Plan- og vegforvalter
Statens vegvesen
Dr. Hansteins gate 13, 3044 Drammen, Skoggata 19, 1530 Moss
Om jobben
Stillingstittel
Plan- og vegforvalter
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest fredag 9. mai
Vil du være med på å skape bærekraftige og gode areal- og transportløsninger i Akershus, Buskerud og Østfold? Da har Statens vegvesen jobben for deg
Om stillingenSom planforvalter hos oss vil du få mulighet til å bidra i både samfunnsutvikling og faglig utvikling innen planfaget.
Vi er 18 medarbeidere i seksjonen som samarbeider godt med Oslo seksjonen for å løse oppgaver innenfor felles forvaltningsområde. Vi samarbeider bredt internt for å løse sakene. Vi er en gjeng som trives godt sammen og har det kjekt og travelt på jobb.
Stillingen inngår i et team av planforvaltere sammen med Osloseksjonen. Planforvalterne har ansvar for lovpålagte plan- og vegforvaltningssaker, og ivaretar Vegvesenets interesser utfra plan- og bygningsloven og veglova. Stillingen innebærer også ansvar for å delta i tett samarbeid med planmyndighetene i kommunene og andre aktører knyttet til plan- og byutviklingsprosesser i hele geografien. Det kan også være aktuelt å bidra inn mot Oslo og Innlandet. Det er stor planaktivitet og høy teknisk og prosessuell kompleksitet i området. Arbeid med trafikksikkerhet, arbeidsvarsling, skilt, signal, støy, luft og vann, ligger også til seksjonens oppgaver.
Arbeidsted er Drammen eller Moss.
Arbeidsoppgaver
Du vil få varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver hos oss som blant annet:
- gi uttalelser til arealplaner etter plan- og bygningsloven og annet lovverk
- behandling av søknader etter vegloven.
- ansvar for å svare på spørsmål rundt kollektiv, samt være den som får ansvar for oppgaver som oppleves å være i skillet mellom Utredningsseksjonen og Transportforvaltning f.eks. knutepunktutvikling og behovsanalyser.
- deltagelse i utredninger som bl.a. knutepunktutvikling og verdianalyser
- mulighet til å jobbe med digitalisering og utvikling innen arbeidsområde
Kompetansekrav
Du må ha:- utdanning fra universitet eller høyskole, minimum 3 år innen relevante fagområder, fortrinnsvis innen vegplanlegging, trafikkteknikk og byplanlegging. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning.
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- førerkort kl. B
- erfaring innen vegplanlegging, trafikkteknikk, planprosesser etter plan og bygningsloven og byutvikling
- forståelse for hva vegeierrollen og sektoransvaret innebærer
- erfaring og kunnskap om offentlig forvaltning særlig knyttet til plan- og bygningsloven
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlig egnethet
Vi ser etter deg som
- trives med selvstendig arbeid og tverrfaglig teamarbeid
- gode kommunikasjonsevner
- evner å prioritere mellom oppgaver
- evner å lede arbeidsprosesser
- bidrar til utvikling og nye løsninger innenfor eget fagfelt
- bidrar positivt til arbeidsmiljøet
- viser god dømmekraft, pålitelighet og sikkerhetsmessig skikkethet i din utførelse av arbeidsoppgavene
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknadenFyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekkVi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandlingStatens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentligDersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Kontaktperson for stillingen
Anders Olav Thune Hagerup
Seksjonssjef
+4791392063
Om bedriften
Statens vegvesen er hjertet i Norges veisektor, og vi jobber hver dag for å sikre et effektivt, trygt og helhetlig transportsystem. Som den største aktøren innen veitransport i Norge, har vi ansvaret for riks- og europaveiene, samt sikkerheten til alle som ferdes langs veien. Vårt oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utvikler regelverk og standarder som gjelder for alle veieiere i Norge, og gjennom vårt arbeid med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og digitale tjenester, sørger vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlige transportmuligheter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivåer - et direktorat og seks landsdekkende divisjoner, som sammen jobber for å gjøre veiene våre bedre for alle.
Sektor
Offentlig