Seksjonssjef for Utvikling og integrasjon
Statens vegvesen
Doktor Hansteins gate 9, 3044 Drammen
Om jobben
Stillingstittel
Seksjonssjef for Utvikling og integrasjon
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Antall stillinger
1
Er du den vi ser etter?
Utvikling IT sikrer at Statens vegvesen lykkes i gjennomføringen av IT-prosjektene våre. Avdelingen har nøkkelkompetanse innen prosjektledelse, løsningsarkitektur, testledelse, programvareutvikling og brukeropplevelse. IT-partnerne, som har en sentral rolle i å bidra til etatens strategiarbeid og operasjonalisering ved rådgivning til fagsiden, er også i avdelingen vår. Vi er inne i en spennende utvikling med etablering av smidig virksomhet og produktorganisering. Vi oppskalerer nå kapasiteten innen utviklingsnære roller, for å imøtekomme de ambisiøse digitaliseringsplanene våre.
Vi har ansatt mange utviklere det siste året og har nå blitt så mange at vi har laget en ny seksjon, som selvfølgelig trenger en fantastisk leder! Vi søker deg som er motivert for og ønsker å lede våre dyktige utviklere videre inn i framtiden. Som ny seksjonssjef blir du med på å sørge for at vi bruker utviklerkapasiteten mest mulig effektivt. Du har en sentral rolle med å gjøre oss enda bedre i stand til å levere på spennende produktområder som fremkommelighet, bærekraft og trafikksikkerhet. Sentralt står innovasjon og digitalisering, for å nå våre store ambisjoner om å være en innsiktsdrevet virksomhet for bedre kundetjenester.
Utvikling og integrasjon IT 2 er den syvende seksjonen på Utvikling IT. Seksjonssjefstillingen inngår i ledergruppen til avdelingsdirektøren på Utvikling IT. Kontorsted for stillingen er i Drammen eller Moss. Oppgi aktuelt kontorsted i søknaden. Vi oppfordrer spesielt kvinner til å søke lederstillinger hos oss i Statens vegvesen IT.
Arbeidsoppgaver
- Personal- og budsjettansvar; Lede seksjonen i henhold til definerte mål; Oppfølging og rapportering på seksjonens arbeid
- Ta ansvaret for fagområdet systemutvikling (best practices, sikker utvikling, onboarding osv.)
- Sikre at utviklere har gode verktøy og arbeidsmetoder
- Sikre god kompetanseutvikling av utviklere
- Videre rekruttering til våre satsningslokasjoner Drammen, Moss, Bergen og Trondheim
- Bistå organisasjonen i videre transformasjon mot smidig utviklingsmetodikk delt inn i produktområder
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning, min. 3 år.
- erfaring fra personalledelse
- erfaring med systemutvikling; enten som utvikler eller fra andre utviklingsnære roller
- god kjennskap til tverrfunksjonelle team, smidig arbeidsmetodikk og kontinuerlige leveranser
- kompetanse til å kunne delta konstruktivt og proaktivt i drøftinger om programvareutvikling og utnyttelse av teknologi
- arbeidsoppgavene krever at du har god muntlig og skriftlig framstillingsevne på norsk
For kandidater med sterk og allsidig forståelse for de aktuelle fagområdene, og gode personlige forutsetninger for stillingen, kan kravet til utdanning fravikes. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av papirene dine og godkjenning fra NOKUT (www.nokut.no).
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som tar initiativ og har gjennomføringsevne. Du må være en tillitsskapende og dyktig kommunikator som liker å motivere og å skape gode relasjoner, samarbeid og resultater. Du må være lærevillig og opptatt av delingskultur.
Vi tilbyr
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til framtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver som gjør at du får utvikle deg både faglig og personlig.
- spennende arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter i en kultur som oppfordrer til faglig påfyll
- gode kolleger som etterlever våre verdier; Profesjonell – Framtidsrettet - Inkluderende
- god opplæring, onboardingsprogram og buddyordning
- fleksibel arbeidstid og gode ordninger for avspasering
- godt arbeidsmiljø i våre lokaler i Drammen Business Center (DBC), hvor Statens vegvesen har bygget opp et aktivt og dynamisk IT-miljø. DBC er et nytt og stilig kontorbygg med beliggenhet i Drammen sentrum, med svært god tilgang til offentlig kommunikasjon
- universelt utformet kontorbygg med gode muligheter for individuell tilrettelegging dersom du har behov for hjelpemidler i arbeidshverdagen
- god pensjonsordning og muligheter for boliglån i Statens pensjonskasse
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Aktuelle kontorsteder for stillingen vil være: Drammen eller Moss. Oppgi aktuelt kontorsted i søknaden.
Om søknadsprosessen
Positiv særbehandlingStatens vegvesen mener at inkludering og mangfold gjør at vi løser oppgavene våre bedre. Vi ønsker flere medarbeidere med nedsatt funksjonsevne, innvandrerbakgrunn og hull i CV’en. Hvis dette gjelder deg, oppfordrer vi deg til å krysse av i jobbsøkerportalen. Vi vil naturligvis tilrettelegge for deg om du får jobben. Vi bruker avkrysningen(e) til å velge ut de rette kandidatene, samt anonymisert statistikk.
Offentlig søkerliste
Åpenhet og gjennomsiktighet i forvaltningen er viktig. Alle som søker hos oss står på offentlig søkerliste, om de ikke oppgir en god grunn for unntak. Ber du om unntak, tar vi kontakt med deg hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge.
KontaktpersonNærmere opplysninger om stillingen får du ved henvendelse til fung. avdelingsdirektør Ørjan Mathis Tvedt, tlf. 917 66 659. Ta kontakt for en hyggelig prat!
Om bedriften
Statens vegvesen leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.
Divisjon IT har et helhetlig ansvar for at all digitalisering i Vegvesenet gjøres framtidsrettet, smidig og sikkert på tvers av etatens fagområder. Divisjonen ivaretar utvikling av etatens digitale kanaler og tjenester, er en partner for fagsiden og en pådriver for innovasjon og utvikling av nye, brukervennlige løsninger. Fagsiden støttes fra idé til realisering, med smidige prosjekter og leveranser. Divisjonen har fem avdelinger: Styring IT, Utvikling IT, Produkter og tjenester IT, Infrastruktur og drift IT, og Brukernær IT. Divisjonen har over 330 medarbeidere over hele landet, med hovedkontor i Drammen.
Sektor
Offentlig
Nettsted