Ledig stilling som jurist i sosial- og barnevernavdelingen – fire stillinger
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
Holdbergs terasse, Stensberggata 27, 0170 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Ledig stilling som jurist i sosial- og barnevernavdelingen – fire stillinger
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
4
Søk på jobben
Søk senest søndag 25. mai
Om stillingen
Som følge av styrkede bevilgninger lyser vi ut fire faste stillinger som jurist (rådgiver/seniorrådgiver) i sosial- og barnevernavdelingen.
Sosial- og barnevernavdelingen har hovedkontor i Oslo og består av to fagseksjoner og fellesfunksjoner. Avdelingen har et stort og bredt fagmiljø med cirka 75 ansatte.
Vi har ansvar for informasjon, råd/veiledning og tilsyn etter barnevernsloven, sosialtjenesteloven, utlendingsloven og integreringsloven. Andre oppgaver i avdelingen er blant annet klagesaksbehandling etter boligsosialloven, tilsyn med krisesentre og familievernkontor og oppsporing av biologiske foreldre etter adopsjonsloven.
De utlyste stillingene har oppgaver med tilsyn, klagesaksbehandling, råd og veiledning overfor Nav-kontorer (sosialtjenesteloven), barnevernstjenester, barnevernsinstitusjoner, omsorgssentre og Bufetat (barnevernsloven) og asylmottak der det bor enslige mindreårige asylsøkere (utlendingsloven). Skriv gjerne i søknaden om du vil vurderes spesifikt for ett av områdene eller alle.
Det kan også være aktuelt å få jobbe med juridiske problemstillinger og tilsynsaktiviteter innen økonomisk rådgivning (Nav), integreringsfeltet, krisesentre, familievernkontor eller det boligsosiale området.
Vi satser på tverrfaglig samarbeid og kompetanseutvikling. Alle ansatte er en del av faggrupper og får veiledning og oppfølging fra fagledere.
Arbeidsoppgaver
- Behandle rettighetsklager
- Føre tilsyn (stedlige tilsynsaktiviteter og skriftlige tilsyn) overfor kommuner og andre virksomheter som Statsforvalteren har tilsynsansvar for
- Gi råd/veiledning, informasjon og opplæring i ulike former.
- Bidra i å gjennomføre statlig politikk på velferdsområdet.
- Representere embetet i faglige fora, eksternt og internt.
Som ansatt hos oss må du også være forberedt på endringer i arbeidsoppgaver og ansvar når hensynet til hensiktsmessig oppgaveløsning, oppdrag i hovedinstruks og årlig tildelingsbrev krever det.
Kvalifikasjoner
Kvalifikasjonskrav:
- Master i rettsvitenskap/juridisk embetseksamen
- Kunnskap og innsikt om offentlig sektor og forvaltning er nødvendig.
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk.
- Gode dialog- og kommunikasjonsferdigheter.
- Gode ferdigheter når det gjelder bruk av digitale verktøy, som saksbehandlingssystemer og presentasjonsverktøy.
- Erfaring med internkontroll, tilsynsvirksomhet eller virksomhetsstyring
- Erfaring fra juridisk arbeid på barnevernsområdet, sosialområdet, utledningsområdet og/eller integreringsområdet.
- God rolle- og systemforståelse.
- Trives med å arbeide selvstendig, ta initiativ og gjennomføre.
- Trives med samarbeid, kompetansedeling og løse oppgaver i team.
- Trives med analyse og helhetstenkning.
- Evne til å jobbe strukturert for å sikre kvalitet og overholdelse av tidsfrister.
- Trives med et tidvis høyt arbeidstempo.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi kan tilby
Spennende arbeidsoppgaver i Norges største statsforvalterembete. Du får jobbe sammen med engasjerte kolleger i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø preget av høy kompetanse.
Vi har også ansattgoder som:
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet for fleksible arbeidsformer etter en individuell vurdering
- Tilgang til treningsfasiliteter og trening i arbeidstiden
- Pensjons- og boliglånsordninger i Statens Pensjonskasse
Stillingen lønnes som rådgiver (kode 1434) i lønnsspennet 540 000 - 710 000 (Inkl OU) eller seniorrådgiver (kode 1364) i lønnsspennet 640 000 - 770 000 (Inkl OU), avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse.
Prøvetiden er på seks måneder.
Arbeidssted: Oslo
Politiattest ikke eldre enn 3 måneder må kunne framlegges før tilsetting jf. barnevernsloven § 12-11 fjerde ledd.
Har du spørsmål?
Hvis du ønsker nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med en av kontaktpersonene for stillingen.
Statsforvalteren er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Og vi oppfordrer også søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Hvis det er kvalifiserte søkere fra disse gruppene, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Embetet er en IA-virksomhet (inkluderende arbeidsliv).
Søknadsfrist
Søknadsfrist: søndag 25. mai 2025.
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.
Kontaktpersoner for stillingen
Maria Kjølberg Evensen
fungerende seksjonssjef barnevern og EMA
69 24 70 93
Grete Finstad
seksjonssjef sosial
22 00 36 15
Stig Halvard Høgset
fagleder barnevern
22 00 36 47
Hallvard Øren
fagleder sosial
22 00 36 11
Kristin Børli Rustad
fagleder EMA
22 00 35 94
Om bedriften
Statsforvalteren er statens representant i fylkene. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer for fylket. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus har hovedsete i Moss. Embetet har tilsammen ca. 580 ansatte, fordelt på syv avdelinger og tre staber. Avdelingene er organisert i ulike seksjoner, som kan ha kontorplassering i Moss, Oslo og/eller Drammen.
Sektor
Offentlig