Vil du være med å lede arbeidet med å bekjempe økonomisk misbruk og bedrageri i helserefusjonsordningen?
Helfo
Dokka 6, 1671 Kråkerøy, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Seksjonsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest onsdag 27. august
Helfos kontrollavdeling har ansvar for å avdekke og reagere på økonomisk misbruk og bedrageri i helserefusjonsordningen. Sammen utvikler vi stadig mer treffsikre og effektive kontrollmetoder for å oppfylle vårt viktige samfunnsoppdrag.
Vi jobber for at offentlige helsemidler skal brukes i tråd med regelverket og til det beste for innbyggerne og samfunnet. Gjennom målrettede kontrolltiltak, formidling og samarbeid bidrar vi til å opprettholde en bærekraftig helsetjeneste og styrke tilliten til velferdssystemet.
Vi har som mål at helseaktører med høy risiko for alvorlig feilbruk skal oppleve økt oppmerksomhet og effektive kontrolltiltak fra oss.
Som seksjonsleder i Helfos kontrollavdeling vil du lede og utvikle en tverrfaglig seksjon med fokus på både faglig kvalitet, resultater og et godt arbeidsmiljø. Du vil også få en unik mulighet til å være med på å forme og videreutvikle et sterkt og fremtidsrettet kontrollmiljø i Helfo hvor det forventes økt kontrollaktivitet.
Du vil lede en seksjon som består av 18 medarbeidere. Seksjonen har et hovedansvar for analysearbeidet av store datamengder, utvikling og forbedring av kontrollmetodikk, risikoanalyser, oppfølging av tips , gjennomføring av kontrollsaker og formidling av kontrollresultater.
Helfos kontrollavdeling har totalt 57 faste medarbeidere, inkludert tre seksjonsledere. I fagmiljøet vårt har vi blant annet jurister, analytikere, samfunnsvitere og helsepersonell. Avdelingen holder til i moderne og hyggelige kontorlokaler på Værste, sentralt i Fredrikstad.
Arbeidsoppgaver
Dette er en lederstilling hvor du får være med på å sette retning for Helfos kontrollarbeid. Du vil ha ansvar for at seksjonen du leder når sine mål og du blir en del av ledergruppen til avdelingsdirektør for kontroll, sammen med to andre seksjonsledere.
I Helfo setter vi store krav til samarbeid i virksomheten. Ledere i Helfo skal jobbe etter prinsippene om god ledelse i staten (arbeidsgiver.dfo.no).
Hovedoppgaver i denne lederstillingen er å:
- lede og utvikle seksjonen og medarbeiderne med fokus på både faglig kvalitet, resultater og et godt arbeidsmiljø
- ha fag-, personal- og resultatansvar i tråd med virksomhetens mål og krav
- være en trygg og synlig leder som skaper retning, involverer og omsetter strategiske mål til konkrete og gjennomførbare planer i seksjonen
- være en operativ del av kontrollavdelingens ledergruppe og bidra til felles retning og utvikling på tvers av seksjoner
- bidra til utvikling av kontrollavdelingen, særlig knyttet til kontrollmetode, analyse og teknologisk innovasjon
- styre bemanning og ressursbruk i et komplekst landskap med mange parallelle prosesser
- bidra aktivt til Helfos arbeid med etterlevelse, risikostyring og prioriteringer
Helfo er i kontinuerlig utvikling. Du må derfor regne med endring i stillingens ansvarsområder og oppgaver.
Kvalifikasjoner
Du må ha relevant mastergrad for stillingen. Høyere relevant utdanning fra universitet eller høyskole og erfaring kan kompensere for kravet til mastergrad. Utenlandsk utdanning må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Du må ha:
- relevant ledererfaring
- relevant erfaring med analysearbeid, inkludert bruk av relevante verktøy og metoder
- evne til å se hvordan ny teknologi og metodikk kan styrke kontroll og analysearbeid
- svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Vi ønsker at du har:
- relevant erfaring fra offentlig eller privat virksomhet innen kontroll, analyse, etterforskning eller lignende
- kunnskap om informasjonssikkerhet og relevante standarder
- erfaring med systematisk forbedringsarbeid og risikovurderinger
- relevant IKT-kompetanse
- innsikt i analysemetoder og programvare for dataanalyse
Personlige egenskaper
Som leder i Helfo skal du bidra til at vi er en moderne og profesjonell organisasjon som leverer på samfunnsoppdraget vårt.
Du må:
- være utviklingsorientertstrukturert og fremtidsrettet
- være målbevisst, strukturert og ha høy grad av gjennomføringsevne
- ha svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
Du må også kunne identifisere deg med Helfos verdier og jobbe etter disse: Lærende, interessert, samarbeidende og ansvarlig.
Vi tilbyr
- meningsfulle oppgaver i et solid og tverrfaglig miljø i en virksomhet med en samfunnsviktig funksjon
- et sterkt fagmiljø med engasjerte og kompetente medarbeidere
- en spennende lederjobb med et bredt ansvarsområde og kontaktflate
- gode utviklingsmuligheter både faglig og personlig
- moderne kontorlokaler på Værste, sentralt i Fredrikstad
- fleksibel arbeidstid
- aktivitet/trening i arbeidstiden
- medlemskap i Statens pensjonskasse med gode låne-, pensjons- og forsikringsordninger – les mer på Statens pensjonskasse (spk.no)
Stillingen vil bli lønnet som seksjonssjef (stillingskode 1211) og etter kvalifikasjoner fra kroner 875 000 til kroner 950 000.
Mangfold i Helfo
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og bidrar til enda bedre oppgaveløsning og arbeidsmiljø. Vi ønsker at våre medarbeidere skal representere hele Norges befolkning, og vi vil ha medarbeidere med forskjellig alder, kjønn og bakgrunn. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Hvis du har hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn, vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette i Webcruiter når du søker stilling hos oss. Vi kaller inn minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju.
Offentliggjøring av søkerliste
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Dette følger av offentleglova § 25. Det er mulig å be om å bli utelatt fra søkerlisten. I så fall må du begrunne hvorfor du ønsker det. Hvis vi ikke kan innvilge ønsket ditt, tar vi kontakt med deg i forkant. Selv om du har fått innvilget unntak fra offentligheten, vil opplysningene dine stå på en utvidet søkerliste. Denne listen vil bare øvrige søkere til stillingen kunne få.
Søk elektronisk
Du søker på stillingen via rekrutteringssystemet WebCruiter, der du fyller ut CV-en og søknadsfeltet. Du må legge ved alle relevante attester og dokumentere utdanningen din. Vitnemålene dine må lastes opp via Vitnemålsportalen, som du finner lenke til i WebCruiter. Hvis du har utdanning fra utlandet, må den være godkjent og dokumentert av NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).
Bakgrunnssjekk
Vi gjør oppmerksom på at Helfo kan gjennomføre utvidet bakgrunnssjekk for enkelte stillinger. Bakgrunnssjekken blir utført etter samtykke fra deg som søker, og innebærer blant annet at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
For mer informasjon om Helfo og vårt kontrollarbeid se helfo.no/kontroll.
Kontaktinformasjon
Cecilie Eriksen Brodal, Avdelingsdirektør , +47 47862401Arbeidssted
Dokka 61671 Kråkerøy
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: HelfoReferansenr.: 4999616866
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 27.08.2025
Kontaktperson for stillingen
Cecilie Eriksen Brodal
Avdelingsdirektør
+47 47862401
Om bedriften
Helfo er Helsedirektoratets ytre etat og forvalter årlig om lag 50 milliarder kroner. Dette omfatter oppgjør fra folketrygden til helseaktører for pasientbehandling og utførte helsetjenester, og individuell refusjon av innbyggernes utgifter til blant annet legemidler og helsetjenester i inn- og utland.
Helfos samfunnsoppdrag er å ivareta brukernes rettigheter og yte profesjonell service til helseaktører og innbyggere gjennom veiledning og informasjon om helsetjenesten.
Helfo jobber for å gjøre hverdagen enklere for helseaktører og innbyggere gjennom tilgjengelige, likeverdige og effektive stønadsordninger og tjenester.
Helfo har kontorer i Tønsberg, Fredrikstad, Sola, Ørsta, Mo i Rana og Kirkenes.
Helfos kontrollavdeling har ansvar for å avdekke og reagere på økonomisk misbruk og bedrageri i helserefusjonsordningen, og formidle kontrollresultatene slik at de bidrar til økt etterlevelse og bygger tillit.
Avdelingen består av tre seksjoner som jobber med etterkontroll av behandlernes rekvirering og behandlernes refusjonskrav etter utbetaling. Vi er organisert i team og jobber gjennom prosessene «finne», «kontrollere» og «formidle». Avdelingen håndterer også klager, innsyn, anmeldelser og gir bistand til politiet.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
12b336b9-0fa2-40bb-ac6e-13942707b0cf
- Hentet fra
talentech
- Referanse
55f449d68a7f4c1590385d334d547d24