Oslo Origo søker personalleder til 100 % samfunnsnyttige produktteam (ett års vikariat)
Oslo kommune, Oslo Origo
0155 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Personalleder
Oppstart
1. oktober 2025
Type ansettelse
Vikariat, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 20. juli
Er du en allsidig personalleder som trives med å jobbe i tverrfaglige team og områder? Har du også kjærlighet for både digital produktutvikling og fag? Da håper vi du søker jobb som personalleder hos oss i Oslo Origo, kommunens egen digitaliseringsetat. Stillingen er et vikariat på ett år, snarlig tiltredelse er ønsket.
Som digitaliseringsetat skal vi vokse. I 2026 blir Origo formelt til Digitaliseringsetaten i Oslo kommune, der vi skal fortsette å bygge opp et suverent digitalt produktutviklingsmiljø.
Origos oppdrag er å gå i front for utviklingen av digitale innbyggertjenester. Vi jobber for å gi innbyggerne våre en enklere vei til barnehageplass, bedre hjelp på legevakta, mer tilgjengelige lokaler og muligheten til å bo hjemme lenger – for å nevne noe.
Det er ikke noe i veien med verken innbyggernes behov eller ambisjonene våre. Men skal vi lykkes med å lage produktene gode, må vi ha solide team med dyktige og engasjerte folk. Her kommer nettopp du inn i bildet.
Litt om rollen og hva vi ser etter
Skikkelig kort oppsummert ønsker vi oss en pragmatisk kollega med erfaring fra digital produktutvikling. Kanskje har du bakgrunn som utvikler, designer, produktleder eller teamleder? Vi tror du har fått smaken på ledelse og ønsker å videreutvikle deg i den retningen.
Folkene dine jobber i tverrfaglige team. Team som jobber innenfor samme domene er samlet i produktområder. Her ligger også personalansvaret.
Du vil lede både utviklere, designere, organisasjonsutviklere og produktledere, og sitte tett på teamene i hverdagen. Det gir deg god oversikt over behov og muligheter, og en stor verktøykasse som leder. Vi håper du kan bruke dette til å utvikle, coache, støtte og utfordre dine ansatte.
Lederen av området eier veikartet. Produktlederne styrer den daglige leveransen. Så håper vi du kan være oljen i maskineriet og sparringspartner for begge. Du ser mulighetene og forstår behovene.
Er teamet rigget med riktig kompetanse? Får de ansatte det de trenger av faglig påfyll og utvikling? Som budsjettansvarlig for området styrer du bemanning, rekruttering, kompetansepåfyll og sammensetninger av team.
Du får sparring fra andre fagsterke personalledere og fagansvarlige. Vår egen teknologiavdeling bistår med fagaktiviteter for utviklere, mens våre fagansvarlige for design og produktledelse holder i fagaktiviteter for de gruppene.
Her får du bygge kultur som produktledere, organisasjonsutviklere, designere og utviklere kan trives og vokse i. Du er trygg nok til å snakke om utfordringer av både faglig og personlig art. Med litt flaks er du også ydmyk og sosialt kompetent nok til å forstå når det er du selv som har noe å lære av andre.
For å lykkes godt tror vi du er en litt nysgjerrig type som holder deg oppdatert på metodikk for digital produktutvikling.
Hva møter du i Origo?
Hverdagen din er i et av produktområdene våre, hvor det typisk er et 15-talls folk fordelt på et par produktteam. Din leder blir avdelingsdirektør i avdelingen for produktutvikling, og du går inn i hans ledergruppe sammen med fem andre personalledere og en produktcoach. Personallederne møtes ofte på tvers av områdene.
I våre lokaler vil du møte en svært hyggelig blanding av utviklere, UX-, innholds- og tjenestedesignere, sikkerhetseksperter, arkitekter, jurister, økonomer, analytikere, produktledere og organisasjonsutviklere.
Du kan lese mer om hvordan det er å jobbe 100 % samfunnsnyttig hos oss: https://labs.oslo.kommune.no/jobb
Arbeidsoppgaver
- være en støttespiller for produktområdeleder og bidra til realisering av produktområdets og teamenes mål
- planlegge bemanningen til produktområdet
- coache, støtte og utfordre dine ansatte for å bidra til faglig og personlig utvikling
- gjennomføre rekruttering og onboarding av nye fine folk
- bidra til gode og levende fagmiljø
- legge til rette for delingskultur og arenaer der medarbeiderne kan utveksle erfaringer og utvikle seg
- være med og bygge etaten som en attraktiv arbeidsplass internt og på eksterne arenaer
Kvalifikasjoner
- utdanning på høyskole eller universitetsnivå, bachelor eller mastergrad
- erfaring fra smidig digital produktutvikling og arbeid i, eller tett på, tverrfaglige team
- erfaring med personal- eller teamledelse, helst kombinert med budsjettansvar
- jobb i tverrfaglig organiserte matriseorganisasjoner og erfaring med å få til effektivt samarbeid på tvers av fagområder, beslutningslinjer, leveranselinjer og personallinjer
- erfaring med coaching og å fremme psykologisk trygghet i team
- gode kommunikasjonsevner, skriftlig og muntlig (arbeidsspråket i kommunen er norsk, men ikke vær redd for å søke selv om du ikke snakker perfekt ennå)
Personlige egenskaper
- Du er genuint opptatt av å forstå, ta vare på og videreutvikle dine medarbeidere.
- Vi er veldig opptatt av å bygge et humørfylt, raust og inkluderende miljø, med folk som gjerne får litt ekstra kick av vårt viktige samfunnsoppdrag. Vi er i kontinuerlig endring, så du må tåle – og kanskje til og med like – at ikke alle oppgaver er definert. Er du initiativrik og tør å spørre, kommer du langt.
- Et grunnprinsipp for oss er å se helheten fremfor enheten, og ikke tenke at «det er noen andre sitt problem». Du vil det beste for teamene dine og har samtidig evnen til å hele tiden se din oppgave i det større bildet.
- Du har en tilpasningsdyktig lederstil og evner å tilpasse innsatsen til ulike miljøer, behov og kulturer.
- Personlig egnethet for stillingen vektlegges
Vi tilbyr
- en kjempemulighet til å bygge samfunnsnyttige tjenester som brukes av hundretusenvis av innbyggere
- drømmejobben for deg som liker å lede dyktige ansatte i en moderne tverrfaglig digitaliseringsbedrift
- muligheten til å fornye hvordan offentlige tjenester bygges og videreutvikle et attraktivt miljø for digital produktutvikling
- frihet til faglig utvikling
- gode låne-, pensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring (som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2 % av din brutto lønn til pensjonsinnskudd)
- fleksibel arbeidstid (37 timer 55 minutter per uke inkl. lunsj)
- lønnsspenn for rollen ligger mellom lønnstrinn 58–65, for tiden 882 900–1 012 600 avhengig av kvalifikasjoner og erfaring (for spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes)
Kontaktinformasjon
Jon Cato Lorentzen, Avdelingsdirektør Produktutvikling, 47026909Aneta Johnsen, HR rådgiver, 98652824
Arbeidssted
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 4984641015
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 01.10.2025
Sluttdato: 01.10.2026
Søknadsfrist: 20.07.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Aneta Johnsen
HR rådgiver
98652824
Jon Cato Lorentzen
Avdelingsdirektør Produktutvikling
47026909
Om bedriften
Oslo Origo er Oslo kommunes felles satsing på digital transformasjon. Vår oppgave er å forbedre hverdagen til innbyggerne gjennom digitalisering av kommunens tjenester. Oppgaven vår er billedliggjort i Historien om Tim: https://youtu.be/_OvFiWB5MFg
Vi har som mål å være Norges beste digitale miljø, og med det, en av Norges mest attraktive arbeidsplasser innen digitalisering. Oppskriften er enkel: 100% samfunnsnyttige oppgaver, mye moro, og bred satsning på å utvikle og beholde folka våre. På våre nettsider kan du lese mer om livet i Origo: https://labs.oslo.kommune.no/jobb
For å kunne utvikle de beste tjenestene for våre innbyggere er vi helt avhengige av å ha ansatte som gjenspeiler mangfoldet i byens befolkning. Dette er et mål vi jobber aktivt mot. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønnsidentitet, seksuell identitet, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
19c3fd22-3f41-4376-9006-96e5fbb95129
- Hentet fra
talentech
- Referanse
638c8420456e47f58bb7ad3886b4f907