Kommunalsjef for sykehjem
Helse og velferd, Drammen kommune
Engene 1, 3008 Drammen
Om jobben
Stillingstittel
Kommunalsjef for sykehjem
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 11. september
Vil du være med å utvikle framtidens sykehjemstjenester i Drammen?
Vi søker en strategisk og operativ leder som sikrer fremtidsrettede sykehjemstjenester, samtidig som du driver fram nødvendige endringer for å møte framtidens behov.
Fra 1. september 2025 får sektor Helse og velferd i Drammen kommune en ny organisering. Endringen innebærer en tydeligere strategisk og faglig innretning, med tre kommunalsjefer og virksomheter som rapporterer direkte til direktør. Målet er å skape en organisasjon som kan møte framtidens utfordringer med styrket faglighet, handlekraft, bedre samhandling på tvers og tydeligere ledelseslinjer.
Drammen kommune har i dag 9 langtidssykehjem spredt geografisk i hele kommunen.
Som kommunalsjef for sykehjem får du ansvar for hele institusjonstjenesten i kommunen – langtidsplasser, korttid for demens og korttid for somatiske plasser, samt spesialiserte avdelinger for innbyggere med ulike og omfattende behov. I årene framover skal det utvikles flere heldøgnsomsorgstilbud, herunder nye sykehjem, og du vil som kommunalsjef ha en sentral rolle i å lede dette arbeidet.
Det er igangsatt flere viktige utviklingsgrep: trygghetsstandarden innføres for å sikre forutsigbarhet, trygghet og kvalitet i møtene med beboerne. Det utvikles tydeligere oppgavedeling mellom faggrupper, og facility-tjenester innføres for å frigjøre tid til pasientnære oppgaver og sikre mer hensiktsmessig håndtering av praktiske oppgaver i sykehjemmene. Samtidig styrkes aktiviteter og trivselsfylte dager for beboerne, og sykehjemmene skal i større grad være en naturlig del av nærmiljøet – åpne arenaer for ulike målgrupper og generasjonsmøter.
Sykehjemmene skal også ha stort fokus på arbeidsinkludering og bidra aktivt til at flere kommer i arbeid, blant annet gjennom gode samarbeid og praksisløp.
Du vil lede en engasjert og kompetent ledergruppe av virksomhetsledere, og ha en sentral rolle i å videreutvikle sykehjemmene som faglig sterke, åpne og fremtidsrettede institusjoner.
Som leder er du opptatt av partssamarbeid, medbestemmelse og god dialog med fagorganisasjoner og vernetjenesten. Du bidrar i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon og sikrer gjennomføring av politiske vedtak. Som medlem av direktørens ledergruppe forventes det at du er engasjert, bidrar på tvers og leverer på felles mål for hele organisasjonen.
For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
- Strategisk og operativ ledelse av kommunalsjefområde sykehjem
- Lede og følge opp virksomhetsledere
- Økonomi-, budsjett- og personalansvar
- Sikre kvalitet og drift i tråd med lovverk, innføring av trygghetsstandarden og interne krav
- Videreutvikle oppgavedeling mellom faggrupper og implementere facility-tjenester på en god og involverende måte
- Sørge for at sykehjemmene preges av aktivitet, trivsel og høy livskvalitet for beboerne
- Utvikle sykehjemmene som møteplasser i nærmiljøet – med generasjonsmøter og åpne arenaer
- Drive utviklingsarbeid med fokus på faglig kvalitet, teknologi, automatisering og forenkling av arbeidsprosesser
- Styrke arbeidsinkludering i sykehjemmene gjennom samarbeid og gode praksisløp som bidrar til at flere kommer i arbeid
- Lede utviklingsarbeidet med å etablere nye heldøgnsomsorgstilbud, inkludert sykehjem
- Samhandle tett med interne og eksterne aktører, inkludert fagorganisasjoner og vernetjenesten
- Bidra i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon, og sikre gjennomføring av politiske vedtak
- Delta aktivt i direktørens ledergruppe, bidra på tvers og støtte opp under felles mål
Kvalifikasjoner
- Krav om lederutdanning
- Relevant høyere helse- og sosialfaglig utdanning på minimum bachelornivå. Mastergrad er ønskelig, men lengre og relevant ledererfaring kan kompensere for manglende mastergrad
- Omfattende og nylig ledererfaring fra institusjonstjenester/sykehjem
- Dokumenterte resultater innen god økonomistyring
- Erfaring fra å ha iverksatt og gjennomført tiltak som møter framtidens behov og den demografiske utviklingen
- Dokumenterte resultater fra effektivisering og utviklingsarbeid
- Erfaring med teknologi for kvalitet, trygghet og effektivisering av drift
- Gjerne erfaring med arbeidsinkludering (samarbeid, praksisløp, kvalifisering i arbeid)
- Evne til å lede i komplekse driftsmiljøer med mange ansatte og stor brukermasse
For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
- Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt i denne rekrutteringen.
- Kombinerer strategisk utviklingsarbeid med operativ ledelse i hverdagen
- Er tilstedeværende, trygg og tydelig i lederrollen
- Har høy relasjonell styrke og samarbeider godt med tillitsvalgte og vernetjenesten
- Er handlings- og utviklingsorientert – en som får ting til å skje
- Balanserer godt mellom å delegere, men også ha selv gjennomføringskraft og handlekraft
- Har evnen til å få ting til å skje og er ikke redd for å ta et tak selv
- Klarer å balansere økt etterspørsel og forventninger med tilgjengelige ressurser
- Skaper motivasjon, trygghet og retning i krevende prosesser
- Har god rolleforståelse og navigerer sikkert i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon
- Bidrar aktivt inn i fellesskapet i direktørens ledergruppe
Vi tilbyr
- En sentral lederstilling i en stor kommune i utvikling
- Mulighet til å påvirke hvordan Drammen møter framtidens demografiske utfordringer
- Et engasjert lederkollegium og tett samarbeid med direktør for Helse og velferd
- Spennende og krevende lederoppgaver med stort handlingsrom
- Lønn etter avtale
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Kontaktinformasjon
Sharma, Sudhir, Direktør Helse og velferd, 48236200, sudhir.sharma@drammen.kommune.noArbeidssted
Engene 13008 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Drammen kommuneReferansenr.: 5008350800
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 11.09.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
4aacf94f-5fe3-4fbc-a174-09ff94bf20b0
- Hentet fra
talentech
- Referanse
9ee1d4669f6c49a98bfe51c3478e8cd5