Stipendiat innen norskdidaktikk tilknyttet prosjektet FRAME
Universitetet i Oslo
Moltke Moes vei 35, 0851 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Stipendiat innen norskdidaktikk tilknyttet prosjektet FRAME
Type ansettelse
Åremål, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk, skandinavisk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest lørdag 1. mars
Om stillingen
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har ledig stilling som stipendiat for en periode på 3 år innen temaet lesing (literacy) og tilknyttet forskningsprosjektet Framing Reading Across Mediums (FRAME).
Om FRAME
Norge er et av landene i verden som i størst grad har digitalisert grunnopplæringen. Samtidig som stadig mer av skolens aktiviteter foregår på skjerm, er det fremdeles et av skolens hovedoppdrag å gi alle elever gode leseferdigheter gjennom hele opplæringsløpet på tvers av både fag og trinn. Det er et stort behov for forskningsbasert kunnskap om hvordan leseopplæring praktiseres i norskfaget og hvorvidt og eventuelt hvordan lesemedium (papir, skjerm eller lyd) spiller inn på hva slags leseopplæring elevene får. Det er behov for å kartlegge hva slags lesing som foregår, når ulike lesemedier blir tatt i bruk og til hvilke formål, samt hvordan lærere og elever forholder seg til tekster på papir, skjerm eller som lyd. Disse spørsmålene skal belyses i prosjektet FRAME.
FRAME samler et internasjonalt team av forskere, og stipendiaten som ansettes, vil inngå i dette miljøet. Ph.d.-prosjektet skal innebære forskning på lesing i klasserom der hver elev har tilgang til sin egen digitale enhet, såkalt 1:1 tilgang, og må belyse lesing i ulike medier i en norsk klasseromskontekst med utgangspunkt i dataene innhentet av FRAME-teamet. Aktuelle søkere vil få tilgang til prosjektbeskrivelsen for FRAME, og det er et krav at søkernes egne prosjekter tilpasses FRAMEs overordnede forskningsdesign, metoder og forskningsspørsmål. Intensjonen er at den som ansettes, skal kunne delta aktivt i FRAME og bidra til både datainnhenting og analyser, og at prosjektet deres i seg selv bidrar til et eller flere av forskningsspørsmålene i FRAME.
Alle aktuelle søkere anbefales å kontakte prosjektleder/professor Marte Blikstad-Balas for å få tilgang til prosjektbeskrivelsen, samt mulighet til å stille spørsmål om prosjektet, se kontaktinformasjon. Vi anbefaler at søkere er svært tydelige på hvordan deres foreslåtte prosjekt bidrar inn i FRAMEs overordnede målsettinger.
Forskermiljø
Stipendiaten vil tilknyttes forskergruppen Studies of Instruction across Subjects and Competences (SISCO). SISCO samler noen av landets beste klasseromsforskere, som er opptatt av undervisning i skolen. Forskergruppen samles annenhver uke og prioriterer stipendiatene høyt. I SISCO vil det blant annet bli mange anledninger til å diskutere egen forskning, egne tekster og egne kommende presentasjoner i et sterkt, tverrfaglig miljø.
Mer om stillingen
Ansettelsen gjelder for en periode på 3 år.
Opptak til doktorgradsprogram er et vilkår for ansettelse i stilling som stipendiat. Det er en forutsetning at kandidaten kan gjennomføre prosjektet i løpet av stipendiatperioden
Formålet for utdanningsstillingen er at kandidaten skal oppnå en doktorgrad/PhD i løpet av stipendiatperioden.
For mer informasjon, se fakultetets nettside om ph.d.-programmet.
Arbeidssted vil være Blindern Campus i Oslo.
Kvalifikasjonskrav
Søkere må tilfredsstille kravene for opptak til fakultetets ph.d.-program. Dette inkluderer vanligvis:
- Fullført og bestått mastergrad, eller tilsvarende, innenfor norsk fagdidaktikk eller nordisk
- Mastergrad (120 studiepoeng) minimumskarakter B (ECTS karakterskala) eller tilsvarende. Mastergraden må inkludere en oppgave på minimum 30 studiepoeng, også med minimumskarakter B.
- For 5-årige utdanninger skal gjennomsnittskarakteren de tre første årene være C eller bedre, og for de to siste årene være B eller bedre. Masteroppgaven må ha karakteren B eller bedre.
- Gjennomsnittskarakteren på bachelorgraden skal være C eller bedre
- God fremstillingsevne skriftlig og muntlig på engelsk og norsk. Siden alle data vil innebære norsk som hovedspråk, er det en forutsetning at søkere behersker norsk, eller et annet skandinavisk språk, flytende.
Ved vurdering og rangering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på:
- Prosjektbeskrivelsens kvalitet
- Erfaring med innsamling av data og analysearbeid
- Erfaring fra undervisning og kjennskap til norsk skole
- Søkerens personlige egnethet, samarbeidsevner og motivasjon
Som ansatt hos oss tilbyr vi
- Lønn fra kr 536 200 - 575 400 avhengig av kompetanse, i stilling som stipendiat (stillingskode 1017) Gode pensjonsordninger i Statens PensjonskasseGode velferdsordninger
Inkluderende arbeidsliv og mangfold ved UiO
Inkludering og mangfold er en styrke. UiO har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. Videre ønsker vi medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av
disse gruppene til intervju.
Vi håper at du søker på stillingen hos oss.
Hvordan du søker, og hva søknaden må inneholde
- Søknadsbrev (motivasjon for stillingen)
- CV (fullstendig oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid) på norsk
- Prosjektbeskrivelse med fremdriftsplan (5-7 sider) på norsk eller engelsk, se vår nettside for veiledning.
- Kopier av vitnemål og eventuelle attester. Søkere med utdanning fra utlandet må vedlegge en forklaring på karaktersystemet fra sitt universitet der utdanning er gjennomført.
- Masteroppgave
- Dokumentasjon på engelskkunnskaper (for informasjon om dokumentasjonskrav, se nettside)
- Bekreftelse på eventuelle gjennomførte PhD-kurs de siste 2 år
- Eventuelt publikasjonsliste
- Referanseliste (2-3 referanser; navn, tittel, e-post og telefon, samt beskrivelse av relasjon til søker)
Ufullstendige søknader vil ikke bli vurdert.
Søknaden skal skrives på norsk eller et skandinavisk språk. Prosjektbeskrivelsen skal skrives på norsk eller engelsk.
Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt elektroniske rekrutteringssystem, vennligst klikk “Søk stillingen”. Vi gjør oppmerksom på at all dokumentasjon må være på engelsk eller et skandinavisk språk.
Det skal som hovedregel benyttes intervju i ansettelsesprosessen.
Generell informasjon
Se forskrift om ansettelsesvilkår, samt retningslinjerfor ansettelse i stipendiatstillinger ved Universitetet i Oslo.
Ingen kan ansettes i mer enn en åremålsperiode som stipendiat ved UiO.
Søkerlister kan bli offentliggjort ihht. Offentleglova § 25 andre ledd. Når du søker jobb hos oss vil navnet ditt stå på den offentlige søkerlisten. Det er mulig å be om å bli unntatt denne listen. Du må begrunne hvorfor du ønsker unntak fra offentliggjøring og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det vil du høre fra oss.
UiO har en overtakelsesavtale for alle tilsatte med formål å sikre rettighetene til forskningsresultater mv.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) er ett av tre institutter ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, som i tillegg har et permanent senter. ILS er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Ved instituttet ligger også EKVA (Enhet for Kvantitative Utdanningsanalyser), fire fakultære forskergrupper (COSER, LEA, SISCO og TEPEC) og FIKS (forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen). I tillegg utgjør flere av instituttets ansatte en viktig del av forskergruppen CLEG som i dag ledes fra Institutt for pedagogikk. Instituttet har ca. 300 studenter i praktisk-pedagogisk utdanning og forvalter UiOs femårige lektorprogram som tar opp ca. 300 studenter hvert år. Ca. 200 studenter følger instituttets masterprogram i utdanningsledelse. ILS har ca. 45 administrative og 100 vitenskapelige ansatte.
Sektor
Offentlig
Nettsted