Seksjonsleder - fremmede arter
Miljødirektoratet
Brattørkaia 15, 7010 Trondheim
Om jobben
Stillingstittel
Seksjonsleder - fremmede arter og internasjonal handel
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest i morgen
Om stillingen
Vi søker en trygg og samarbeidsorientert leder med solid forvaltningserfaring.Du er initiativrik, finner gode løsninger, stoler på dine medarbeidere og er tydelig og modig i ditt lederskap. Du er interessert i ledelse og ønsker å prioritere lederfunksjonen. Du motiveres av å utvikle seksjonens medarbeidere og ansvarsområde, og av å være leder i en stor organisasjon hvor endringsledelse er viktig.
Seksjon for fremmede arter og internasjonal handel er en av seks seksjoner i vann- og kunnskapsavdelingen. Seksjonen forvalter forskrift om fremmede organismer og leder arbeidet med tiltaksplanen for bekjemping av fremmede skadelige organismer i Norge. Vi har også det koordinerende ansvaret for hovedøkosystem skog i Miljødirektoratet, ansvar for utenlandske treslag, den nye EU-forordningen om avskogingsfrie produkter, forvaltning av internasjonal handel med truede arter (Cites), genetiske ressurser og genmodifiserte organismer.
Seksjonen har ansvaret for å sørge for at vi til enhver tid har et godt og oppdatert kunnskapsgrunnlag, tildele tilskudd, samt delta i internasjonale fora. Seksjonen har for tiden 17 medarbeidere fordelt mellom kontorstedene våre i Trondheim og i Oslo.
Her finner du mer informasjon om seksjonens arbeidsområder:
Seksjon for fremmede arter og internasjonal handel (VFR) - miljodirektoratet.no
Å lede denne seksjonen vil kreve fleksibilitet, og god samordning og styring av seksjonens medarbeidere. Vi har et tett og godt samarbeid med andre sektormyndigheter i vår oppgaveløsning. God rolleforståelse og gode samarbeidsevner vil være avgjørende for at du skal lykkes i denne stillingen.
Du rapporterer til avdelingsdirektøren og inngår i avdelingens ledergruppe. Stillingen har arbeidssted Trondheim. Du må regne med noe reisevirksomhet.
Hovedansvarsområder
- lede og videreutvikle kompetente medarbeidere
- utvikle seksjonens ansvarsområder
- styre og prioritere seksjonens oppgaver
- personal og budsjettansvar
Kvalifikasjoner
- relevant utdanning på mastergradsnivå. Spesielt relevant arbeidserfaring kan kompensere for kravet om mastergrad.
- erfaring med å lede kunnskapsmedarbeidere, fortrinnsvis fra offentlig sektor, er ønskelig
- svært god forvaltningskompetanse
- god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk og engelsk
- erfaring med og evne til å håndtere media
- kjennskap til seksjonens fagområder er en fordel
Personlige egenskaper
- Du er tydelig og trygg i lederrollen.
- Du har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, samtidig som du tør å utfordre og gi tydelige råd.
- Du har gode strategiske og analytiske ferdigheter.
- Du er strukturert, gir mål og retning og sikrer effektive arbeidsprosesser.
Personlig egnethet vil vektlegges.
Vi tilbyr
- fast stilling som seksjonsleder
- en spennende og utfordrende lederjobb
- gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, inkludert trening i arbeidstiden
- fleksible arbeidstidsordninger og gode pensjons- og boliglånsordninger i Statens pensjonskasse
- lønn som seksjonsleder fra kr 800 000 – kr 1 060 000 etter erfaring og kvalifikasjoner. Særskilt kvalifiserte søkere kan vurderes høyere.
Har du spørsmål?
Spørsmål om søknadsprosessen kan stilles avdelingskoordinator Marianne Kvaal, tlf. 41547314/ marianne.kvaal@miljodir.no. Kontaktperson for stillingen er avdelingsdirektør Torfinn Sørensen tlf. 93085157/ torfinn.sorensen@miljodir.no.
Ved henvendelser, oppgi referansenummer 53-2025 VFR
Generelle opplysninger
Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Du skriver søknaden på norsk, og legger ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.
Søkerlistene blir offentlige når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal. Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.
Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen vår.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Miljødirektoratet jobber for et rent og rikt miljø. Våre hovedoppgaver er å redusere klimagassutslipp, forvalte norsk natur og hindre forurensning.
Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene i Miljødirektoratet. Vi utvikler og følger opp regelverk, gir råd til Klima- og miljødepartementet, gjennomfører samfunnsøkonomiske analyser, overvåker og kartlegger arter, fører oppsyn og tilsyn, regulerer nasjonalparker og naturreservat. Noen oppgaver krever at ansatte med ulik fagkompetanse jobber sammen på tvers. På den måten sikrer vi størst mulig faglig tyngde i leveransene våre. Vi lærer av hverandre og utvikler oss internt. Andre arbeidsoppgaver krever selvstendig jobbing.
For å løse samfunnsoppdraget vårt på best mulig måte har vi behov for medarbeidere i alle aldere, med ulike fagkombinasjoner, kompetanse, livserfaringer og perspektiver. Er du kvalifisert til en ledig stilling, så oppfordrer vi deg til å søke!
Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet, og har om lag 730 faste ansatte ved kontorene våre i Trondheim og Oslo, og i Statens naturoppsyn (SNO) som er lokalisert 56 steder i landet.
Se alle ledige stillinger i Miljødirektoratet.
Sektor
Offentlig
Nettsted