Forsker i pedagogisk psykologi
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø
Om jobben
Stillingstittel
Forsker i pedagogisk psykologi
Type ansettelse
Vikariat, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk, skandinavisk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 22. mai
Om stillingen
Ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) i Tromsø er det ledig en midlertidig 2-årig 100 % stilling som forsker i fagområdet pedagogisk psykologi. Stillingen er tilknyttet forskningsprosjektet Education in Emergencies.
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk utgjør en del av Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) og har campus i Alta og Tromsø. Instituttet har ca. 200 tilsatte i vitenskapelige og administrative stillinger. Det er ca. 1400 studenter på våre ulike utdanninger. Instituttet gir undervisning og forskning innenfor lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk og dekker hele spennet av lærerutdanninger fra barnehage til grunnskole og videregående utdanning. Instituttet er sentralt i forhold til etter- og videreutdanning i regionen.
Forskningsprosjektet “Education in Emergencies– school based psychosocial support for students affected by war and conflict” er forankret ved ILP og utføres i tett samarbeid med Flyktninghjelpen. Sammen har vi utviklet Better Learning Program (BLP) som gjennomføres av Flyktninghjelpen i 35 land. BLP er et skolebasert program der lærere gir elever psykososial støtte som en del av undervisningen. Programmet er særlig rettet mot elever som har opplevd potensielle traumatiske hendelser og som har traumatisk stressreaksjoner. Det vitenskapelige arbeidet knyttes primært til et pågående prosjekt i Palestina som ledes av Flyktninghjelpen og som gjennomføres både i Gaza, på Vestbredden og i Kairo.
Arbeidssted er UiT i Tromsø.
Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.
Stillingens forsknings- og arbeidsområde
Forskningsprosjektet omhandler implementering av Better Learning program (BLP) som er en skolebasert psykososial intervensjon for elever som er rammet av krig og konflikt – samt psykososial oppfølging av lærere. Forskningsprosjektet har to overordnede fokus: 1) Elevers erfaring og nytte med å motta BLP som psykososial støtte i undervisningen, og 2) Læreres egen erfaring og nytte med mottak av psykososial støtte gjennom strukturert kollegastøtte.
Forskeren som tilsettes vil inngå i et internasjonalt forskerteam. Forskningsaktiviteten innebærer kvalitativ og kvantitativ forskning med kvalitative intervjuer som gjennomføres digitalt. Det er muligheter for å lede arbeidet med innsamling av data.
I stillingen inngår:
- Datainnsamling av to kvalitative datasett – for lærere og elever.
- Datainnsamling av et kvantitativt datasett – for lærere.
- Analyse og utskriving av internasjonale vitenskapelige artikler.
- Deltakelse i et internasjonalt forskerteam.
Kontakt
For mer informasjon om stillingen ta kontakt med prosjektleder professor Jon-Håkon Schultz, e-post: j.h.schultz@uit.no tlf. 77 66 04 28
Kvalifikasjoner
Vi ønsker oss søkere med faglig kompetanse innen pedagogisk psykologi, og fortrinnsvis forskningserfaring på ph.d.-nivå med kvalitative intervjuer og mixed methods-tilnærming.
For stillingen kreves gode språkferdigheter i norsk eller annet skandinavisk språk (på B2-nivå) og gode engelskkunnskaper for å gjennomføre kvalitative intervjuer på engelsk.
Det er en fordel med
- erfaring med kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode innen fagfeltet Education in Emergencies
- erfaring med å gjennomføre digitale intervjuer da kvalitative data i stor grad vil bli innsamlet via Zoom/Teams.
- kunnskap og kjennskap til fagfeltet Education in Emergencies
For stilling som forsker kode 1108 kreves:
- Høyere grads eksamen ved universitetet, høyskole eller tilsvarende.
- Relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant yrkespraksis
For stilling som forsker kode 1109 kreves:
Vi vil legge vekt på søkers motivasjon for stillingen og personlige egnethet. Vi søker kandidater som er fleksibel, pragmatisk, selvstendig, har gode samarbeidsevner, og trives i kollegialt fellesskap og med gruppeprosesser.
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Kjønnskvotering: UiT ønsker å øke kvinneandelen i undervisnings- og forskerstillinger. Dersom to eller flere søkere blir funnet tilnærmet likeverdig kvalifiserte, vil universitetet rangere kvinner foran menn.
Vi kan tilby
- Deltakelse i et spennende forskningsprosjekt
- Gode karrieremuligheter
- Et godt arbeidsmiljø med dedikerte kolleger
- Gode velferdsordninger
- Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Arbeids- og lønnsvilkår
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Forsker lønnes etter statens regulativ kode 1108/1109 avhengig av kvalifikasjoner.
Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse. Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Les mer om ansattgodene dine på spk.no.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
Les mer i Arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Søknaden
Søknaden skal inneholde:
- Søknadsbrev med kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen
- CV med oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid
- Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
- Attester
- Kontaktinformasjon til 2-3 referanser
- Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider
- Beskrivelse av vitenskapelige arbeider som ønskes tillagt særlig vekt ved bedømmelsen
- Vitenskapelige arbeider (publiserte eller upubliserte) som søker ønsker det skal bli tatt hensyn til ved bedømmelsen
Søkere som er i sluttfasen av sin doktorgrad bes om å legge ved avhandlingen i søknaden, samt en uttalelse fra veileder eller institusjonen om forventet tidspunkt for fullføring av ph.d-graden. Dokumentert fullført doktorgrad er en betingelse for å tiltre i stilling som forsker kode 1109.
Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknad med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.
Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktpersonen.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.
Om bedriften
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere.Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Sektor
Offentlig
Nettsted