Seksjonsleder
Nasjonalt ID-senter
Økernveien 11-13, 0653 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Seksjonsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 21. september
Om seksjonen
ID-person består av 11 dedikerte medarbeidere. Tre av disse er for tiden i permisjon grunnet utenrikstjeneste.
En sentral oppgave i NID er å utrede og belyse ulike metoder og verktøy knyttet til identitetsavklaringer, i saker der utlendingen ikke kan dokumentere sin identitet, eller fremlegger dokumenter med lav eller ingen notoritet.
ID-person skal ha oversikt over de verktøy og metoder som brukes nasjonalt og internasjonalt innen identitetsarbeidet, og bidra til at den norske utlendingsforvaltningen er oppdatert og informert om de mulighetene som finnes og utvikles innen feltet.
ID-Person skal bistå myndighetene med evalueringer av betydning for regelverks- og politikkutformingen, og rapportere dersom gjeldende regelverk er til hinder for utføringen av utlendingsforvaltningens arbeid.
Om rollen
NID består i dag av tre seksjoner og en stab. Seksjonsleder for ID-person vil inngå i NIDs ledergruppe, og ha personalansvar for medarbeiderne tilknyttet seksjonen. Seksjonsleder har budsjett- og resultatansvar.
NIDs brukere skal ha tilgang til verktøy og tjenester tilpasset behovet for å utføre helhetlig ID-kontroll. Derfor ønsker NID en dyktig og tydelig leder som evner å gi retning, tenke helhet, sikre kvalitet og skape et godt samarbeid – internt og eksternt.
Arbeidsoppgaver
Som seksjonsleder for ID-person vil du- spille en aktiv rolle i ledergruppen, og med dette bidra til god drift og videreutvikling av NID
- lede ID-person, og bidra til videreutvikling av fagområdet identitet prosesser og rutiner, leveranser og mennesker
- lede arbeid med innhenting, bearbeiding og deling av nødvendig informasjon basert på interessenters behov i kontrollfunksjoner der personers identitet har en avgjørende rolle
- ha overordnet ansvar for veivalg når det gjelder innhold på ID-persons digitale informasjonsplattform, ID-basen
- ta initiativ til nettverksbygging og samarbeid med nasjonale og internasjonale aktører som har fellesnevnere med seksjonens rolle og oppgaver
- bidra til at senteret er en sentral aktør i utviklingen av beste praksis og metodikk i personkontrollNoe reisevirksomhet må påregnes.Andre arbeidsoppgaver kan tilkomme.
Kvalifikasjonskrav
Du må- ha relevant mastergrad eller utdanning fra universitets-/høgskole på minimum bachelornivå med omfattende relevant arbeidserfaring – gjerne innen ledelse, humanistiske, samfunnsvitenskapelige, statsvitenskap eller jus. Relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- ha lederutdanning og fagkompetanse innen rollens ansvarsområde. Kravet om lederutdanning kan fravikes ved relevant praksis.
- ha erfaring i å lede fagpersoner. Du må kunne vise til eksempler på hvordan du har tilrettelagt for og bidratt til at ansatte opplever utvikling og nødvendig støtte i sitt arbeid.
- ha erfaring fra tverretatlig samarbeid og kunne legge frem eksempler på dette
- ha erfaring med å samarbeide med andre lands myndigheter
- kunne vise til konkrete eksempler der du har holdt presentasjoner for et nasjonalt og internasjonalt publikum
- ha erfaring med å planlegge, organisere og gjennomføre prosjekter, herunder ressursstyring og tidsplanlegging
- ha erfaring med utvikling og etterlevelse av strategi
- ha svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne (norsk og engelsk)
- ha erfaring fra arbeid med informasjonsinnhenting
- ha solid IKT-kompetanse, herunder ferdigheter i bruk av produktivitetsverktøy som Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint). Ferdigheter i bruk av TEAMS eller Zoom og tilsvarende. Du må vise til forståelse av grunnleggende prinsipper for datasikkerhet og personvern for å beskytte sensitiv informasjon. NID er en organisasjon i politiet og har sterkt fokus på digital transformasjon. Det er derfor forventet at du har evne til å identifisere og implementere digitale løsninger som kan forbedre effektivitet og produktivitet i organisasjonen og ut mot NIDs interessenter.
- ha plettfri vandel. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved eventuell ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterforskriften § 34-10. I tillegg skal det ved ansettelser gjennomføres en skikkethetsvurdering.
- kjennskap til identitetsfeltet og/eller utlendingsforvaltningen generelt
- hatt utenriksoppdrag
- god forståelse for lover og forskrifter knyttet til identitet og personvern
- erfaring i bruk av kvalitetsledelsessystemer
Personlige egenskaper
Vi søker en trygg og tydelig leder som skaper entusiasme og oppslutning om oppgavene, motiverer medarbeiderne og legger til rette for gode arbeidsprosesser.
I tillegg bør du- være analytisk og ha god strategisk forståelse
- ha gode kommunikasjons- og samhandlingsevner
- være initiativrik, utviklingsorientert og nytenkende
- være strukturert og ha god gjennomføringsevne
- være god på å bygge tillit og skape gode relasjoner
- være nysgjerrig på ID-faget, og ha evne og vilje til raskt å sette deg inn i ID-fagområdet.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Som medarbeider i NID (politiet) har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
Hos oss blir du en del av et lite, men faglig sterkt miljø med et viktig samfunnsoppdrag.
Du får mulighet til å dyrke faget ditt og utvikle deg i rollen.
- Stillingen lønnes som seksjonssjef (SKO 1211) kr 830 000 – 960 000,- brutto pr. år.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no).
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet for hjemmekontor
- Trening i arbeidstiden
- Tilgang til treningsrom og kantine.
Vi jobber mye med temaet medarbeiderskap. Målet er å være en arbeidsplass der folk trives - fordi de opplever at de får bidra, utvikle seg og være en del av noe meningsfullt.
Mangfold i NID
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke.
For å løse oppgaver enda bedre, trenger vi medarbeidere med ulik kompetanse, bakgrunn, erfaring og perspektiver. Vi tilrettelegger gjerne for ansatte som har behov for det.
Ved kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal minst én søker fra hver gruppe innkalles til intervju.
For å bli vurdert for positiv særbehandling må visse krav være oppfylt.
Dersom du tilhører en av nevnte grupper, oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i rekrutteringsportalen. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Viktig
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Nasjonalt ID-senter (NID) er et faglig selvstendig ekspertorgan, som skal sikre høy kvalitet på ID-arbeidet som gjøres i politiet, utlendingsforvaltningen og hos andre offentlige virksomheter.
Vi har spisskompetanse på ID- og underlagsdokumenter, og vi utvikler verktøy og metoder som kan brukes for å avklare identiteten til utlendinger som kommer til - eller oppholder seg i - Norge.
Vi jobber for tverrfaglig samarbeid, tilbyr opplæring, verktøy, statistikk og analyser. NID gir bistand og råd på generelt grunnlag og i enkeltsaker.
NID er administrativt underlagt Politidirektoratet.
For mer informasjon, se http://www.nidsenter.no/
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
cc0223e7-db6c-4810-aacd-7b2be8f6b512
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10261453