Rådgiver/seniorrådgiver
Enhet for inntak, avdeling Ålesund, Bufetat
Langelandsvegen 17, 6010 Ålesund, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver/seniorrådgiver
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
2
Søk på jobben
Søk senest søndag 1. juni
Vil du bidra med å hjelpe barn og ungdom som blir plassert utenfor hjemmet, med gode og trygge oppvekstvilkår?
Har du lyst til å jobbe med spennende arbeidsoppgaver i det statlige barnevernet?
Bufetat er en stor og spennende organisasjon med mange ulike tiltak og ansvarsområder. Bufetat har fem regioner, som skal hjelpe barn, ungdom og deres familier i hele Norge, med tiltak fra det statlige barnevernet. Region Midt-Norge består av fylkene Møre og Romsdal og Trøndelag. Regionens administrasjon er lokalisert i Trondheim. Enhet for inntak har ansvar for å bistå de kommunale barneverntjenestene med plassering av barn og ungdom utenfor hjemmet. Arbeidsoppgavene favner fra råd og veiledning, akuttplasseringer, tiltaksvalg og oppfølging av barn og ungdom i barneverninstitusjon, beredskapshjem, spesialiserte fosterhjem og senter for foreldre og barn.
Enhet for inntak region Midt-Norge har en avdeling i Trondheim og en i Ålesund. De ansatte jobber med spesialiserte oppgaver i ulike team på tvers av disse to avdelingene.
I avdeling Ålesund er det nå to ledige faste 100 prosent stillinger som rådgiver/seniorrådgiver. Stillingene vil fortrinnsvis omfatte akuttarbeid i enhetens akutteam, men kan også inneholde andre arbeidsoppgaver, ut fra vårt helhetlige behov for innsats.
Hos oss vil du være en del av et spennende fagmiljø, som jobber for og er opptatt av god kvalitet og fagutvikling i enheten vår. Enhet for inntak har totalt 40 ansatte. I avdeling Ålesund er det 10 ansatte, med stedlig avdelingsleder, som samhandler tett med våre kollegaer i Trondheim, og som har felles enhetsleder. Vi har også andre ressurspersoner i vår enhet som blant annet psykolog, jurister og merkantilt ansatte. Disse har arbeidssted i Trondheim.
Arbeidsoppgaver
Hovedoppgaven i Enhet for inntak er å vurdere, tildele og følge opp tiltak for barn/ungdom i barneverninstitusjon, beredskapshjem og spesialiserte fosterhjem.
Til stillingene ligger blant annet følgende oppgaver:
- Rådgivning og samarbeid med kommunalt barnevern og andre samarbeidsaktører
- Behandling av henvisninger og sørge for riktig tiltak til rett tid for barn/ungdom
- Oppfølging av barn/ungdom i institusjon og fosterhjem, og sørge for at arbeidet er godt dokumentert
- Arbeid med anskaffelser/kjøp av barneverntjenester fra private leverandører, inkludert kontraktsoppfølging og forhandling
- Utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid i enheten
- Arbeidet krever noe reisevirksomhet i forbindelse med oppfølging av barn/ungdom. Endringer av arbeidsoppgaver kan inntreffe.
Kvalifikasjoner
Vi ser etter deg som har følgende kvalifikasjoner:
- Minimum treårig relevant høyskole-/universitetsutdanning på bachelornivå, fortrinnsvis sosial- eller barnevernfaglig kompetanse
- Relevant videreutdanning, gjerne master
- Solid erfaring fra barnevernfeltet, inkludert direkte arbeid med barn/ungdom og deres familier
- God forvaltningsforståelse og kjennskap til gjeldende lov- og regelverk, og bred erfaring i å benytte dette i praksis
- Krav om god saksbehandlingskompetanse, og god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- God kjennskap til statlig og kommunalt barnevern, organisering av dette arbeidet og overordnede føringer for barnevernet
- God digital kompetanse
- Førerkort
Det er i tillegg ønskelig med:
- Kunnskap og erfaring med familierådsarbeid
- Kunnskap om tilgrensede tjenester, som habilitering, psykisk helsevern, nav m.m.
- Interesse for offentlig anskaffelse og forhandling
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som har følgende personlige egenskaper:
- Du har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- Du er løsningsorientert, systematisk og har god gjennomføringsevne
- Du arbeider profesjonelt, selvstendig og grundig, også ved korte frister
- Du har evne til å raskt sette deg inn i nye arbeidsoppgaver og trives med krevende arbeids- og samarbeidsprosesser
- Du er utviklingsorientert, engasjert og har en positiv innstilling
For oss er det viktig hvordan du som person egner deg til jobben. Dette vil bli tatt med i den totale vurderingen.
Vi tilbyr
- Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ i stillingskode 1434 som rådgiver, p.t. kr 615 700 - 690 000 pr. år eller 1364 seniorrådgiver, p.t. kr 657 300 - 710 000 pr. år. Avlønning og stillingskode vurderes etter utdanning og erfaring. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, mulighet for tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring.
- Som ansatt i Staten har du fleksitid og mulighet for sommer-/vintertid. Vi tilbyr også ordninger for kurs og videreutdanning, og mulighet for treningstid inntil en time pr. uke.
- I tillegg kan vi tilby en spennende jobb med et viktig samfunnsoppdrag og mange utviklingsoppgaver. Vi har et sterkt fagmiljø med engasjerte kollegaer som samarbeider på tvers av avdelinger og team.
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Stillingene er for tiden lagt til Bufetat, enhet for inntak, region Midt-Norge, avdeling Ålesund. Arbeidssted: Moa, Langelandsvegen 17.
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse og varighet skal lastes opp elektronisk som vedlegg i Webcruiter, samt tas med ved et eventuelt intervju.
Kontaktinformasjon
Ingvild Madssen, Avdelingsleder, avd. Ålesund, 46617324, ingvild.madssen@bufetat.noElin Ree, Avdelingsleder, avd. Trondheim, 46617612, elin.ree@bufetat.no
Sissel Fjelnset, Enhetsleder, 46617381, sissel.fjelnset@bufetat.no
Arbeidssted
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: BufetatReferansenr.: 4965586939
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 01.06.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Barne-, ungdoms- og familieetatens fem regioner har som hovedoppgave å drive etatens institusjoner og familievernkontor. I tillegg har regionene ansvar for fosterhjemsrekruttering og oppgaver knyttet til adopsjon. Barn, unge og deres familie skal få riktig hjelp til rett tid uansett hvor de bor i Norge. Bufetat sine fem regioner rapporterer til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
Bufetat, region Midt-Norge består av fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal. Regionens administrasjon er lokalisert i Trondheim.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2938441
- Hentet fra
talentech
- Referanse
45eeb8ffa6284843a6ad06e4f7d1c2d5