Dataanalytiker
Digitaliseringsdirektoratet
Skrivarvegen 2, 6863 Leikanger
Om jobben
Stillingstittel
Dataanalytiker
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 8. juni
Om stillingen
Liker du å jobbe med tall og data? Vil du være med på å lage bedre digitale løsninger for samfunnet? Vi ser etter deg som er nyutdannet og har lyst til å starte karrieren som dataanalytiker hos oss i Digdir. Her får du jobbe med å analysere bruk av digitale tjenester og bidra til at offentlig sektor blir mer effektiv og brukervennlig.
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) styrker laget i avdelingen for Fellesløsninger med en ny seksjon for Marked. Seksjonen får ansvar for innsikt og analyse knyttet til bruken av Digdirs nasjonale fellesløsninger, herunder vurdering av samfunnsøkonomiske gevinster.
Vi søker en nyutdannet rådgiver som ønsker å starte karrieren som dataanalytiker– og som motiveres av muligheten til å bidra til bedre, mer effektive og brukerrettede offentlige tjenester.
Som en del av vårt tverrfaglige team vil du være med på å bygge opp et datadrevet beslutningsgrunnlag for utvikling og bruk av digitale fellesløsninger, og levere innsikt som støtter både strategiske og operative beslutninger, formidle funn – for oss og for de som bruker løsningene våre. Stillingen er nyopprettet og du vil selv kunne være med på å formen den.
Arbeidssted er fortrinnsvis ved vårt kontor i Leikanger. Søkere som ønsker arbeidssted ved våre kontorer i Oslo eller Brønnøysund, vil kunne bli vurdert.
Arbeidsoppgaver
- Analysere bruken av digitale fellesløsninger ved hjelp av tilgjengelige datakilder
- Bidra til å utvikle og vedlikeholde dashbord og rapporter for intern og ekstern bruk
- Utføre kvantitative analyser
- Delta i innsiktsprosjekter som kartlegger brukerbehov, trender og forbedringsområder
- Samarbeide med fagressurser innen produktutvikling, kommunikasjon og teknologi
- Bidra i videreutvikling av metoder og verktøy for innsikts- og analysearbeid
Kvalifikasjoner
Du må ha- Høyere utdanning innen statistikk, samfunnsøkonomi, informatikk, data science eller tilsvarende – minimum bachelorgrad
- Erfaring meddatabehandling og -analyse med bruk avverktøy som Python, R, SQL, Power BIeller tilsvarende
- Evne til å formidle innsikt på en forståelig og visuelt god måte
- Gode skriftlige og muntlige ferdigheter på norsk
- Erfaring med bruk av statistiske metoder og analyseverktøy gjennom studier eller prosjekter
- Interesse for samfunnsøkonomiske analyser og bruk av data til beslutningsstøtte
- Kjennskap til datavisualisering og dashboard-løsninger
- Forståelse for personvern og etisk bruk av data
Personlig egenskaper
Vi ser etter deg som er analytisk, nysgjerrig og strukturert. Du har evne til å sette deg inn i komplekse problemstillinger, jobbe selvstendig og samtidig samarbeide godt med andre. Du liker å grave i data og finne mønstre, men du evner også å løfte blikket og se sammenhenger.
Hos oss vil du få gode utviklingsmuligheter og bli del av et miljø med høyt faglig nivå og et sterkt samfunnsoppdrag. Du liker å samarbeid med andre og er opptatt av å få et team til å fungere sammen.
Vi tilbyr
- et godt arbeidsmiljø med en uformell tone og stor vilje til å skape noe sammen
- arbeidsoppgaver i et fagfelt preget av høy utviklingstakt og et spennende samfunnsoppdrag
- gode ordninger for opplæring og videreutvikling
- familievennlig personalpolitikk
- lønn som førstekonsulent/rådgiver i lønnsspenn kr 550 000 – kr 700 000.
- fleksitid, sommertid og mulighet for to timer trening ukentlig i arbeidstiden medlemskap i Statens pensjonskasse som er en av landets beste pensjonsordninger med gunstige boliglån og gode forsikringsordninger
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
Vi har tro på at mangfold er en viktig byggestein i et godt, spennende og utviklende arbeidsmiljø, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Riktig kompetanse på rett sted er vår viktigste prioritering når vi rekrutterer, og vi vil legge til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne også kan jobbe hos oss.
Vil du vite mer?
Synes du dette høres interessant ut og ønsker nærmere informasjon, kontakt gjerne
Fagdirektør Mari Forberg Jøndahl
E-post: mari.forberg.jondahl@digdir.no
Telefon: 93447770
Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av papirer og vitnemål, og godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Søkerlister kan bli offentliggjort iht. offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du vil i så fall bli varslet.
Sikkerhet i Digdir
Digdir forvalter samfunnskritisk infrastruktur. Sikkerhet er derfor integrert i rekrutteringsprosessene hos oss.
I stillinger som blir vurdert som sikkerhetskritiske, må du regne med å få spørsmål knyttet til sikkerhetsmessig skikkethet i rekrutteringsprosessen.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Digdir er underlagt Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Direktoratet har om lag 400 ansatte fordelt på våre kontor i Brønnøysund, Leikanger og Oslo. Vi har fire fagavdelinger, to stabs- og støtteavdelinger og et tilsyn for universell utforming av ikt, som har en særskilt uavhengig rolle. Våre verdier er pålitelig, inkluderende og uredd. Direktoratet er regjeringens fremste verktøy for en raskere og mer samordnet digitalisering av offentlig sektor.Vi skal bidra til enklere og mer tilgjengelige offentlige tjenester for innbyggerne, og økt verdiskaping for næringslivet. Vår visjon er sammen for en enklere digital hverdag.
Les mer om Digdir på våre nettsider Digdir.no.
Sektor
Offentlig
Nettsted