Seksjonssjefer
Sivil klareringsmyndighet
Vogtsgate 17, 1532 Moss
Om jobben
Stillingstittel
Seksjonssjefer
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Antall stillinger
3
Om stillingen
Direktoratet er under utvikling og vi skal videreutvikle virksomheten med et nytt mellomledernivå i klareringsavdelingen. Avdelingen vil bestå av ca. 35 ansatte, med ansvar for saksbehandling av alle typer klareringssaker i henhold til sikkerhetsloven.
Vi søker derfor etter tre dyktige og utviklingsorienterte seksjonssjefer som skal lede og ha ansvar for å planlegge og organisere arbeidet i hver sin fagseksjon.
I samarbeid med avdelingsdirektør skal seksjonssjefene bidra til etablering av den nye avdelingen, slik at organisasjonen lykkes med å levere gode resultater på viktige samfunnsoppdrag. Seksjonssjefene vil ha faglig og administrativt ansvar for delegerte oppgaver og ansvarsområder. Samtidig innebærer stillingene deltakelse i operativ drift i form av saksbehandling og intern samordning. Du må kunne lede, engasjere og utvikle medarbeidere på en måte som bidrar til å skape resultater og et godt arbeidsmiljø.
Som seksjonssjef må du være forberedt på å lede eller bidra i prosjekter knyttet til faglig utvikling, ha ansvar for særskilte fagområder og spesialistoppgaver. For å lykkes i arbeidet som seksjonssjef må du kunne bidra til å løse prinsipielle problemstillinger, evne å tenke nytt og bidra til utvikling slik at virksomheten kan fortsette å løse sitt samfunnsoppdrag på en god måte fremover. Du må kommunisere godt, og bidra til godt samarbeid internt og med eksterne samarbeidspartnere.
Du må være fleksibel med tanke på andre arbeidsoppgaver og endrede arbeidsmetoder. Du vil få mulighet til kurs og opplæring.
Du må ha
- Relevant høyere utdanning på masternivå. Kravet til utdanning kan fravikes der det foreligger lang og relevant erfaring, fortrinnsvis kombinert med bachelorgrad og ledererfaring. Forvaltningsmessig eller sikkerhetsfaglig kompetanse vektlegges.
- Relevant praksis og ledererfaring
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Interesse for samfunnssikkerhet
Det er i tillegg ønskelig at du har
- Erfaring fra sikkerhetsarbeid i offentlig eller privat virksomhet
- God kunnskap om og innsikt i offentlig forvaltning
- Evne til å håndtere utfordrende situasjoner og faglige dilemmaer
- God digital kompetanse
Personlige egenskaper
Vi ønsker at du viser initiativ, handlekraft og har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner. Du er en trygg, inkluderende og samlende leder som evner å motivere, støtte og utvikle dine medarbeidere. Du må ha evne og vilje til å være tydelig og besluttsom når det kreves. Videre må du være effektiv, prosess- og løsningsorientert samtidig som du jobber strukturert. Du må være utviklingsorientert, ha et strategisk blikk og evne å se sammenhengen mellom det operative og det strategiske arbeidet. Det er en forutsetning at du selv trives med å arbeide operativt, tidvis med et høyt arbeidspress. Det er nødvendig at du er fleksibel og evner å prioritere arbeidsoppgavene i tråd med virksomhetens behov. I tillegg blir du motivert av samfunnsoppdraget til virksomheten.
Alle ledere i virksomheten må være bevisst gjennom ord, handling og lederadferd de etiske kravene som stilles til statstjenesten og virksomhetens særegenhet.
Vi legger vekt på personlig egnethet for stillingene.
Krav om sikkerhetsklarering
Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres til og autoriseres for STRENGT HEMMELIG/COSMIC TOP SECRET, og kan ikke inneha annet statsborgerskap enn norsk. Det er en forutsetning at nødvendig klarering og autorisasjon kan opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet. Dette stiller krav til din lojalitet, dømmekraft og pålitelighet – nødvendige egenskaper for ansatte i en organisasjon med spesielle krav til sikkerhet.
Vi tilbyr deg
Du vil få spennende og utfordrende arbeidsoppgaver knyttet til et viktig samfunnsoppdrag for trygghet og sikkerhet i Norge.
- Et hyggelig arbeidsmiljø, sammen med profesjonelle, pålitelige og engasjerte kolleger.
- Fleksibel arbeidstid
- Felles kantine
- God pensjonsordning i Statens pensjonskasse
- God tilrettelegging av arbeidsplassen og arbeidssituasjon dersom det er behov for det
Lønn innenfor statens lønnsregulativ som seksjonssjef (stillingskode 1211) i lønnsspenn kr. 720 100 til 845 900, avhengig av utdanning og erfaring.
Av lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse.
Stillingen har 6 måneder prøvetid.
Hvis du finner ovennevnte av interesse, gleder vi oss til å se din søknad. For å komme i betraktning må søknad med cv fylles ut via vår jobbportal, Jobbnorge. Attester, vitnemål og referanser skal vedlegges.
Søknadsfrist: 25.09.2023Generelt
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har innvandrerbakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en i til sammen to år de siste fem årene.
Søkere som tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, gjøres oppmerksom på at denne opplysningen kan bli brukt til registreringsformål i forbindelse med regjeringens inkluderingsdugnad.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort, selv om en ber om ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Etter søknadsfristen vil det også bli utarbeidet utvidet søkerliste, av cv-opplysninger som registreres i portalen av søkeren. Alle søkere har rett på å gjøre seg kjent med utvidet søkerliste. Ta kontakt med SKM før du evt. registrerer opplysninger av sensitiv eller sikkerhetsmessig karakter i jobbportalen.
Arbeidstakere må ikke inneha bistillinger, bierverv, styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tillatelse.
Tiltredelsestidspunkt snarest og etter nærmere avtale.
Kontaktpersoner:Direktør Gudmund Gjølstad, 906 12 880, e-post: gudmund.gjolstad@skm.stat.no
HR-rådgiver Grethe Endresen, 926 17 883, e-post: grethe.endresen@skm.stat.no
Om bedriften
Sivil klareringsmyndighet (SKM) er et direktorat og forvaltningsorgan under Justis- og beredskapsdepartementet. Som den sentrale klareringsmyndigheten i sivil sektor, er vårt samfunnsoppdrag å beskytte nasjonale verdier ved å redusere risikoen for innsidere. Vi har blant annet ansvar for å vurdere klarering av personell for tilgang til sikkerhetsgradert informasjon og klassifiserte objekter i tråd med lov om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven) med forskrifter.
Vår visjon er å gjøre Norge tryggere. Vårt arbeid skal gi merkbare effekter for samfunnssikkerheten og innbyggernes rettssikkerhet.
SKM er en virksomhet med en samfunnskritisk funksjon. Dette stiller ekstra krav til virksomhetens evne til å levere på sitt samfunnsoppdrag også når uønskede eller uforutsette hendelser inntreffer. Det forventes at alle våre medarbeidere er fleksible og villige til å yte ekstra når situasjonen krever det.
Vi holder til i nye og moderne lokaler i Moss.
Sektor
Offentlig
Nettsted