Arkivleder
Regionkontor sørvest
Gjesdalveien 34, 4306 Sandnes
Om jobben
Stillingstittel
Arkivleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Antall stillinger
1
Om stillingen
I Kriminalomsorgen region sørvest er det ledig fast 100 % stilling som arkivleder for Kriminalomsorgens Dokumentsenter. Det er ønskelig med snarlig tiltredelse.Dokumentsenteret, KDS, yter post- og arkivtjenester for etatens virksomheter i hele landet, dvs til Kriminalomsorgsdirektoratet, Kriminalomsorgens utdanningssenter og til de fem regionene. Dokumentsenteret er administrativt underlagt regionkontoret i region sørvest, og arkivleder vil rapportere til assisterende regiondirektør. Pt jobber om lag 16 medarbeidere på KDS. Dokumentsenteret jobber for å sikre kriminalomsorgens dokumentasjon etter gjeldende lovverk og arkivfaglige prinsipper. Driftsoppgavene består i hovedsak av å registrere, bevare og tilgjengeliggjøre dokumentasjon hensyntatt blant annet personvern og informasjonssikkerhet i dokumentfangsten. Dokumentforvaltning henger stadig tettere sammen med arbeidsprosesser, teknologiske løsninger og brukerne av løsningene, og dette stiller mer og mer krav til oss. Dokumentsenteret må forstå prosessene som skaper dokumentasjon. Parallelt med driftsoppgaver arbeider Dokumentsenteret med utviklingsoppgaver innen den digitale transformasjonen. Innen kort tid har kriminalomsorgen planer om å starte utrulling av et nytt fagsystem innen straffegjennomføring og nytt saksbehandlingssystem for administrative saker, som begge vil få konsekvenser for driften og utviklingen av Dokumentsenteret. Du skal lede og utvikle enheten i tråd med etatens verdier og de målsettinger og krav som gjelder for kriminalomsorgen. Arbeidet er omfattende og utfordrende, og vi legger vekt på å ha tydelige, utviklings- og endringsorienterte ledere. Vi søker deg som har bred ledererfaring, gjerne fra større og komplekse organisasjoner.Arbeidsoppgaver
• Faglig og administrativt ansvar for Dokumentsenteret og den daglige driften, og etter hvert personalansvar• Systemansvar for sak- og arkivsystem, og sikre god implementering av systemet ut i hele organisasjonen
• Faglig ansvar for dokumentasjonsforvaltningen i organisasjonen
• Være en aktiv pådriver for nye løsninger som bidrar til effektivisering og nytenking, herunder planverk, retningslinjer og prosesser
knyttet til dokumenthåndtering
• Lede medarbeidere i daglig drift, endring og utvikling.
• Budsjett- og resultatansvar.
• Sikre optimal drift og styring.
• Videreutvikle organisasjonskultur og et godt samarbeidsklimaDen som ansettes må påregne endringer i ansvars- og arbeidsområde.
Kvalifikasjoner
• Relevant høgskole- eller universitetsutdanning på bachelornivå, fortrinnsvis innenfor arkivfaget eller dokumentforvaltning.• Ønskelig med bred ledererfaring, gjerne fra offentlig sektor. Erfaring fra og kunnskap om tilsvarende arbeid tillegges
stor vekt
• God IKT-kompetanse
• Erfaring med prosjektledelse og med digitaliseringsprosjekter vil være et fortrinn
• Organisasjonsforståelse for komplekse organisasjoner.
Personlige egenskaper
- Tydelig leder med svært gode samarbeids- og kommunikasjonsevner.
- Strategisk legning med evne til god analyse hvor du ser etter helhetlige løsninger.
- Du må være god på å bygge relasjoner internt og eksternt, og fremstå som både tillitsvekkende og beslutningsdyktig.
- Evne til å arbeide med omstilling og til å initiere utvikling innen ansvarsområdet
Vi tilbyr
- En spennende stilling i en etat med et viktig og utfordrende samfunnsoppdrag
- Gode pensjons, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- Et godt arbeidsmiljø i hyggelige lokaler i Gjesdalveien 34, Sandnes. Høsten 2024 flytter vi inn i nye lokaler i Sandnes sentrum
- Heltid med fleksibel arbeidstidsordning
- Stillingen lønnes etter statens lønnsregulativ, kode 1058 Administrasjonssjef. Lønnsplassering er avhengig av erfaring og kvalifikasjoner.
- Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Generell informasjon
Kriminalomsorgen mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiv for å kunne bidra til en enda bedre oppgaveløsning.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.
Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår. Du kan lese mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her.
Vi gjør oppmerksom på at det må ikke være noe å utsette på vandelen til den som ansettes. Dette må dokumenteres med en uttømmende politiattest forut for ansettelse.
Vi gjør også oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søker har bedt om å være unntatt søkerlisten. Søker vil i så fall bli varslet om dette og gitt anledning til å trekke søknaden.
Den som ansettes må rette seg etter organisasjonsmessige eller andre endringer som blir bestemt om arbeidsområdet.
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til ass. regiondirektør Tove Francke tlf. 46460467.
Søknad og CV sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" på denne siden. Fullstendige opplysninger om relevant utdanning og arbeidserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet. Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen.
For spørsmål om elektronisk utfylling av CV kan Jobbnorge kontaktes på 75 54 22 20.
Om bedriften
Kriminalomsorgens samfunnsoppdrag er å gjennomføre varetektsfengsling og straffereaksjoner på en måte som er betryggende for samfunnet og som motvirker straffbare handlinger. Målet vårt er at den domfelte etter soning skal velge å leve et kriminalitetsfritt liv. Vår visjon er «Straff som endrer» og våre verdier er: trygghet, åpenhet og nytenking som er førende for vår atferd og som organisasjon. Les mer om kriminalomsorgen.no/virksomhetsstrategi.549866.no.html">vår virksomhetsstrategi her.
Kriminalomsorgen består av Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI), Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS og fem regioner med cirka 60 lokale fengsler og friomsorgskontor. Region sørvest omfatter 5 fengsler og 2 friomsorgskontor med ca 900 ansatte i Agder og Rogaland.
Regionadministrasjonen ligger i Sandnes i Rogaland.
Sektor
Offentlig