Barnevernkonsulent
Barnevern - Barn tiltak, Oslo kommune, Bydel Grorud
Ammerudveien 22, 0958 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Barnevernkonsulent
Oppstart
1. august 2025
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
2
Grorud barneverntjeneste er organisert under seksjon for hjelpetjenester for barn og unge. Dette innebærer at vi er organisert sammen med Forebyggende- og helsefremmende tjenester. Dette i tråd med oppvekstreformen med økt fokus på tidlig innsats, forbyggende arbeid og samhandling mellom tjenestestedene.
Vi er en tjeneste som har fokus på utviklingsarbeid og kontinuerlig forbedring. Tjenesten har over lengre tid hatt fokus på digitalisering og arbeidsmetoder som kan være besparende for miljøet. Herunder arbeider vi med Lean-metodikk, samt at vi i tråd med Oslo kommunes føringer bruker Microsoft 365 som et av våre arbeidsverktøy. I tillegg benyttes fagsystemet Modulus barn.
I vårt arbeid er befolkningens stemme viktig. Barneverntjenesten har fokus på hva befolkningen i bydelen er opptatt av, slik at vi bedre kan yte helhetlige tjenester med barnet i fokus. Som et ledd i dette har tjenesten egne familieveiledere, familierådskoordinatorer, voldskoordinator og flere andre spesial stillinger i hjelpe- og støttefunksjoner for resten av tjenesten. Vi har medarbeidere som er engasjerte, kompetente og utviklingsorienterte.Tjenesten er delt inn i 5 ulike team: Administrativt-team, Mottaksteam, Undersøkelse, Tiltak og Omsorgsteam.
Vi har for tiden to faste ledige stillinger på Tiltaksteam. Vi søker etter deg som har et særskilt engasjement og interesse for arbeid i tiltakssaker, og som ønsker å jobbe med denne delen av barnevernsarbeidet. Tiltaksteamet følger opp barn fra 0-18 år, og består av 15 saksbehandlere, 2 fagkonsulenter og 1 avdelingsleder.
Ved internt opprykk kan det være behov for ansettelse i andre vikariat i tjenesten. På grunn av tjenestens sammensetning oppfordrer vi personer med minoritetsbakgrunn og menn til å søke.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandling etter lov om barnevern.
- Oppfølging av tiltakssaker.
- Tverrfaglig samarbeid til det beste for barn og familier.
- Stille som partsrepresentant i Barnevern- og helsenemnd og øvrige rettsinstanser.
- Samarbeid med andre team og eksterne instanser.
- Noe kveldsarbeid og reise virksomhet må påregnes. Saksbehandling etter lov om barneverntjenester.
Kvalifikasjoner
- Krav om minimum 3-årig sosialfaglig utdanning, fortrinnsvis barnevernspedagog eller sosionom.
- Ønskelig med master eller barnevernfaglig videreutdanning.
- Det stilles krav om erfaring i førstelinjearbeid i barneverntjenesten.
- Erfaring i saksbehandling- og rettsprosesser.
- Erfaring med tiltakssaker og akuttarbeid.
- Kompetanse innen kartlegging og oppfølging av familier med ulike og sammensatte utfordringer.
- Kjennskap til oppvekstreformen.
- Ønskelig med førerkort klasse B.
- Kjennskap til fagsystemet Modulus barn og Microsoft-365 er en stor fordel
- Personlig egnethet vil bli sterkt vektlagt.
- Det vil bli påkrevd politiattest ved ansettelse, ikke eldre enn 3 måneder.
Personlige egenskaper
- Gode relasjonskompetanser hvor verdier som ydmykhet og medbestemmelse er viktige.
- Gode samarbeidsevner, lojal og forståelse for linjestruktur.
- Nøyaktig, utviklingsorientert, fleksibel, nytenkende og initiativtagende.
- Engasjert, strukturert og tydelig.
- Opptatt av å bidra til å skape et godt arbeidsmiljø.
- Trives med å jobbe i et høyt arbeidstempo, samt evne til å omstille seg uten at det går utover arbeidets kvalitet.
- Stor grad av selvstendighet og ansvarsbevissthet kreves.
- God muntlig og skriftlig kommunikasjonsevne.
Vi tilbyr
- Et faglig og ivaretagende arbeidsmiljø som er resultat- og utviklingsorientert.
- Intern og ekstern veiledning.
- En variert arbeidshverdag sammen med dyktige kolleger internt i tjenesten og på tvers av fagfelt
- Gode forsikrings-, pensjons- og låneordninger.
- Lønnsplassering i lønnstrinn 36-45 (kr 628 000 - 736 900 pr år, med forbehold om godkjent tariffresultat) etter Oslo kommunes lønnsregulativ, avhengig av lønnsansiennitet.
- Flexitid-ordning.
Kontaktinformasjon
Elin Rydjord, Avdelingsleder, 472866912, elin.rydjord@bgr.oslo.kommune.noZemzem Adem, Avdelingsleder, 97071461, zemzem.osman.adem@bgr.oslo.kommune.no
Arbeidssted
Ammerudveien 220958 OSLO
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 4981614753
Stillingsprosent: 100%
Fast
Startdato: 01.08.2025
Søknadsfrist: 20.06.2025
Om bedriften
Vil du være med oss å jobbe for gode levekår og livskvalitet for hele befolkningen gjennom helse, deltagelse og mestring? Da er Grorud bydelen for deg.
Bydel Grorud ligger i Groruddalen nordøst i Oslo. Bydelen har rundt 27.000 innbyggere med over 150 ulike nasjonaliteter. I 2016 fikk vi Oslo Folkehelsepris for våre folkehelseprosjekter i barnehager, skoler, fritidsklubber og i boliger for mennesker med utviklingshemming. Sammen med nabobydelene er Bydel Grorud en del av Groruddalssatsingen, som er forlenget med ti nye år fra 2017.
Les mer om bydelen her: www.bydel-grorud.oslo.kommune.no og www.facebook.com/bydelgrorud
Hvis du ønsker at søknaden skal unntas offentlighet, må du begrunne dette. Du vil bli varslet dersom begrunnelsen ikke tas til følge. Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det.
Bydel Grorud er en røykfri arbeidsplass.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2daa06bc-97a6-4c53-86e7-6a446e46fd9a
- Hentet fra
talentech
- Referanse
48cabf6a11974d9ab7ef07789a6373d1