Seniorrådgiver digitalisering - Digital gravferdsmelding
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Grev Wedels gate 1, 3103 Tønsberg
Om jobben
- Stillingstittel
- Seniorrådgiver digitalisering - Digital gravferdsmelding
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 9. november
Bli litt bedre kjent med oss
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark søker en seniorrådgiver i fast 100 % stilling.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (SFVT) er tjenesteeier for en ny nasjonal innbyggertjeneste; Digital gravferdsmelding. SFVT er også nasjonal fagmyndighet for gravplass-sektoren og har ansvar for utvikling og veiledning på dette området.
Digital gravferdsmelding (DGM) er vår viktigste digitale satsning de nærmeste årene. Første versjon er nå tilgjengelig og blir brukt i 10 kommuner, og målet er at den er landsdekkende i løpet av 2026.
Digital gravferdsmelding skal gi etterlatte økt selvbetjening og bedre informasjon ved dødsfall og gravferd. Se video.
Prosjektet er en del av regjeringens digitaliseringsstrategi og utvikles i samarbeid mellom SFVT som tjenesteeier og Digdir som utvikler. Teamet settes sammen med kompetanse fra begge sider. Fra SFVT: prosjektleder, forretningsutvikler, driftskoordinator og jurist. Fra Digdir: scrum-master, UI/UX-designer, tech-lead, front- og back-end.
Om stillingen
Du vil jobbe tett med prosjektleder og fungere som forretningsutvikler /tjenestedesigner, med ansvar for å koble teknisk utvikling med faglige behov.
Du får en sentral rolle i videreutvikling og utrulling av tjenesten, og vil samarbeide med aktører som gravferdsbyråer, gravplassmyndigheter, tros- og livssynssamfunn, helsetjenesten – og ikke minst innbyggerne selv.
Arbeidsoppgaver
- Forretningsutvikling, produkteierskap og gevinstrealisering
- Kartlegging av brukerbehov og koordinering av nasjonal utrulling
- Avtaleoppfølging og dialog med interessenter; gravplass- og gravferdssektoren, samt helsevesen og kommune
- FDV-koordinering og risikoanalyse
- Brukerveiledning, opplæring og markedsføring
- Integrasjonsoppfølging og kravspesifikasjoner
- Sikre god kommunikasjon mellom fagmiljø og teknisk utvikling
- Bidra til tjenestekatalog, begrepsarbeid og UI-design
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
Krav:- Mastergrad eller tilsvarende kompetanse som er relevant for stillingen
- Erfaring med digitalisering og forretningsutvikling
- Kjennskap til agil metodikk og tjenestedesign
- Kunnskap om offentlig forvaltning
- Erfaring med digitale tjenester og produktutvikling
- Erfaring/utdanning fra fagområder som gir innsikt i menneskers livssituasjon, som f.eks. helse, sosialantropologi, pedagogikk el.l.
- Erfaring fra offentlig sektor eller samarbeid med offentlige aktører
Personlige egenskaper vi ser etter
- Gode evner innen relasjonsbygging og interessenthåndtering
- Strukturert og selvstendig arbeidsform
- Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig
- Gode formidlingsevner
Personlig egnethet tillegges vekt.
Vi tilbyr
- En spennende og meningsfull jobb i et viktig nasjonalt digitaliseringsprosjekt.
- Et godt fagmiljø med engasjerte kolleger.
- Pensjonsordning gjennom Statens Pensjonskasse (det blir trukket 2 % pensjonsinnskudd fra lønnen).
- Gode sosiale ordninger med fleksibel arbeidstid, og mulighet for fjernarbeid/hjemmekontor etter avtale med leder.
- Lønn som seniorrådgiver i stillingskode 1364. Lønnen ligger i lønnsspennet kr 700 000 – 865 000,- avhengig av kvalifikasjoner. For særlig godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Arbeidssted: Tønsberg.
Verdt å merke seg før du søker hos oss
Tilsetting skjer med forbehold om finansiering i statsbudsjett 2026.
Vi tar forbehold om endring av oppgavene til stillingen. Det vil bli noe reisevirksomhet i stillingen.
Det er 6 måneder prøvetid i stillingen.
Det gjøres oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste. Vi er opptatt av at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal speile mangfoldet i samfunnet, og oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke.
Trenger du mer informasjon om stillingen eller om oss? Da er det bare å ringe prosjektleder Ola Asp på telefon 33 37 11 34/ 91 86 82 49.
Vi ber om at søknad, med referanser, vedlagt vitnemål og relevante attester, sendes elektronisk via jobbnorge.no.
Søknadsfrist: 9. november 2025.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er statens representant i fylket. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Inkludering og mangfold er en styrke, og vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å bidra til enda bedre oppgaveløsning.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har ca. 190 medarbeidere. Vi har kontor i Skien og Tønsberg. Hovedkontoret ligger i Skien. Innen utløpet av 2029 skal embetet ha halvparten av de ansatte ved hvert av kontorstedene.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
51d4a821-4660-4eb2-908b-0c1c0508387e
- Sist endret
24. oktober 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10267752
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Sted
Tønsberg
Digitaliseringsrådgiver
Arbeidsgiver
Holmestrand kommune Virksomhet Digitalisering
Sted
Holmestrand
IKT rådgiver
Arbeidsgiver
E-helseseksjon, Sykehuset i Vestfold HF
Sted
Tønsberg