BankID-informasjon i søknadsprosessen. Blir du bedt om dette, kan det være forsøk på svindel.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2926446
- Hentet fra
talentech
- Referanse
3803e4bf622647d382662ba884782158