Ledige stillinger som rådgivere i vergemålsavdelingen
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
Vogts gate 17, 1532 Moss, Dr. Hansteinsgate 9, 3045 Drammen, Stensberggata 27, 0170 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Ledige stillinger som rådgivere i vergemålsavdelingen
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
7
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 21. oktober
Om stillingen
Vergemålsavdelingen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus, har nå behov for å ansette inntil 3 medarbeidere i 100 % faste stillinger, samt 4 midlertidige engasjement i 100% stilling i 12 måneder, med mulighet for forlengelse. Ved eventuell intern ansettelse, vil det kunne ansettes flere i midlertidig stilling.
Stillingene kan innplasseres med kontorsted i Oslo, Drammen eller Moss.
Avdelingens hovedoppdrag er å opprette frivillig vergemål for voksne og vurdere om mindreårige er uten en fungerende verge. Etter at vergemål er opprettet har vi et ansvar for å påse at vergehavers interesser ivaretas, og vi skal rekruttere, lære opp, godtgjøre og føre tilsyn med verger og representanter. Avdelingen er selvprosederende i tingretten og lagmannsretten i saker om fratakelse av rettslig handleevne (såkalt tvungent vergemål) og ved fratakelse av vergemål fra den med foreldreansvar for mindreårige. Som førstelinjetjeneste har vi ansvar for å veilede vergehavere, pårørende, verger, advokater og offentlige etater om vergemålsordningen og de private alternativene til vergemål. Dette både gjennom en telefonvaktordning og via e-post.
Vergemålsavdelingen har 83 ansatte og er organisert i ni team. Ledergruppen består av avdelingsdirektør og fire seksjonssjefer. Vi har kontorsted i Oslo, Drammen og Moss, og det vil være anledning til å velge hvilket av disse kontorstedene man ønsker å arbeide på.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandling av vergemålssaker.
- Veiledning overfor vergehaver, verger, offentlige myndigheter og andre, både skriftlig og muntlig.
- Behandling av klagesaker innenfor vergemålfeltet
Du som ansettes vil plasseres i ett av våre team, etter en vurdering av erfaring og kompetanse, samt avdelingens behov.
Kvalifikasjoner
- Master i rettsvitenskap, juridisk embetseksamen eller lignende. Det kan være aktuelt å vurdere annen, relevant masterutdanning. Kandidater som avslutter sin grad høst 2025 vil kunne komme i betraktning. Stillingskode/avlønning vil for disse bli vurdert ved en ansettelse.
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- God vurderingsevne og rolleforståelse.
- God kompetanse i bruk av ulike dataverktøy.
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner.
- Evne til å jobbe selvstendig, sikre fremdrift og sluttføre saker.
- Evne til å ha flere saker i prosess til enhver tid.
- Forvaltningskompetanse og erfaring fra saksbehandling i offentlig virksomhet er ønskelig.
- Erfaring med å snakke med barn, brukere og/eller nærstående.
- Kompetanse eller erfaring fra vergemålsfeltet, utlendingsrett eller barnerett.
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt for alle stillingene.
Vi kan tilby
Spennende arbeidsoppgaver i Norges største statsforvalterembete. Du får jobbe sammen med engasjerte kolleger i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø preget av høy kompetanse.
Vi har også ansattgoder som:
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet for fjernarbeidsavtale innenfor embetets rammer
- Tilgang til treningsfasiliteter og trening i arbeidstiden
- Pensjons- og boliglånsordninger i Statens Pensjonskasse
Stillingen lønnes som rådgiver (1434) i lønnsspennet kr. 570 000 til 730 000 (inkl. OU), avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner.
For særlig kvalifiserte kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse. Prøvetiden er på 6 måneder.
Har du spørsmål?
Hvis du ønsker nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med
- Eldbjørg Sande, avdelingsdirektør, tlf 22 00 35 80 / 90 58 69 57
- Geir Hagerud, seksjonssjef, tlf 22 00 37 68 / 92 46 85 00
Statsforvalteren er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Og vi oppfordrer også søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Hvis det er kvalifiserte søkere fra disse gruppene, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Embetet er en IA-virksomhet (inkluderende arbeidsliv).
Søknadsfrist
Søknadsfrist: 21.10.2025
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.
Kontaktpersoner for stillingen
Eldbjørg Sande
avdelingsdirektør
+4790 58 69 57
Geir Hagerud
seksjonssjef
+4792 46 85 00
Om bedriften
Statsforvalteren er statens representant i fylkene. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer for fylket. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus har hovedsete i Moss. Embetet har tilsammen ca. 580 ansatte, fordelt på syv avdelinger og to staber. Avdelingene er organisert i ulike seksjoner, som kan ha kontorplassering i Moss, Oslo og/eller Drammen.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f74cdb14-6ff6-4321-8a3b-ea548fbdb333
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10264607