Vil du være med på en spennende utviklingsreise for T-banen?
Sporveien AS
Økernveien 9, 0653 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Forvaltningssjef vognmateriell
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 21. september
T-banen står midt i en omfattende utviklingsreise, med planlagte investeringer på over 35 milliarder kroner de kommende årene. Vi forbereder oss på å drifte Fornebubanen, ta i bruk ny teknologi for togstyring med «intelligente» tog (CBTC), og anskaffe nye T-banevogner som skal operere side om side med dagens flåte. På lengre sikt skal vi også planlegge og anskaffe neste generasjon T-banevogner.
Les mer om våre prosjekter: https://sporveien.com/inter/prosjekter
T-banen har ansvar for langsiktig og verdibevarende forvaltning av T-banevognene. Dette skjer i tett samarbeid med verkstedene, teknisk avdeling og gjennom en etablert tjenestekjøpsavtale med Sporveien Vognmateriell – eier av vognene. Avtalen stiller krav til god teknisk og økonomisk forvaltning, med fokus på levetidskostnader, drift og bærekraft.
Forvaltningssjefen vil inngå i T-banens utviklingsavdeling som er under oppbygging, og vil ha personalansvar for flåteforvalteren, som er den operative ressursen knyttet til gjennomføring av forvaltningsoppgaver og oppgraderinger.
Vognforvaltningssjefen skal, i samarbeid med verksted og teknisk avdeling, utvikle strategier og planer for oppgraderinger, endringer og fornyelser. Målet er å sikre pålitelige, driftssikre og kundetilpassede vogner gjennom hele levetiden.
Et sentralt fokus er forvaltning og videreutvikling av dagens MX3000-vogner, som er mellom 15 og 20 år gamle. Dette inkluderer oppgraderinger av tekniske systemer, karosseri og implementering av ny teknologi innen digitalisering, tilstandsbasert vedlikehold og IT-systemer. Dette skal legge til rette for en planlagt, betydelig levetidsforlengelse på vognene.
Forvaltningssjefen vil være en viktig interessent i anskaffelsesprosjektet for de nye M4000-vognene, som nå er i designfasen. Vognene skal leveres av den spanske leverandøren CAF. Produksjonsfasen starter i 2026, og de første pilotvognene leveres til Oslo høsten 2027. Etter en omfattende test- og verifikasjonsperiode starter serieleveransen i januar 2029.
Deltakelse i prosjektet vil være viktig for å bygge kompetanse om vogntypen for fremtidig forvaltning. Arbeidsoppgavene vil tilpasses kompetanse og prosjektets behov.
De nye M4000-vognene vil inngå i materiellsjefens ansvarsområde på lik linje med dagens MX3000-flåte.
Arbeidssted: Sporveiens hovedkontor på Tøyen og T- banens verksted på Ryen.
Ansvar og arbeidsoppgaver:
Følgende oppgaver inngår i, men begrenser seg ikke til, forvaltningssjefens ansvarsområde:
Sporveien er en samfunnsviktig arbeidsgiver med stor betydning for miljøet, bylivet og kollektivtrafikken. Vi ønsker å tilrettelegge for et grønnere samfunn, og jobber for å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene slik at flest mulig lar bilen stå, og heller reiser kollektivt
Et godt arbeidsmiljø med engasjerte og dyktige kollegaer og fagmiljøer, som legger vekt på trivsel, mangfold og humor
Gode muligheter for videreutvikling og kompetanseheving, og et stort internt jobbmarked
Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
Trimrom og bedriftsidrettslag
I Sporveien har fast ansatte og familie, mulighet for å få fribillett inntil sone 2 på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus. Fribillettene fordelsbeskattes iht regelverk for dette
Det er viktig at du kan identifisere deg med våre verdier; Pålitelig, Engasjert og Samhandlende og kan være en tydelig kulturbærer av dette.
Vi er stolte av vårt mangfold blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Vi er underlagt offentlighetsloven. Dette innebærer at offentlige søkerlister kan bli utarbeidet (§ 25).
Sporveien AS samarbeider med Semac som er en ekstern leverandør om bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Høres dette interessant ut? Søk via vårt rekrutteringssystem innen søknadsfrist.
For mer informasjon om stillingen kontakt Trude Elisabeth Myhre, telefon 99012792 eller e-post trude.elisabeth.myhre@sporveien.com
Les mer om våre prosjekter: https://sporveien.com/inter/prosjekter
T-banen har ansvar for langsiktig og verdibevarende forvaltning av T-banevognene. Dette skjer i tett samarbeid med verkstedene, teknisk avdeling og gjennom en etablert tjenestekjøpsavtale med Sporveien Vognmateriell – eier av vognene. Avtalen stiller krav til god teknisk og økonomisk forvaltning, med fokus på levetidskostnader, drift og bærekraft.
Forvaltningssjefen vil inngå i T-banens utviklingsavdeling som er under oppbygging, og vil ha personalansvar for flåteforvalteren, som er den operative ressursen knyttet til gjennomføring av forvaltningsoppgaver og oppgraderinger.
Vognforvaltningssjefen skal, i samarbeid med verksted og teknisk avdeling, utvikle strategier og planer for oppgraderinger, endringer og fornyelser. Målet er å sikre pålitelige, driftssikre og kundetilpassede vogner gjennom hele levetiden.
Et sentralt fokus er forvaltning og videreutvikling av dagens MX3000-vogner, som er mellom 15 og 20 år gamle. Dette inkluderer oppgraderinger av tekniske systemer, karosseri og implementering av ny teknologi innen digitalisering, tilstandsbasert vedlikehold og IT-systemer. Dette skal legge til rette for en planlagt, betydelig levetidsforlengelse på vognene.
Forvaltningssjefen vil være en viktig interessent i anskaffelsesprosjektet for de nye M4000-vognene, som nå er i designfasen. Vognene skal leveres av den spanske leverandøren CAF. Produksjonsfasen starter i 2026, og de første pilotvognene leveres til Oslo høsten 2027. Etter en omfattende test- og verifikasjonsperiode starter serieleveransen i januar 2029.
Deltakelse i prosjektet vil være viktig for å bygge kompetanse om vogntypen for fremtidig forvaltning. Arbeidsoppgavene vil tilpasses kompetanse og prosjektets behov.
De nye M4000-vognene vil inngå i materiellsjefens ansvarsområde på lik linje med dagens MX3000-flåte.
Arbeidssted: Sporveiens hovedkontor på Tøyen og T- banens verksted på Ryen.
Ansvar og arbeidsoppgaver:
Følgende oppgaver inngår i, men begrenser seg ikke til, forvaltningssjefens ansvarsområde:
- Strategisk og operativ vognforvaltning og verdibevaring av T-banevognene.
- Etablering av forvaltningsplaner for T-banevognene og gjennomføring av fastsatte oppgraderingsaktiviteter
- Ansvarlig for gjennomføring av prosjekter og utvikling/modernisering av vognparken
- Ansvar for rapportering til T- banens ledelse og vogneier, herunder oppfølging og forvaltning av etablert tjenestekjøpsavtale mellom T- banen og vogneier
- Ansvar for organisering og utvikling av vognforvaltningen i T- banen
- Sikre god forankring av forvaltningsplanene og et godt samarbeid, spesielt med verkstedet, teknikk, sikkerhet og utviklingsavdelingen forøvrig samt vogneier.
- Ansvar for styrende dokumenter knyttet til vognforvaltningen samt ansvar for at oppgraderinger, endringer og moderniseringer av vognene og tilhørende dokumentasjon gjennomføres i henhold til fastsatt endringsregime.
- Relevant teknisk utdanning på master- eller minimum bachelornivå.
- Betydelig erfaring fra tilsvarende stillinger/ansvarsområder
- Erfaring med samarbeid med og oppfølging av leverandør
- God erfaring og kunnskap om jernbane og skinnegående rullende materiell
- Kunnskap om og erfaring med forvaltning/verdibevaring, samt vedlikeholdsprinsipper (RAMS EN50126) og Asset Management (ISO 55000)
- Ønskelig med kjennskap til IT og digitalisering og prinsipper for tilstandsovervåkning av komponenter og systemer
- Relevant erfaring med arbeid i prosjekter og prosjektmetoder, f.eks. PRINCE2
- Noe erfaring fra forhandlinger og anskaffelsesprosjekter
- Gode kunnskaper i bruk av norsk og engelsk, muntlig og skriftlig
- Faglig trygg, tydelig og gode evner til å kommunisere
- Må kunne samarbeide godt, og skape gode relasjoner, med ulike faggrupper og eksterne interessenter
- Gode evner til strategisk tenkning og forståelse for viktigheten av langsiktig verdibevaring
- Strukturert og analytisk og med god gjennomføringsevne
- Systematisk tilnærming knyttet dokumentasjon, rapportering og sporbarhet
Sporveien er en samfunnsviktig arbeidsgiver med stor betydning for miljøet, bylivet og kollektivtrafikken. Vi ønsker å tilrettelegge for et grønnere samfunn, og jobber for å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene slik at flest mulig lar bilen stå, og heller reiser kollektivt
Et godt arbeidsmiljø med engasjerte og dyktige kollegaer og fagmiljøer, som legger vekt på trivsel, mangfold og humor
Gode muligheter for videreutvikling og kompetanseheving, og et stort internt jobbmarked
Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
Trimrom og bedriftsidrettslag
I Sporveien har fast ansatte og familie, mulighet for å få fribillett inntil sone 2 på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus. Fribillettene fordelsbeskattes iht regelverk for dette
Det er viktig at du kan identifisere deg med våre verdier; Pålitelig, Engasjert og Samhandlende og kan være en tydelig kulturbærer av dette.
Vi er stolte av vårt mangfold blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Vi er underlagt offentlighetsloven. Dette innebærer at offentlige søkerlister kan bli utarbeidet (§ 25).
Sporveien AS samarbeider med Semac som er en ekstern leverandør om bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Høres dette interessant ut? Søk via vårt rekrutteringssystem innen søknadsfrist.
For mer informasjon om stillingen kontakt Trude Elisabeth Myhre, telefon 99012792 eller e-post trude.elisabeth.myhre@sporveien.com
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Sporveien T-banen AS (T-banen) har ansvar for all T-banedrift i Oslo og Akershus. Selskapet har 615 ansatte. T-banesystemet danner ryggraden i Oslos kollektive transportsystem, og frakter årlig over 111 millioner reisende. I en sammenligning av 38 T-banesystemer internasjonalt kommer T-banen i Oslo ut med noen av de laveste operative kostnadene. T-banen har fire ganger mottatt Bærekraftprisen i Norsk Bærekraftbarometer og også fått førsteplass for mest lojale kunder i Norsk Kundebarometer. T-banen er et datterselskap i Sporveiskonsernet, som drifter all T-bane og trikk i Oslo og Akershus, og en stor andel av den anbudsbaserte busstrafikken i Oslo, Akershus, Vestfold og Telemark.
Konsernet har 3700 ansatte og hovedkontor på Tøyen i Oslo. Forventet befolkningsvekst og miljøfokus gjør at kollektivtrafikk er et betydelig satsingsområde i årene fremover.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
ed37e096-fe8e-4950-a568-65749337f141
- Hentet fra
recman
- Referanse
447165