Vi søker etter dyktig fagsjef/seniorrådgiver i justis- og vergemålsavdelingen!
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Grev Wedels gate 1, 3103 Tønsberg, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Fagsjef faggruppe klage
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 3. august
Om stillingen
Hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark er det ledig fast 100 % stilling som fagsjef/seniorrådgiver i faggruppe klage. Det er for tiden 9 jurister som hører inn under faggruppen.
Kontorsted for stillingen er Tønsberg.
Om justis- og vergemålsavdelingen
Avdelingen har i dag 42 ansatte og er en av 5 fagavdelinger hos Statsforvalteren. Avdelingen er inndelt i 4 faggrupper; bevilling, klage, gravplass og vergemål. Stillingen ligger innenfor faggruppe klage, men også andre oppgaver innen avdelingen sin saksportefølje må kunne påregnes.
Faggruppe klage behandler bl.a. klager på vedtak etter plan- og bygningsloven, offentleglova, matrikkelloven og oreigningslova. Videre behandler faggruppen saker om lovlighetskontroll etter kommuneloven og gir veiledning innenfor faggruppens ansvarsområder.
Kvalifikasjonskrav
Du må ha:
- Master i rettsvitenskap/Juridisk embetseksamen
- God kjennskap til plan- og bygningsloven
Det er en fordel om du har:
- Erfaring med ledelse eller fagansvar
- Erfaring fra andre av faggruppens ansvarsområder
Aktuelle ansvarsområder og arbeidsoppgaver
- Planlegging av oppgaver og fordeling av saker og arbeidsoppgaver innenfor faggruppen
- Gjennomføre fagmøter og andre samarbeidsaktiviteter
- Oppfølging av embetsoppdraget, saksbehandling og restanser
- Saksbehandling innenfor faggruppens ansvarsområde
- Ansvar for interne rutiner/prosedyrer
- Ansvar for faglig oppdatering på fagområdene som lovverk, rundskriv, faglige veiledere mv.
- Rapportering knyttet til faggruppens ansvarsområder
- Godkjenne og signere utgående brev iht. delegeringsreglement
- Delta i møter og koordinering av avdelingens oppgaver sammen med øvrige fagsjefer og direktør/assisterende direktør
- Oppfølging av ansatte på faggruppa gjennom årlige fagsamtaler
- Veiledningsoppgaver overfor kommunene
Egenskaper som vi vil legge vekt på
- Dyktig, målrettet og samfunnsengasjert medarbeider
- Strukturert med interesse for systemarbeid og koordinering
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Resultatorientert og har evne til å se praktiske løsninger innenfor rammene av et komplisert regelverk
- Stor arbeidskapasitet med effektiv oppgaveløsing
- Gode samarbeidsevner
- Selvstendig og konstruktiv bidragsyter i et sterkt fagmiljø
- God evne til å prioritere i en hektisk arbeidshverdag
Personlig egenskaper vil bli tillagt stor vekt.
Vi tilbyr
- Interessante og utfordrende arbeidsoppgaver i et engasjert og faglig kompetent juristmiljø.
- Lønn som fagsjef/seniorrådgiver i stillingskode 1364, med lønn mellom kr. 850 000 – 900 000 pr. år, avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For særlig godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Gode sosiale vilkår med fleksibel arbeidstid og pensjonsordning gjennom Statens pensjonskasse. Mulighet for fjernarbeid/hjemmearbeid.
Generelle opplysninger
Vi tar forbehold om endring av oppgavene til stillingen. Det er 6 måneder prøvetid i stillingen.
Det gjøres oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste. Søkeren vil eventuelt bli kontaktet om dette.
Vi er opptatt av at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal speile mangfoldet i samfunnet, og oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke.
Trenger du mer informasjon om stillingen eller om oss? Da er det bare å ringe assisterende direktør Mette Biering på telefon 33 37 11 28/41 33 20 56 eller direktør Lars Gustavsen 33 37 11 52/ 99 38 14 14.
Vi ber om at søknad, vedlagt vitnemål og relevante attester, blir sendt elektronisk via jobbnorge.no.
Søknadsfrist: 3. august 2025.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er statens representant i fylket. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Inkludering og mangfold er en styrke, og vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å bidra til enda bedre oppgaveløsning.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har ca. 190 medarbeidere. Vi har kontor i Skien og Tønsberg. Hovedkontoret ligger i Skien. Innen utløpet av 2029 skal embetet ha halvparten av de ansatte ved hvert av kontorstedene.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
44d4a211-b08c-4d0e-8eee-60b6b9d95950
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10254359