Rådgiver strategisk analyse og utredning
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
3115 Tønsberg, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver strategisk analyse og utredning
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest i overmorgen
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har ledig stilling som rådgiver innen strategisk analyse og evaluering. Du blir sentral i arbeidet med kunnskapsutvikling gjennom analyser og utredninger i det forebyggende samfunnssikkerhetsarbeidet. Vi ser etter deg som er samfunnsengasjert, god på formidling og kommunikasjon og har gode analytiske evner.
Du skal
Kvalifikasjoner
Du må ha:
Vi ønsker at du har:
Betingelser
Fast stilling som rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn fra kr 600 000 – 720 000, eller som seniorrådgiver (stillingskode 1364) med årslønn fra kr 700 000 – 820 000.
Sikkerhetsklarering
Den som får tilbud om stillingen må må være sikkerhetsklarert på nivå HEMMELIG før tiltredelse.
Om avdelingen, seksjonen og stillingen
Avdeling for totalforsvar og analyse (TAN) har 60 ansatte og ivaretar DSBs samordningsrolle ved å understøtte JDs samordningsansvar innen samfunnssikkerhet og beredskap. Dette innebærer bl.a. å ha oversikt over risiko- og sårbarhetsutviklingen, videreutvikle totalforsvaret, gjennomføre tverrsektorielle øvelser, koordinere planverk og bidra i arbeidet med å bygge robuste samfunn. Avdelingen har utstrakt samarbeid med aktører på kommunalt, regionalt og sentralt nivå, samt med frivillige organisasjoner og næringsliv. Avdelingen er også pådriver og koordinator for DSBs internasjonale arbeid, slik at DSB følger opp sine forpliktelser på relevante internasjonale arenaer.
Seksjon strategisk analyse og evaluering består av 15 medarbeidere. Seksjonen har en samordnings- og pådriverrolle for samfunnssikkerhet i samfunns- og arealplanlegging. Seksjonen skal bidra til et oppdatert kunnskapsgrunnlag om risiko og sårbarhet i samfunnet. Seksjonen driver utstrakt analysevirksomhet og metodeutvikling. Seksjonen har også ansvaret for å gjennomføre tilsyn med departementenes samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid, samt følge opp og veilede statsforvalterne i deres tilsyn med kommunene innen kommunal beredskapsplikt. Seksjonen har et særlig ansvar for å evaluere tverrsektorielle øvelser og hendelser, samt systematisere og analysere læringspunkter.
Du skal i denne stillingen bidra til å styrke samfunnssikkerhetsarbeidet på lokalt, regionalt og sentralt nivå. Videre skal du videreutvikle seksjonens arbeid med analyser, utredninger som blant annet omfatter risiko og sårbarhet i kritiske samfunnsfunksjoner. Du vil få et ekstra ansvar for formidling og presentasjon av kunnskapsgrunnlaget som seksjonen utarbeider.
Om DSB
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi er pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker og kriser, og bidrar til effektiv ulykkes- og krisehåndtering. Hovedkontoret ligger i Tønsberg, og vi har enheter over hele landet. Til sammen er vi ca. 700 ansatte. DSB er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.
Om å jobbe i DSB
Risiko og sårbarhet i samfunnet er i stadig bevegelse. Derfor er DSB en organisasjon i kontinuerlig utvikling. Vi trenger medarbeidere som er tillitskapende, kompetente og gode lagspillere, og som aktivt bidrar til fornyelse og forbedring. Som ansatt i DSB er du med på å løse et viktig samfunnsoppdrag, sammen med dyktige og dedikerte kollegaer. Vi ønsker oss økt mangfold i organisasjonen, og håper derfor at også kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn, hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne vil søke hos oss. Ved nedsatt funksjonsevne vil muligheter for tilrettelegging i stillingen bli vurdert. DSB er en stabil arbeidsgiver med gode velferdsordninger. For å jobbe i DSB må du være sikkerhetsmessig skikket og bidra til god sikkerhetskultur. Les mer om sikkerhet i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen/sikkerhet-i-dsb
Hos oss får du
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen: https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise
Offentlig søkerliste
Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste ved søknadsfristens utløp, jf. Offentleglova §25. Du har anledning til å be om unntak fra offentlig innsyn. Dersom du ikke får innvilget dette, vil du varsles før søkerlister blir utarbeidet. Selv om du har fått innvilget unntak fra offentlighet, vil du fremkomme av utvidet søkerliste. Denne er kun tilgjengelig på forespørsel fra øvrige søkere til stillingen.
Praktisk informasjon om søknadsprosessen
Det er viktig at du registrerer all relevant utdanning og erfaring i profilen du oppretter i rekrutteringssystemet. Det sikrer at vi har opplysningene vi trenger. I tillegg er det nødvendig at du laster opp både søknadsbrev og CV som vedlegg i pdf-format. For alle stillinger som ikke krever sikkerhetsklarering, vil det bli gjennomført bakgrunnssjekk. Interne søkere må sende inn søknaden i DFØ HR. Finn ut mer om rekrutteringsprosessen i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen
Vi hører gjerne fra deg dersom du har spørsmål! Kontaktpersoner er
Fung. seksjonssjef Janniche Lim Cramer: |e-post janniche.cramer@dsb.no |telefon 33 37 33 40Fagdirektør Elisabeth Næss: |e-post elisabeth.ness@dsb.no |telefon 33 41 27 13
Du finner mer informasjon om hvordan det er å jobbe i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb og en oppdatert oversikt over utlyste stillinger finner du alltid på jobb.dsb.no/search
Velkommen som søker hos oss!
Du skal
- gjennomføre analyser og utredninger (f.eks. ROS-analyser, beredskapsanalyser, sårbarhetsanalyser) og evalueringer etter øvelser og hendelser
- formidle, veilede og kommunisere kunnskap om risiko og sårbarheter på alle forvaltningsnivåer og i hele krisespekteret
- videreutvikle bruk av digitale verktøy for presentasjon og formidling av seksjonens fagområder
- veilede regionalt og lokalt forvaltningsnivå i deres samfunnssikkerhetsarbeid
- planlegge og gjennomføre tilsyn med departementets samfunnssikkerhetsarbeid og følge opp statsforvalterens tilsyn med kommunal beredskapsplikt
- samarbeide tett med andre aktører i offentlig og privat sektor – og relevante forsvarsaktører
- bidra i DSBs kriseorganisasjon ved behov
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- relevant mastergrad. Relevant bachelorgrad og særlig relevant erfaring kan kompensere for krav om mastergrad. Utenlandsk utdanning må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
- erfaring med større analyser og utredningsarbeid basert på samfunnsvitenskapelige metoder
- svært god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk
- god skriftlig og muntlig framstillingsevne på engelsk
- følgende personlige egenskaper
- strukturert og analytisk – evner å se helhet og sammenheng, og har en strategisk forståelse
- initiativrik – ser helhet og bidrar med konkrete løsninger
- gode kommunikasjonsevner – skaper tillit og god dialog med andre fagmiljøer
- lagspiller – samarbeider godt, deler kunnskap, erfaring og informasjon
Vi ønsker at du har:
- studieretning/kurs som inneholder fagene samfunnssikkerhet, beredskap, risikostyring, kommunikasjon og formidling
- erfaring fra arbeid med samfunnssikkerhet, risiko- og sårbarhetsanalyser, kommunikasjon og formidling og/eller sivil-militært samarbeid
- erfaring fra offentlig forvaltning
- erfaring fra veiledning og presentasjon av komplekst datamateriale
Betingelser
Fast stilling som rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn fra kr 600 000 – 720 000, eller som seniorrådgiver (stillingskode 1364) med årslønn fra kr 700 000 – 820 000.
Sikkerhetsklarering
Den som får tilbud om stillingen må må være sikkerhetsklarert på nivå HEMMELIG før tiltredelse.
Om avdelingen, seksjonen og stillingen
Avdeling for totalforsvar og analyse (TAN) har 60 ansatte og ivaretar DSBs samordningsrolle ved å understøtte JDs samordningsansvar innen samfunnssikkerhet og beredskap. Dette innebærer bl.a. å ha oversikt over risiko- og sårbarhetsutviklingen, videreutvikle totalforsvaret, gjennomføre tverrsektorielle øvelser, koordinere planverk og bidra i arbeidet med å bygge robuste samfunn. Avdelingen har utstrakt samarbeid med aktører på kommunalt, regionalt og sentralt nivå, samt med frivillige organisasjoner og næringsliv. Avdelingen er også pådriver og koordinator for DSBs internasjonale arbeid, slik at DSB følger opp sine forpliktelser på relevante internasjonale arenaer.
Seksjon strategisk analyse og evaluering består av 15 medarbeidere. Seksjonen har en samordnings- og pådriverrolle for samfunnssikkerhet i samfunns- og arealplanlegging. Seksjonen skal bidra til et oppdatert kunnskapsgrunnlag om risiko og sårbarhet i samfunnet. Seksjonen driver utstrakt analysevirksomhet og metodeutvikling. Seksjonen har også ansvaret for å gjennomføre tilsyn med departementenes samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid, samt følge opp og veilede statsforvalterne i deres tilsyn med kommunene innen kommunal beredskapsplikt. Seksjonen har et særlig ansvar for å evaluere tverrsektorielle øvelser og hendelser, samt systematisere og analysere læringspunkter.
Du skal i denne stillingen bidra til å styrke samfunnssikkerhetsarbeidet på lokalt, regionalt og sentralt nivå. Videre skal du videreutvikle seksjonens arbeid med analyser, utredninger som blant annet omfatter risiko og sårbarhet i kritiske samfunnsfunksjoner. Du vil få et ekstra ansvar for formidling og presentasjon av kunnskapsgrunnlaget som seksjonen utarbeider.
Om DSB
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet. Vi er pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker og kriser, og bidrar til effektiv ulykkes- og krisehåndtering. Hovedkontoret ligger i Tønsberg, og vi har enheter over hele landet. Til sammen er vi ca. 700 ansatte. DSB er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.
Om å jobbe i DSB
Risiko og sårbarhet i samfunnet er i stadig bevegelse. Derfor er DSB en organisasjon i kontinuerlig utvikling. Vi trenger medarbeidere som er tillitskapende, kompetente og gode lagspillere, og som aktivt bidrar til fornyelse og forbedring. Som ansatt i DSB er du med på å løse et viktig samfunnsoppdrag, sammen med dyktige og dedikerte kollegaer. Vi ønsker oss økt mangfold i organisasjonen, og håper derfor at også kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn, hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne vil søke hos oss. Ved nedsatt funksjonsevne vil muligheter for tilrettelegging i stillingen bli vurdert. DSB er en stabil arbeidsgiver med gode velferdsordninger. For å jobbe i DSB må du være sikkerhetsmessig skikket og bidra til god sikkerhetskultur. Les mer om sikkerhet i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen/sikkerhet-i-dsb
Hos oss får du
- medlemskap i Statens pensjonskasse (SPK). Som medlem får du verdifulle fordeler gjennom svært gode pensjons-, forsikrings- og boliglånsordninger. Les mer om medlemsfordelene på www.spk.no/Medlemskap-i-SPK/
- fleksibel arbeidstid
- bedriftshelsetjeneste
- mulighet for å trene i arbeidstiden
- tilrettelagt for mobilt kontor når det er hensiktsmessig
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen: https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise
Offentlig søkerliste
Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste ved søknadsfristens utløp, jf. Offentleglova §25. Du har anledning til å be om unntak fra offentlig innsyn. Dersom du ikke får innvilget dette, vil du varsles før søkerlister blir utarbeidet. Selv om du har fått innvilget unntak fra offentlighet, vil du fremkomme av utvidet søkerliste. Denne er kun tilgjengelig på forespørsel fra øvrige søkere til stillingen.
Praktisk informasjon om søknadsprosessen
Det er viktig at du registrerer all relevant utdanning og erfaring i profilen du oppretter i rekrutteringssystemet. Det sikrer at vi har opplysningene vi trenger. I tillegg er det nødvendig at du laster opp både søknadsbrev og CV som vedlegg i pdf-format. For alle stillinger som ikke krever sikkerhetsklarering, vil det bli gjennomført bakgrunnssjekk. Interne søkere må sende inn søknaden i DFØ HR. Finn ut mer om rekrutteringsprosessen i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb/rekrutteringsprosessen
Vi hører gjerne fra deg dersom du har spørsmål! Kontaktpersoner er
Fung. seksjonssjef Janniche Lim Cramer: |e-post janniche.cramer@dsb.no |telefon 33 37 33 40Fagdirektør Elisabeth Næss: |e-post elisabeth.ness@dsb.no |telefon 33 41 27 13
Du finner mer informasjon om hvordan det er å jobbe i DSB på www.dsb.no/om-dsb/jobb-i-dsb og en oppdatert oversikt over utlyste stillinger finner du alltid på jobb.dsb.no/search
Velkommen som søker hos oss!
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig