Vil du lede Bærum kommune sitt arbeid med teknologi og digitalisering?
Organisasjon, styring og utvikling, Bærum kommune
Rådhustorget 2, 1337 Sandvika
Om jobben
- Stillingstittel
- Kommunalsjef Teknologi og digitalisering
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidstid
- Ukedager
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest onsdag 5. november
Bærum kommune er landets femte største kommune med om lag 13 000 ansatte og et budsjett på 13 milliarder kroner. Vi søker nå kommunalsjef for Teknologi og digitalisering. I perioden frem mot 2030 vil du lede kommunen gjennom viktige teknologivalg, sørge for at kommunalsjefsområdet legger til rette for digitalisering av kommunens tjenester og utprøving av kunstig intelligens, samtidig som du sikrer sikker og stabil drift av kommunens IT-tjenester.
Du vil lede et kommunalsjefsområde med om lag 130 høyt kompetente teknologi-medarbeidere og ha ansvar for et driftsbudsjett på om lag 300 millioner kroner. Området består av tre tjenestesteder; Strategi- og teknologiledelse, Teknologidrift og Tjenestestøtte. Du vil lede en ledergruppe bestående av tre erfarne tjenesteledere som ivaretar den daglige driften av kommunens IT-tjenester. Kommunalsjefsområdet har i dag en hovedtyngde mot drift. I kommunedirektørens forslag til budsjett for 2026-2029 er det satt av 20 millioner kroner årlig til å styrke arbeidet med strategiske teknologivalg, og evne til å legge til rette for digitalisering av kommunens tjenester og utprøving av kunstig intelligens.
Stillingen rapporterer til direktør for Organisasjon, styring og utvikling, og du vil inngå i direktørområdets ledergruppe. Direktørområdet har i tillegg til Teknologi og digitalisering, ansvar for Økonomi- og virksomhetsutvikling, samt HR og interne tjenester.
Hovedansvarsområder
Kommunalsjefsområdet har ansvar for sikker og stabil drift av kommunens IT-tjenester, og skal samtidig understøtte de andre direktørområdene med digitalisering av kommunens tjenester og utprøving av kunstig intelligens. Kommunalsjefen har et særskilt ansvar for å rådgi kommunens ledelse i spørsmål om teknologi og fasilitere beslutninger knyttet til strategiske teknologivalg for kommunen.
Følgende leveranser har prioritet i perioden frem mot 2030:
- Sikre sikker og stabil drift av kommunens IT-tjenester
- Ivareta fagmyndigheten og fremme strategisk fokus på sentrale og virksomhetsovergripende teknologivalg i kommunens ledelse
- Sette retning for migrering av kommunens systemer mot mer skybaserte løsninger
- Lede arbeidet med kommunens datadrevne utvikling
- Følge opp at kommunalsjefsområdet legger til rette for digitalisering av kommunens tjenestenære fagsystemer og utprøving av kunstig intelligens
- Følge opp funksjonell forvaltning, brukerstøtte og kontinuerlig forbedring av kommunens fellesløsninger
For å lykkes i stillingen som kommunalsjef for Teknologi og digitalisering må du ha strategisk teknologiforståelse, sterk lederevne og forretningssans, samt god kompetanse innen cybersikkerhet, databehandling og digitalisering for å støtte kommunens mål. I tillegg må du ha gode kommunikasjonsferdigheter for å kunne forklare tekniske problemstillinger til ledelse og ansatte, håndtere organisasjonens forventninger og sikre en trygg og fremtidsrettet digital infrastruktur.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning på bachelor- eller masternivå
- Solid ledererfaring med dokumenterte resultater fra teknologimiljøer, herunder erfaring med å sette retning for og implementere strategiske teknologivalg i en stor og kompleks virksomhet
- Erfaring med å arbeide strategisk med ny teknologi for å støtte organisasjonens mål
- Kunnskap om risikoer og sårbarheter i IT-systemer og evnen til å formulere tiltak for å redusere risiko på strategisk nivå
- Bred erfaring fra offentlig virksomhetsstyring med god rolleforståelse og erfaring med samspillet mellom politikk og administrasjon
Personlige egenskaper
Vi søker en strategisk og analytisk leder som er samarbeidsorientert og inkluderende. Du evner å formulerer komplekse tekniske problemstillinger på en lettfattelig måte for ledelse og øvrige ansatte. Du er en helhetstenkende og utviklingsorientert leder med dyp teknologiforståelse.Utvist evne til å skape gode resultater fra omstillings- og endringsprosesser i teknologiorganisasjoner vil bli vektlagt. Du bør motiveres av kommunens samfunnsoppdrag og lederutfordringene. Du er smidig, løsningsorientert og har stor arbeidskapasitet. Du må kunne utøve tillitsbasert ledelse, skape trygge handlingsrom og jobbe for at ledere og medarbeidere blir myndiggjorte til å fatte beslutninger på lavest mulig nivå.
Personlige egenskaper vil vektlegges.
Vi tilbyr
- Vi kan tilby en unik mulighet til å lede teknologiutviklingen i Norges femte største kommune.
- Offentlig tjenestepensjon.
Ta gjerne uforpliktende kontakt med Jan Kirkerud tlf. 982 13 812 eller Randi Flugstad, tlf. 905 84 138 i Amrop. Direktør for organisasjon, styring og utvikling i Bærum kommune Rasmus Myklebust kan også kontaktes, tlf. 950 35 035.
Etter søknadsfristens utløp vil det utarbeides offentlig søkerliste. Ber du om å bli unntatt fra denne listen, må det grunngis i søknadsportalen, og du vil få en tilbakemelding på dette. Hvis ditt ønske ikke kan imøtekommes, vil du få mulighet til å trekke søknaden.
Kontaktinformasjon
Jan Kirkerud, Partner Amrop, 982 13 812Randi Flugstad, Partner Amrop, 905 84 138
Rasmus Myklebust, Direktør Organisasjon, styring og utvikling, 950 35 035
Arbeidssted
Rådhustorget 21337 Sandvika
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Bærum kommuneReferansenr.: 5028634165
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 05.11.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Jan Kirkerud
Partner Amrop
982 13 812
Randi Flugstad
Partner Amrop
905 84 138
Rasmus Myklebust
Direktør Organisasjon, styring og utvikling
950 35 035
Om bedriften
Sammen skaper vi et godt og inkluderende samfunn for over 130 000 innbyggere, både i dag og i årene som kommer. Vi skaper rammer som bidrar til at de aller minste kan leke og lære og at de som trenger en hjelpende hånd får en hverdag preget av mestring, mening og verdighet. Vi gjør et bredt spekter av arbeidsoppgaver, og felles for oss alle er at vi får tillit og myndighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag for å skape et samfunn som er godt å leve i. Hos oss kan du bli med og sette spor.
Søkere gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om ikke å bli ført opp på offentlig søkerliste (Offentliglova §25).
Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
d1014843-4e3d-4161-ab69-5dcd215c0c87
- Sist endret
28. oktober 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
916b6d5970fc471db0e9854d9407856f
Lignende annonser
Kommunalsjef Økonomi og virksomhetsutvikling
Arbeidsgiver
Organisasjon, styring og utvikling, Bærum kommune
Sted
Sandvika
Arbeidsgiver
HR og interne tjenester, Bærum kommune
Sted
Sandvika
Digitaliseringsdirektør
Arbeidsgiver
Norad
Sted
Oslo