Vil du være med å lede Skatteetaten inn i fremtiden?
Skatteetaten, Innkreving
Holtermanns v. 1, 7030 Trondheim, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Leder for strategi og langtidsplan
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 23. oktober
Skatteetatens hovedoppgave er å sikre finansiering av velferdssamfunnet, og divisjonens rolle i dette er å sikre riktig og effektiv innkreving av skatter og avgifter. Det skjer mye spennende hos oss for tiden! Blant annet jobber vi med å bli mer datadrevne, vi omorganiserer oss for å jobbe mer helhetlig og i tråd med ny innkrevingslov, og vi jobber med fremtidens innkreving – en stor digital transformasjon.
En sentral faktor for å lykkes er at vi evner å se helheten og jobbe sammen mot felles mål. Nå ser vi etter deg som vil lede arbeidet med strategi og langtidsplanlegging, og bidra til at divisjonen løser sitt samfunnsoppdrag og utvikler oss i tråd med den retning og de målene som er satt.
Som underdirektør for strategi og langtidsplan har du ansvar for at divisjonen utvikler mål og målbilder, og at disse operasjonaliseres og følges opp på en måte som sikrer ønsket retning og god leveranseevne – både i dag og i møte med fremtidige behov. Du leder en gruppe på seks medarbeidere, og vil også ha ansvar for å drive strategiske prosesser på tvers av divisjonen og i samspill med direktoratet.
Styringsstaben består av 28 medarbeidere. I tillegg til strategiarbeid har styringsstaben ansvar for planprosesser, resultat- og risikostyring, økonomi og budsjett, gevinstuttak, sikkerhet og beredskap, samt avvik og hendelseshåndtering.
Hva går jobben ut på?
Du skal:
- koordinere divisjonens bidrag til Skatteetatens strategi og langtidsplan, og sammen med resten av styringsstaben, ledere og nøkkelressurser legge planer for operasjonalisering, måling og rapportering
- ha oversikt og innsikt i oppgaveløsning og utviklingsarbeid, samt samfunnstrender som påvirker måloppnåelsen – og bruke dette til å utarbeide kunnskapsgrunnlag og levere innsikt til strategiske og operative beslutninger
- bidra til utvikling og oppfølging av målbilder og veikart, i tett samarbeid med produkteiere og ledere
- sikre helhetlig prioritering av tiltak og utviklingsarbeid
- utarbeide og følge opp gevinstplaner og virkningsanalyser, særlig inn mot digitaliseringsprogrammet Fremtidens innkreving
- styrke kompetansen og evne til strategisk arbeid og ledelse blant medarbeidere og ledere
- planlegge og fasilitere strategiske prosesser på tvers av enheter og fagområder
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
Vi ser etter en utviklingsorientert leder med strategisk blikk og evne til å skape engasjement og motivasjon for å dra i samme retning.
Du har:
- høyere utdanning på masternivå innen strategi, ledelse eller administrative fag. Utenlandske grader må være godkjent av Nokut/HK-dir. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- bred erfaring fra strategisk arbeid – både fra strategi- og målbildeutvikling, til operasjonalisering, styring og oppfølging
- god organisasjons- og virksomhetsforståelse, gjerne også relevant erfaring fra større offentlige virksomheter
- relevant ledererfaring
- meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Hva ser vi etter hos deg?
- du ser helhetlig på ting fra flere perspektiver, tenker strategisk og langsiktig
- du er utviklingsorientert, tar ansvar utover eget ansvarsområde og har god gjennomføringsevne
- du er strukturert og analytisk
- du har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- du evner å motivere og lede andre mot felles mål
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som underdirektør, med en årslønn mellom 900 000 og 1 050 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine.
Verdt å merke seg før du søker
Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Kontaktinformasjon
Jannicke Husevåg, seksjonssjef, 917 91 369Arbeidssted
Holtermanns v. 17030 Trondheim
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: SkatteetatenReferansenr.: 5020502509
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 23.10.2025
Kontaktperson for stillingen
Jannicke Husevåg
seksjonssjef
917 91 369
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f863c10f-3dd0-4e1e-8d42-504d0e916743
- Hentet fra
talentech
- Referanse
b36cada26b824dc1b0bfc36a63bd47f3