Statsforvalteren i Agder har ledig fast stilling i 100% som rådgiver /seniorrådgiver vergemål
Statsforvalteren i Agder
Fløyveien 14, 4838 Arendal, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Ønsker du å jobbe som saksbehandler i seksjon vergemål?
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 2. november
Om stillingen
Er du en samfunnsengasjert jurist som har lyst til å bruke din juridiske kompetanse og erfaring inn i statsforvaltningen? Vi søker deg som har god kjennskap til offentlig sektor og interesse for saksbehandling. Andre fagbakgrunner kan også komme i betraktning dersom du ellers har relevant kompetanse.
Stillingen er en 100% fast stilling som rådgiver/seniorrådgiver.
Om avdelingen
Oppvekst- og vergemålsavdelingen består av 42 heltidsstillinger fordelt på 3 seksjoner: utdanning, barnevern og vergemål.
Avdelingen utfører delegerte arbeidsoppgaver på vegne av flere departementer, i hovedsak Kunnskapsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Barne- og familiedepartementet.
Om seksjonen
Den ledige stillingen er plassert i seksjon vergemål. I seksjonen utøves 1. linjetjeneste med ansvar for å opprette vergemål for voksne personer og for mindreårige uten foreldreverge. Det oppnevnes dessuten representanter for enslige mindreårige asylsøkere, og seksjonen har ansvar for opplæring og oppfølging av verger. Seksjonen forvalter også midler på vegne av mindreårige, kontrollerer vergeregnskap og stadfester fremtidsfullmakter.
I seksjon vergemål arbeider det jurister, samfunnsvitere, økonomer og andre med lang erfaring i offentlig forvaltning. Du vil møte et dedikert fagmiljø, hvor man er opptatt av å dele kunnskap på tvers av faggrensene.
Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw
Vi ønsker mangfold
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, seksuell legning, funksjonsevne eller hull i CV-en til å søke.
Arbeidsoppgaver
Den som blir ansatt vil få arbeidsoppgaver fortrinnsvis i vergemålsseksjonen, som beskrevet over, men avhengig av søkers kompetanse kan også andre oppgaver innenfor avdelingens portefølje bli vurdert.
Oppgavene forutsetter interesse for å arbeide med saker som har stor personlig og sosial betydning for enkeltmennesker, og hvor en del av oppgavene er å ha god kommunikasjon med verger og vergehavere. Ved internt opprykk i avdelingen eller endringer i bemanningen i tilsettingsperioden kan det bli aktuelt med ytterligere tilsettinger innenfor avdelingens saksområder.
Kvalifikasjonskrav
- Juridisk utdanning på masternivå. Kandidater med relevant samfunnsvitenskapelig, økonomisk eller sosialfaglig utdanning på masternivå kan likevel komme i betraktning.
- Kravet til mastergrad kan fravikes dersom kandidaten har særlig relevant utdanning på bachelornivå og relevant erfaring/saksbehandlerpraksis fra offentlig forvaltning.
- Relevant erfaring og kjennskap til saksbehandling i offentlig forvaltning, men også nyutdannede med masterutdanning kan søke.
- Kjennskap til elektronisk saksbehandlingsverktøy/god digital kompetanse
- God skriftlig- og muntlig framstillingsevne på norsk
Personlige egenskaper
Stillingen er en spennende stilling med varierte oppgaver og høyt tempo. Vi søker derfor deg med engasjement, initiativ og god arbeidskapasitet. For å lykkes i stillingen er det viktig å utvise god rolleforståelse og raskt inngi tillit.
Du har evne til å skape god dialog i veiledningsarbeidet eksternt og lar deg motivere til lagspill med kollegaene dine. Siden samhandling er viktig for å lykkes og trives i stillingen vil personlige egenskaper bli tillagt stor vekt.
Søkerne vil bli vurdert ut fra kvalifikasjoner, arbeidserfaring samt personlige egnethet. De første 6 månedene anses som prøvetid. Embetet registrerer sidegjøremål.
Vi tilbyr
- Avlønning som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 600 000 – 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter.
- Godt sosialt- og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement.
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk med mulighet for noe hjemmekontor etter avtale
- Flott moderne kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne-, og forsikringsordninger. Det trekkes 2% av lønnen til SPK.
- Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder
Spørsmål om stillingen
- Vegard Varden, seksjonsleder vergemål, tlf. 37 01 75 48
- Cecilie T. Mork, direktør oppvekst- og vergemål, tlf. 37 01 75 24
Søknad sendes elektronisk via lenken på denne siden: "søk stillingen". Relevante vitnemål og attester må følge søknaden.
Søknadsfrist: 2. november 2025
Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.Fylkesmannen er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f80b83c7-39f8-488b-8dc1-655a705a052b
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10265602