Skole- og AKS-assistent med spesialpedagogisk ansvar
Hasle skole, Oslo kommune, Utdanningsetaten
Hovinveien 48a, 0576 Oslo, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Skole- og AKS-assistent med spesialpedagogisk ansvar
Oppstart
13. oktober 2025
Type ansettelse
Vikariat, heltid 100%
Arbeidstid
Ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 5. oktober
Hasle skole er en 1.–7.-skole med rundt 750 elever. Skolen har fire parallellklasser på hvert trinn, samt to byomfattende klasser for nyankomne minoritetsspråklige elever. Vi ligger sentrumsnært i Grünerløkka bydel, omgitt av et hyggelig og variert bomiljø.
Skolen ble opprinnelig bygget i 1957. Etter en omfattende rehabilitering stod dagen bygningsmasse ferdig høsten 2019. Nå fremstår skolen moderne og funksjonell, noe som gir gode rammer for læring og trivsel.
Hos oss møter du engasjerte elever, dyktige ansatte og positive, samarbeidsvillige foreldre. Våre ansatte kjennetegnes av profesjonalitet, samarbeid og et sterkt ønske om å utvikle seg sammen. Aktivitetsskolen (AKS) er en sentral lærings- og utviklingsarena, og vi har et nært og godt samarbeid mellom skole og AKS for å sikre helhet og sammenheng i elevenes hverdag.
Ønske om tiltredelse så raskt som mulig. Stillingen innebærer å jobbe i et 100% vikariat fordelt på skole og AKS.
Arbeidsoppgaver
- Støtte eleven i bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), som tegn-til-tale, bilder, symboler eller kommunikasjonsapp.
- Legge til rette for at eleven kan uttrykke behov, ønsker og følelser.
- Gi én-til-én støtte i undervisning, lek og praktiske aktiviteter.
- Bidra til tydelige dagsplaner, rutiner og visuell støtte.
- Forebygge og avverge situasjoner som kan utløse uro eller utagering.
- Støtte eleven med reguleringsstrategier og skape trygghet i krevende situasjoner.
- Håndtere utagering på en rolig og profesjonell måte, i tråd med skolens rutiner og metoder
- Assistere eleven med daglige behov som måltider, garderobe og hygiene, der det er aktuelt. Stillingen kan innebære stell av elever.
- Legge til rette for pauser og aktiviteter som fremmer trivsel og mestring.
- Observere elevens utvikling, behov og trivsel, og gi tilbakemeldinger til lærer/spesialpedagog.
- Samarbeide med kolleger for å skape en helhetlig oppfølging.
Kvalifikasjoner
- Erfaring eller utdanning innen spesialpedagogikk, barne- og ungdomsarbeid, vernepleie eller helsefagarbeid.
- Kunnskap om autismespekterforstyrrelser og hvordan dette påvirker kommunikasjon, sosial fungering og sanseopplevelser.
- Kompetanse i alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), for eksempel bruk av bilder, tegn-til-tale, kommunikasjonsapper eller talemaskiner.
- Positivt med kjennskap til strukturert tilrettelegging. Skolen bruker TEACCH i arbeid med denne elevgruppen.
- Gjerne opplæring i forebygging og håndtering av utagering.
- Evne til å samarbeide tett med lærere og spesialpedagoger for å sikre helhetlig oppfølging.
Personlige egenskaper
- Tålmodig – evne til å jobbe i et rolig tempo og gi eleven nødvendig tid.
- Trygghet og stabilitet – å være forutsigbar og tydelig i kommunikasjon og handlinger.
- Empati og respekt – forståelse for elevens perspektiv og behov, selv når eleven ikke kan
uttrykke seg verbalt.
- Evne til å stå i krevende situasjoner – kunne håndtere utagering uten å ta det personlig,
og beholde roen under press.
- God regulering av egne følelser – viktig for å være en trygg voksenperson.
- Fleksibilitet og kreativitet – evne til å finne alternative løsninger og tilpasse seg elevens
dagsform.
- Samarbeidsvilje – å bidra positivt i et team og dele erfaringer med kolleger.
- Observasjonsevne – oppdage tidlig signaler på uro og triggere for utagering.
- Kommunikasjonsferdigheter – både i bruk av ASK med eleven og i en tydelig dialog med kolleger.
- Relasjonskompetanse – bygge tillit og trygghet, som grunnlag for læring og utvikling.
Vi tilbyr
- Et positivt og utviklingsorientert arbeidsmiljø
- Engasjerte og dyktige kollegaer
- Veiledning og opplæring av kvalifisert personale
- Moderne lokaler og gode fasiliteter
- En sentral beliggenhet med gode transportmuligheter
- Lønn og arbeidsvilkår etter gjeldende avtaleverk
Kontaktinformasjon
Håkon Marius Sørlie Holt, 21802180Arbeidssted
Hovinveien 48a0576 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 5018483136
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 13.10.2025
Sluttdato: 31.07.2026
Søknadsfrist: 05.10.2025
Kontaktperson for stillingen
Håkon Marius Sørlie Holt
21802180
Om bedriften
Utdanningsetaten i Oslo sørger for at 90 000 elever og lærlinger lærer og trives, utvikler seg faglig og sosialt og får bruke sin nysgjerrighet, sitt engasjement og sin kreativitet. Som en av våre 17 000 ansatte i Norges største kommunale etat får du jobbe med kolleger med bred faglig kompetanse og med hjerte for Osloskolen.
Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert, til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i tilfelle få varsel om.
Tilsetting i grunnskolen, videregående skole, voksenopplæring, aktivitetsskolen eller for å gi leksehjelp er betinget av at det før tiltredelse fremlegges politiattest i tråd med opplæringsloven § 17-11.
Les mer om Osloskolen på https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
f57c2af9-0ed0-4c2f-bad3-e7d3c161e23f
- Hentet fra
talentech
- Referanse
e0c762694c0a41eb94dfcd87bf931a25