Førsteamanuensis/ universitetslektor/høgskolelærer innenfor pedagogisk-psykologiske emner
UiT Norges arktiske universitet
Havnegata 5, 9480 Harstad
Om jobben
Stillingstittel
Førsteamanuensis/Universitetslektor/høgskolelærer, ped-psyk.emner vernepleie
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk, skandinavisk eller engelsk
Antall stillinger
1
Om stillingen
Ved Institutt for vernepleie (IVP) er det ledig fast 100 % stilling som førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor innenfor fagfeltet pedagogisk-psykologiske emner. Hovedarbeidsoppgaver er lagt til bachelorutdanning i vernepleie.
Stillingen kan etter behov også bli tillagt undervisning og veiledning ved andre studier på instituttet.
Kontorsted er Harstad og du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid.
Institutt for vernepleie i Harstad
Det helsevitenskapelige fakultetet er det største av universitetets 7 fakultet og har ansvar for forskning, utdanning og formidling innen vernepleie, farmasi, helse- og omsorgsfag, klinisk medisin, klinisk odontologi, medisinsk biologi, psykologi, samfunnsmedisin, barn og unges psykiske helse og idrett.
IVP tilbyr bachelorstudie i vernepleie ved UiT Norges arktiske universitet med studiesteder Harstad (heltid), Alta (deltid), Finnsnes (deltid) og Tromsø (deltid). I tillegg har instituttet en master i Velferdsendring, et Phd-kurs i «Disability and inclusion in research» og ulike videreutdanninger. Forskningsaktiviteten er organisert inn under Arktisk senter for velferds- og funksjonshemmingsforskning (ASVF).
IVP er lokalisert i Harstad og har vel 35 vitenskapelige stillinger og en administrasjon på 5. Rundt 450 studenter er knyttet til instituttet. Bachelorutdanningen har eksistert i Harstad siden 1983, og instituttet startet desentralisert utdanning i Nord-Norge allerede i 1988. Vårt fokus er å utdanne reflekterte praktikere som bidrar til at folk får oppfylt sine menneskerettigheter, får bedre livskvalitet og opplever større grad av selvstendighet. IVP er en interessant og spennende arbeidsplass med gode muligheter for personlig utvikling, og med fokus på både et godt arbeidsmiljø for ansatte og et godt læringsmiljø for studenter.
Arbeidsoppgaver
Stillingen er tillagt undervisning, veiledning, praksisoppfølging og eksamensarbeid på instituttets ulike studier. Undervisningen vil hovedsakelig være innenfor fagplanenes tverrfaglige emner, men med særlig fokus på pedagogisk-psykologiske emner.
Undervisningsformene som benyttes er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. Studentene får gjennom studieforløpet enkeltvis og i grupper ulike praktiske og teoretiske oppgaver. Digitale medier er et viktige verktøy i undervisning og veiledning av studentene.
Veiledning av studenter gis individuelt og i grupper i forhold til tverrfaglige tema, i praksis og gjennom andre prosjektoppgaver. Praksisoppfølging skjer både individuelt og i grupper. Det er svært varierte vurderingsformer, fra praktiske gruppeeksamener til individuelle skoleeksamener.
Til stillingen ligger også forsknings- og utviklingsoppgaver innenfor fagområdet. Det forventes at den som ansettes i stilling som førsteamanuensis deltar i forskningsgruppesamarbeid innenfor ASVF og i faglige nettverk nasjonalt og internasjonalt, samt i formidling av forskning til en bredere offentlighet. Det forventes også søknadsskriving (NFR/EU) av stillingsinnehaveren.
Kvalifikasjoner
For denne stillingen kreves det:
- Hovedfag/mastergrad innen psykologi, høyere grads eksamen innen psykologi eller profesjonsstudiet i psykologi
- Søker må beherske norsk eller annet skandinavisk språk og engelsk skriftlig og muntlig
Ved vurdering av kandidatene vil det bli lagt vekt på:
- Erfaring fra psykisk helsearbeid/ habilitering og rehabilitering
- Faglig kompetanse, herunder relevant erfaring, og eventuell vitenskapelig produksjon
- Pedagogisk utdanning/undervisningserfaring fra UH-sektoren, herunder erfaring med bruk av digitale undervisningsformer
- Erfaring fra undervisningsutvikling, deltakelse i undervisningsprosjekter, herunder erfaring med søknader om ekstern finansiering, og studieadministrative verv
- Vitenskapelige publiseringer innenfor noen av ASVFs tema eller problemstillinger i velferdssektoren
- Personlig egnethet og motivasjon for stillingen
- Gode samarbeidsevner
Eventuelt tilbud om stilling vil bli sett i sammenheng med en helhetlig vurdering av instituttets behov i forhold til kompetansen hos aktuelle kandidater.
Språkkrav: Gode norsk og engelskspråklige kunnskaper, både muntlig og skriftlig
Eventuelt tilbud om stilling vil bli sett i sammenheng med en helhetlig vurdering av instituttets behov i forhold til kompetansen hos aktuelle kandidater.
For stilling som førsteamanuensis kreves:- Norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
- Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse
Dokumentasjon av følgende vil tillegges stor vekt:
- Selvstendig forskning utover doktorgrad
- Erfaring med søknader om ekstern forskningsfinansiering
- Gjennomført utenlandsopphold og at søker kan vise til nasjonalt og internasjonalt forskningsnettverk
Selvstendig forskning utover doktorgrad kan dokumenteres med vitenskapelige publikasjoner som ikke er publisert sammen med veilederne fra doktorgraden.
Erfaring med søknad om ekstern forskningsfinansiering betyr at søker kan dokumentere selvstendig søknadsarbeid, men ikke nødvendigvis må ha oppnådd ekstern finansiering. Søknadsevalueringer som viser søknadskvaliteten vil være nyttig for å vurdere søkers kvalifikasjoner. Bidrag på større søknader kan også vurderes dersom bidraget dokumenteres.
Internasjonal mobilitet vil bli vurdert i forhold til varighet/antall opphold og hvorvidt det har gitt resultater i form av vitenskapelige publikasjoner og/eller felles søknader om ekstern forskningsfinansiering.
Vitenskapelig samarbeid, nasjonalt og/eller internasjonalt, bør dokumenteres gjennom felles publikasjoner og/eller søknadsarbeid.
Vi forventer at du som ansettes i førsteamanuensisstilling blir en aktiv og engasjert bidragsyter i en av instituttets forskningsgrupper og bidrar til strategisk utvikling av gruppen. Derfor bør du orientere deg om instituttets forskningsgrupper og gjøre rede for hvordan du kan være med på å styrke en av disse. Vi vil prioritere deg som kan bidra til å styrke instituttets FoU-satsinger.
For stilling som universitetslektor kreves:- Høyere grads eksamen eller tilsvarende ved universitet eller høgskole
- Relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant praksis
- Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse
- Lavere grads eksamen eller tilsvarende innen relevant fagområde
- Relevant yrkespraksis
- Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Krav til utdanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse)
Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse.
Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Basiskompetanse dokumenteres ved:
a) Søkere som har fullført eget universitetspedagogisk kurs tilsvarende 200 timer skal legge ved kurs-/eksamensbevis samt studieplan
b) Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe.
Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelsen vil søkere bedømmes, men ikke rangeres basert på utdanningsfaglig kompetanse.
De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte.
Ved midlertidige ansettelser kan kravet til utdanningsfaglig kompetanse kan fravikes etter konkret vurdering i det enkelte tilfelle.
For nærmere informasjon om utdanningsfaglig kompetansekrav og pedagogisk mappe, se: pedagogisk mappe.
Vi kan tilby
- et av landets beste vilkår for FOU-termin
- et godt arbeidsmiljø
- gode velferdsordninger
- gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Arbeids- og lønnsvilkår
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning, universitetslektorer inntil 20 % av tida til FoU-arbeid og 80 % til undervisning, når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver.
Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011. Universitetslektor lønnes etter statens regulativ kode 1009. Høgskolelærer lønnes etter statens regulativ kode 1007. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.
Det må regnes med en del reisevirksomhet.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen.
Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
Les mer i Arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Søknaden
Søknaden skal inneholde:
- Søknadsbrev med kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen
- CV med oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid
- Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
- Attester
- Kontaktinformasjon til 2-3 referanser
- Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
- Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider
- Beskrivelse av vitenskapelige arbeider som ønskes tillagt særlig vekt ved bedømmelsen
- Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil ti. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid.
Bedømmelse forutsetter at vi har mottatt etterspurte søknadsdokumenter innen søknadsfristen.
All dokumentasjon som skal vurderes må være oversatt til engelsk eller et skandinavisk språk.
Søknader som kommer til oss via e-post eller på andre måter vil ikke bli tatt i betraktning.
Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknad med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.
Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.
Om bedriften
Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet er en nasjonal nyskapning som samler de fleste helserelaterte utdanninger. Dette legger til rette for unik tverrfaglighet og innovasjon i helsefaglig utdanning og forskning. Vi jobber tett sammen med tjenestene i nord for å løse morgendagens utfordringer.
Les mer om oss på uit.no/helsefak
Sektor
Offentlig
Nettsted