Stipendiat i pedagogikk/fagdidaktikk
UiT Norges arktiske universitet
Hansine Hansens veg 18, 9019 Tromsø
Om jobben
Stillingstittel
Stipendiat i pedagogikk/fagdidaktikk
Type ansettelse
Åremål, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk, skandinavisk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 15. september
Om stillingen
Ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) er det en ledig stilling som stipendiat i enten pedagogikk eller i fagdidaktikk (matematikkdidaktikk, engelskdidaktikk, naturfagsdidaktikk). I prosjektet praksisfokus skal stipendiaten utvikle forskningsbasert kunnskap om praksis i lærerutdanningen.
Stipendiaten skal studere sammenhenger mellom teori og praksis i grunnskolelærerutdanningen ved UiT med særlig fokus på hvordan lærerstudenter lærer fra ulike arenaer og vever dette sammen til sin egen profesjonelle kunnskap. I prosjektet Praksisfokus har vi implementert mikropraksis og punktpraksis i utdanningen, og PhD-studenten skal følge disse modellene med forskning. Dette er kunnskap som er avgjørende for å forstå hvordan og i hvilken grad lærerutdanningen kan forberede studenter til yrket som lærer.
Praksisfokus er tilknyttet TEDNET, et nettverk som består av lærarutdanningane ved UiT, University of California Berkeley (USA) og University of Auckland (New Zealand). Stipendiaten kan bruke nettverket som grunnlag for ei komparativ studie. Det er muligheter for et kortere eller lengre utenlandsopphold i Auckland, Berkeley eller ved et annet utenlandsk universitet i løpet av stipendiatperioden.
Stipendiatstillingen er en utdanningsstilling og har fullført forskerutdanning frem til doktorgrad som mål. Opptak til doktorgradsprogram er en forutsetning for ansettelse og studieperioden starter ved tiltredelse i stillingen.
Stillingen gjelder for en periode på 3 år og ph.d.-studier på fulltid med mulighet for forlengelse av et gjennomføringsstipend. Dersom doktoravhandlingen leveres på normert studietid innen 3 år eller innen 3,5 år, kvalifiserer stipendiaten seg for et gjennomføringsstipend på henholdsvis 12 eller 6 måneder. Gjennomføringsstipendet skal brukes til kvalifikasjonsfremmende tiltak inkl. universitetspedagogisk kurs, undervisning og andre arbeidsoppgaver ved fakultetet. Mer om ordningen med gjennomføringsstipend finner du her.
Arbeidssted er UiT i Tromsø eller Alta. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.
Om prosjektet
Femårige masterbaserte lærerutdanninger for grunnskolen ble innført for hele Norge i 2017 med mål om å forbedre faglig kvalitet i skolen gjennom fokus på dyp fagkunnskap, forskning og faglig utvikling. Masterbaserte lærerutdanninger legger vekt på at lærerstudenter skal utvikle forskningskompetanse som grunnlag for å utvikle eget klasserom og egen skole. Forskning viser at forholdet mellom yrket og utdanningen er utfordrende, der praksisdelen av utdanningen i større grad må integreres i utdanningen og ta opp temaer som forbereder studentene til læreryrket. Det er dermed et behov for å innovere utdanningen gjennom å tenke helt nytt om praksisdelen av utdanningen, både når det gjelder organisering og innhold. Det mangler studier av hvordan lærerstudenter lærer og utvikler seg i løpet av den reformerte lærerutdanningen, og særlig av hvordan de vever sammen ideer fra ulike deler av lærerutdanningen.
Lærerutdanningen har generelt blitt kritisert for manglende koherens, som for eksempel manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og skolepraksis. Koherens i lærerutdanningen skal sikre at lærerstudenters læringserfaringer (a) integrerer teori og praksis, (b) er forankret i praksisperiodene, og forbereder dem til å (c) forbedre sin undervisning og oppgaver. Richmond et al. (2019) argumenterer for en dynamisk oppfatning av koherens, og antyder at det er en pågående prosess snarere enn et fast resultat. Fra dette perspektivet involverer koherens kontinuerlig forhandling og tilpasning for å møte de ulike behovene til alle som er involvert i lærerutdanningen, fra universitetslærere til praksislærere. En dynamisk forståelse av koherens har som mål å utvikle lærerstudenters kompetanse til kontinuerlig profesjonell læring i nye kontekster, slik at de kan håndtere den komplekse lærerhverdagen. Praksisfokus utvikler modeller for hvordan campus og praksis i lærerutdanningen kan bli mer koherente, og modellene skal videreføres etter prosjektets slutt. PhD-prosjektet skal samle inn data både i prosjektperioden og under implementering etter prosjektets slutt. Målet er å studere lærerstudenters utvikling i to av modellene og samhandling mellom faglærere og lærere i skolen.
Den første modellen er punktcampus. Her kommer lærerstudenter til campus hver onsdag i løpet av praksis, for å reflektere over koblinger mellom det de opplever i praksis og det de har lært på campus, både i pedagogikk og i de ulike fagene de har. Datainnsamling vil foregå i forkant, under og etter punktcampus i form av individuelle studentrefleksjoner (skriftlige og lyd) samt fokusgruppeintervju.
Den andre modellen er mikropraksis. Dette foregår ved at den enkelte faglærer på lærerutdanningen har kontakt med en lærer i skolen, og sender studentene ut for å observere og prøve ut det de lærer i emner på campus. Mikropraksis foregår mens de har undervisning i emner, altså før og etter ordinære praksisperioder. Datainnsamling vil være skriftlige individuelle refleksjoner, observasjon og fokusgruppeintervju i forbindelse med mikropraksis i ulike fag.
Internt på UiT vil stipendiaten kunne finne støtte hos forskningsgruppene RITE og Utdanningsledelse og andre fagmiljøer ved UiT.
Søkerne må levere et kort utkast til en prosjektskisse på inntil 3 sider, inkludert referanser, som gir innblikk i relevant litteratur og teoretiske innganger for å utforske praksis ved lærerutdanningene. Den kan, men må ikke inneholde forskningsspørsmål eller begrunnelse for valgene. Den endelige prosjektbeskrivelsen vil bli utviklet i samarbeid med veilederne etter tilsetting.
Kontakt
Flere opplysninger om stillingen kan du få av professor Ove Gunnar Drageset:
- telefon: 917 23 314
- e-post: ove.gunnar.drageseth@uit.no
eller professor Yngve Antonsen:
- telefon: 917 35 520
- e-post: yngve.antonsen@uit.no
Kvalifikasjoner
Nødvendige kvalifikasjoner:- Mastergrad i lærerutdanning, pedagogikk, utdanningsledelse, spesialpedagogikk, fagdidaktikk eller annet relevant samfunnsvitenskapelig fag. Dokumentert fullført mastergrad er en betingelse for å tiltre i stillingen. Du kan fortsatt søke dersom du er nær ved å levere eller nylig har levert masteroppgaven. Du må legge ved et utkast av oppgaven og en uttalelse fra veileder eller institusjonen om når det forventes at oppgaven er ferdig. Du må levere karakterutskrifter for graden, selv om den ikke er fullført.
- Dokumentert gode kunnskaper i engelsk, og kunne jobbe i et internasjonalt miljø. Nordiske søkere kan dokumentere dette med vitnemål fra videregående skole.
- Dokumentert gode kunnskaper i norsk eller annet skandinavisk språk.
I bedømmelsen vektlegges søkerens potensial for å gjennomføre en forskerutdanning basert på masteroppgaven eller tilsvarende, og eventuelle andre vitenskapelige arbeider. Det vil også tas hensyn til prosjektskissen. I tillegg kan det tas hensyn til annen erfaring av betydning for gjennomføring av doktorgradsstudiet.
I vurderingen vil vi også vektlegge personlige egnethet og motivasjon for stillingen.
Vi søker en motivert stipendiat som ønsker å utvikle sin forskningskompetanse i et team. Vi søker kandidater som blant annet har:
- Motivasjon og kapasitet til å arbeide selvstendig over tid med faglige problemstillinger
- Evner til god kommunikasjon og samhandling med kollegaer og studenter
- Evner og ønsker om å bidra til et godt arbeidsmiljø
Flest mulig bør få anledning til å gjennomgå en forskerutdanning. Om du allerede har oppnådd en doktorgrad eller har tilsvarende kompetanse, er du ikke aktuell for ansettelse i denne stillingen.
Opptak til ph.d.-program
For ansettelse som stipendiat er det en forutsetning at du blir tatt opp til ph.d.-programmet ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning og at du deltar i organiserte doktorgradsstudier i ansettelsesperioden.
Opptak krever normalt at søkeren har:
- Bachelorgrad på 180 studiepoeng og mastergrad på 120 studiepoeng, eller integrert mastergrad på 300 studiepoeng.
- Masteroppgave med et omfang tilsvarende 30 studiepoeng eller mer hvis søkeren har en mastergrad på 120 studiepoeng.
- Masteroppgave med et omfang tilsvarende 20 studiepoeng eller mer hvis søkeren har en integrert mastergrad på 300 studiepoeng.
For å bli tatt opp er det krav om et karaktersnitt tilsvarende B eller bedre på mastergraden. Karaktersnittet gjelder også for integrerte 5-årige mastergradsprogram der alle emnene inngår i beregningen. Nærmere beskrivelse av opptakskrav finner du her.
Hvis du oppfyller opptakskravene og blir ansatt i stillingen, vil du samtidig få midlertidig opptak til ph.d.-programmet. Søknad om endelig opptak må leveres senest to måneder etter tiltredelse i stillingen.
For søkere med utenlandsk utdanningsbakgrunn vil det vurderes om utdanningen likestilles med norsk høyere utdanning på mastergradsnivå. Vurderingen følger nasjonal godkjenningspraksis, se Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Søkere med utdanning fra enkelte land må ha mer høyere utdanning for å fylle opptakskravene, for eksempel 4-årig bachelor og 2-årig master. UiT godkjenner normalt utenlandsk høyere utdanning fra land som har ratifisert Lisboakonvensjonen.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen: arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Vi tilbyr
- Du blir en del av et spennende forskningsprosjekt
- Gode karrieremuligheter
- Et godt arbeidsmiljø med dedikerte kolleger
- Gode velferdsordninger
- Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
- Stipendiater får normalt 550 800,- i årslønn med 3% økning pr. år.
Søknaden
Søknaden din må inneholde:
- Søknadsbrev med beskrivelse av dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen
- CV
- Vitnemål for bachelor- og mastergrad
- Offisielle karakterutskrifter for bachelor- og mastergrad
- Forklaring på karaktersystemet for utenlandsk utdanning (Diploma Supplement om tilgjengelig)
- Dokumentasjon av engelskkunnskaper
- Dokumentasjon av norskkunnskaper eller annet skandinavisk språk
- 2-3 referanser med kontaktinformasjon
- Masteroppgaven, og eventuelle andre vitenskapelige arbeider
- Prosjektskisse (maks 3 sider)
Dokumentert fullført mastergrad er en betingelse for å tiltre i stillingen. Du kan fortsatt søke dersom du er nær ved å levere eller nylig har levert masteroppgaven. Du må legge ved et utkast av oppgaven og en uttalelse fra veileder eller institusjonen om når det forventes at oppgaven er ferdig. Du må levere karakterutskrifter for graden, selv om den ikke er fullført.
All dokumentasjon som skal vurderes må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Vitnemål og karakterutskrifter må også leveres på originalspråket. Hvis dokumentasjon på engelskkunnskaper mangler på søknadstidspunktet, må det dokumenteres før tiltredelse. Vi aksepterer kun søknader og dokumentasjon som er sendt elektronisk via Jobbnorge innen søknadsfristen.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten. Alle søkere vil motta en kopi av vurderingen til den sakkyndige komitéen.
Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen.
Generell informasjon
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Stilling som stipendiat lønnes etter statens regulativ kode 1017. Fra lønnen blir det trukket 2% innskudd til Statens pensjonskasse.Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP: Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattgodene dine på: spk.no.
Kortere ansettelsesperiode kan gis dersom stipendiaten alt har gjennomført deler av sitt forskerutdanningsprogram, eller når ansettelsen bygger på tidligere ansettelse i utdanningsstilling, slik at total tid til forskerutdanning blir tre år.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.
Om bedriften
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere.Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
c67678e1-998c-48c4-8642-dd8f07b58ce6
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10254616