Stipendiat i utdanningsvitenskap med vekt på nasjonale minoriteter og mangfold
Universitetet i Innlandet
Holsetgata 31, 2318 Hamar
Om jobben
- Stillingstittel
- Stipendiat i utdanningsvitenskap med vekt på nasjonale minoriteter og mangfold
- Type ansettelse
- Engasjement, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 15. januar
Om stillingen
Ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Universitetet i Innlandet (INN) er det ledig en stilling som stipendiat i innenfor fagområdet utdanningsvitenskap med vekt på nasjonale minoriteter og mangfoldknyttet til prosjektet Sustaining National Minorities in Education: Kven/Norwegian Finnish and Forest Finnish Experiences and Needs in Mainstream Schools (NAMED). Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd.
Stillingen er for en åremålsperiode på tre år, men de kan vurderes ansettelse i fire år, der 25 % av tiden er bestående av karrierefremmende arbeid knyttet til undervisning og formidling. Endelig plan for forskerutdanningen skal være godkjent og avtalefestet senest innen tre måneder etter tiltredelse.
Lærerutdanninger og pedagogikk er sentrale utdanninger ved Universitetet i Innlandet. Forskning som styrker kunnskapsgrunnlaget for disse utdanningene, er et primært fokus for fakultetets doktorgradsprogram.
Det er en forutsetning at stipendiatens doktorgradsutdanning gjennomføres på dette doktorgradsprogrammet og bidrar til dets overordnede siktemål å bidra til å styrke det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for lærerutdanningene og profesjonsutøvelse i skole, barnehager og andre læringsarenaer og å utvikle ny kunnskap om barn og unges oppvekst, læring og danning.
En doktorgradsutdanning forutsetter aktiv deltakelse i et forskningsmiljø, og et doktorgradsprosjekt skal derfor innrettes mot et fagområde som støtter opp under ph.d.-programmet og der Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har en aktiv forskergruppe og kan tilby veiledning. Den utlyste stipendiatstillingen vil knyttes til forskergruppen Diversity in Education (DivE) ved lærested Hamar, som er en tverrfaglig forskergruppe som undersøker pedagogiske og didaktiske spørsmål knyttet til kulturelt, religiøst og språklig mangfold i utdanning.
Om prosjektet
Sustaining National Minorities in Education: Kven/Norwegian Finnish and Forest Finnish Experiences and Needs in Mainstream Schools (NAMED) er et tverrfaglig forskningsprosjekt som skal bidra til forsoning i tråd med Sannhets- og forsoningskommisjonens sluttrapport gjennom å styrke kvenske/norskfinske og skogfinske elevers opplæring i tråd meg de nasjonale minoritetenes kultur. Med utgangspunkt i teori om språklig og kulturell responsiv pedagogikk (linguistically and culturally responsive education) skal prosjektet utvikle innovative måter å undervise om og for de nasjonale minoritetene i grunnskolen.
Doktorgradsprosjektet knytter seg spesifikt til arbeidspakke 3 i NAMED-prosjektet, som undersøker skogfinske elever og foresattes erfaringer og behov i skolen. Doktorgradsprosjektet skal gjennom intervjuer med skogfinske elever og foresatte (her er ulike intervjuformer aktuelle, eventuelt i kombinasjon med andre datakilder) utforske ett eller flere temaer med relevans for NAMED-prosjektet. Dette kan for eksempel være:
- Hvilke opplevelser deltakerne har med diskriminering, usynliggjøring og anerkjennelse i skolen.
- Hvordan deltakerne mener at skolen kan bidra til å forbygge fordommer og diskriminering av skogfinner.
- Hvordan deltakerne mener at skolen kan bidra til å styrke den skogfinske nasjonale minoriteten innenfor rammen av det flerkulturelle samfunnet.
- Hvordan deltakerne mener at skolen kan bidra til forsoning mellom skogfinner og majoritetssamfunnet.
- Hvordan skolen kan utvikle en helhetlig pedagogisk tilnærming til skogfinner spesielt og nasjonale minoriteter generelt innenfor rammen av det flerkulturelle samfunnet.
Kvalifikasjoner
Det stilles krav om at stipendiaten kvalifiserer for opptak til fakultetets ph.d.-program, og at doktorgradsutdanningen gjennomføres innenfor dette programmet. Søkere som allerede har oppnådd kompetanse på doktorgradsnivå, vil ikke bli prioritert.
A. Lærerutdanning og mastergrad (120 studiepoeng) i et fag eller fagområde relevant for barnehage og skole
eller
B. Mastergrad (120 studiepoeng) i pedagogiske fag, fagdidaktikk eller femårig integrert lærerutdanning
Mastergraden eller tilsvarende utdanning (hovedfag) skal ha et selvstendig arbeid på minst 30 studiepoeng. Søkeren må ha en sterk faglig bakgrunn. For søkere med utdanning fra en norsk utdanningsinstitusjon skal veid gjennomsnittskarakter på mastergradsstudiet normalt være B eller bedre. I tilfeller hvor hele eller deler av utdanningen er godkjent med bruk av karakterene Bestått/ Ikke bestått, tas søkerne opp etter individuell vurdering.
Søkere som har andre utdanningsbakgrunner enn dem som dekkes av punktene A og B ovenfor, kan tas opp etter særskilt vurdering. Det samme gjelder søkere med svakere karaktergrunnlag enn det som normalt kreves for opptak. Denne sistnevnte gruppen må dokumentere som meget sannsynlig at de vil kunne gjennomføre et doktorgradsstudium, for eksempel gjennom meritterte, faglig relevante vitenskapelige publikasjoner etter fullført mastergrad.
Søkere med utdannelse fra utlandet, kan selv kontakte HKDIR for godkjenning av utdanningen, alternativt vil en nødvendig vurdering bli gjort i forbindelse med søknadsprosessen.
Videre legges det vekt på at søker:
- Har faglige og personlige forutsetninger for å fullføre doktorgradsutdanning innen ansettelsesperioden
- Kan arbeide selvstendig og i et fellesskap
- Er strukturert og har stor arbeidskapasitet
Skogfinsk bakgrunn eller tidligere kjennskap til skogfinsk historie og kultur er en fordel.
Språk:
Vurderingen av hvilken kandidat som er best kvalifisert vil være en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet, samt motivasjon og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten. I tillegg vil følgende bli vektlagt: kvalitet på prosjektbeskrivelsen, dokumenterte selvstendige forsknings- og utviklingsarbeider eller praksis relevant for prosjektet.
Stillingen og arbeidsoppgavene skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, kan ikke tiltre stillingen. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Hvordan søke
Søknaden skal inneholde:- Søknadsbrev der du som søker skal oppgi tema for prosjektet, beskrive egen bakgrunn og motivasjon for stillingen.
- Prosjektbeskrivelse (maks 5 sider). Se formkrav til prosjektbeskrivelsen nedenfor.
- Søknad om opptak på ph.d.-programmet: Søknadsskjema som skal vedlegges og mer om opptak finner du her.
- CV med oversikt over utdanning og erfaring (fylles ut i Jobbnorges søknadsskjema).
- Karakterutskrifter og vitnemål: Søkere med utdanning fra Norge bes laste opp sine dokumenter til JobbNorge via Vitnemålsportalen (velg å vise studieresultater for grad og emner). Vitnemål og karakterutskrifter fra andre land skal lastes opp på originalspråket. Hvis originalspråket ikke er et skandinavisk språk eller engelsk, må du i tillegg laste opp oversettelser av vitnemål og karakterutskrifter til norsk eller engelsk. Vi aksepterer oversettelser gjort av statsautoriserte translatører eller annen profesjonell oversetter.
- Eventuell publikasjonsliste.
- Navn og kontaktopplysninger til to referanser.
- Annet arbeid som vurderes som relevant for søknaden.
Vedlegg lastes opp som separate filer. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Det er søkerens ansvar å sørge for at alle vedlegg er lastet opp. Dokumenter innsendt etter søknadsfristens utløp, vil ikke bli tatt hensyn til i evalueringen.
Formkrav til prosjektbeksrivelse:
Innenfor beskrivelsen av forskningsområdet og stipendiatstillingens innhold, må søkere til stipendiatstillingen utarbeide en prosjektbeskrivelse inklusiv et forslag til framdriftsplan for hvordan doktorgradsarbeidet kan gjennomføres, samt gjøre rede for teorier og metoder som tenkes brukt. Prosjektbeskrivelsen skal være maksimalt 5 sider inkl. referanseliste. Sideformatet for prosjektbeskrivelsen skal være A4 med 2 cm marger, 11 pkt. skrift (Arial, Calibri og Times New Roman) og enkel linjeavstand. For referanseliste og eventuell figurtekst kan skriftstørrelse 9 benyttes. Prosjektbeskrivelsen kan skrives på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Den vitenskapelige kvaliteten på prosjektbeskrivelsen er et viktig grunnlag for om søkere blir innkalt til intervju.
For mer informasjon, besøk ph.d.-programmets nettsider eller ta kontakt med:
- Ph.d.-koordinator, Tove Lain Knudsen, epost: tove.knudsen@inn.no
- Leder for ph.d.-programmet, professor Thor-André Skrefsrud, telefon: +47 62 51 78 98, e-post: thor.skrefsrud@inn.no
- Aktuelle søkere oppfordres til å ta kontakt med professor Jonas Yassin Iversen for mer informasjon om NAMED-prosjektet og krav til prosjektbeskrivelsen. Tlf. 909 35 958, e-post: jonas.iversen@inn.no.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Vi tilbyr
- en spennende og utfordrende jobb ved et universitet i utvikling.
- lønn i stillingskode 1017 stipendiat etter Statens lønnsregulativ.
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.
For mer informasjon om HINN som arbeidsgiver, se her.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=F0FVnszhpJYMangfold og positiv særbehandling
INN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Du må oppfylle visse krav for å bli positivt særbehandlet på denne måten. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Vår visjon er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»
Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk (LUP) har for tiden rundt 300 ansatte og 3000 studenter.
Fakultetet tilbyr de fleste former for lærerutdanning så som barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, femårig lærerutdanning i praktisk-estetiske fag (musikk), praktisk-pedagogisk utdanning innenfor flere fagområder, samt lektorprogram i språkfag.
I tillegg tilbys en rekke årsstudier, bachelorprogram i både pedagogikk og spesialpedagogikk, 2-årige masterprogrammer innenfor hhv. generell pedagogikk, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, digital kommunikasjon og kultur, kultur- og språkfag (norsk, engelsk, musikk) realfagsdidaktikk (matematikk, naturfag) og utdanningsledelse.
I tillegg kommer omfattende virksomhet innenfor forskning og utvikling og etter- og videreutdanning innenfor fakultetets fagområder.
Fakultetet er ansvarlig for ph.d-programmet i utdanningsvitenskapelige fag (UTVIT) og er også bidragsyter på ph.d.-programmet Barns og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK).
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
20c99a1f-e858-4b5d-8657-32bb935a1ca9
- Sist endret
18. november 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10270576
Lignende annonser
Administrativ leder ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Arbeidsgiver
Universitetet i Innlandet
Sted
Hamar
Arbeidsgiver
Universitetet i Innlandet
Sted
Hamar
Prosjektleder - pedagogisk rådgiver
Arbeidsgiver
Universitetet i Innlandet
Sted
Hamar