Barnevernstjenesten for Senja/Sørreisa søker ny leder
Senja kommune Barne og Familietjenesten
rådhusveien 8, 9300 Finnsnes
Om jobben
Stillingstittel
Barnevernsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 12. oktober
Er du en engasjert leder som ønsker å utvikle og iverksette oppvekstreformen videre? Ønsker du å bidra til å gjøre oppveksten trygg og god til barn og unge i Senja og Sørreisa kommune?
Vi har ledig stilling som Barnevernsleder – 100 % fast stilling fra 1. november 2025Barnevernstjenesten ligger organisatorisk under Barne- og familietjenesten som omfatter Helsestasjons- og skolehelsetjenesten, PPT, Familieteamet FASE(familieteamet) og Aktivitetshuset GNIST.
Barnevernstjenesten i Senja-Sørreisa består av 23,3 årsverk med dyktige og tverrrfaglige ansatte. Vi er organisert etter «spesialistmodellen» og har fire avdelinger som hver ledes av sin fagansvarlig som følger opp sakene og de ansatte på sin avdeling.
Vi søker en tydelig og engasjert leder som evner å inspirere både medarbeidere og samarbeidspartnere – internt så vel som eksternt. Dette er stillingen for deg som ønsker å bidra til et viktig samfunnsoppdrag: å sikre trygge og gode tjenester for barn og familier i Senja og Sørreisa kommuner. Gjennom god ledelse er du med på å forme en kultur preget av kvalitet, helhetstenkning og tverrfaglig samarbeid. Du har et bredt blikk på oppvekstfeltet, samtidig som du ivaretar barnevernets særlige ansvar og perspektiv.
Som barnevernsleder vil du ha en sentral rolle i å forme tjenestens utvikling i lys av Oppvekstreformen. Du vil bidra aktivt til faglig videreutvikling og kompetanseheving, i tråd med den nye barnevernloven og nasjonale føringer. Dette er en stilling for deg som ønsker å være med og sette retning for fremtidens barnevern.
Du blir en del av lederteamet i Barne- og familietjenesten, og vil samtidig samarbeide tett med tre fagansvarlige i barnevernstjenesten. Sammen skal dere sikre god faglig kvalitet, utvikle tjenesten og skape et trygt og støttende arbeidsmiljø.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Fra 01.01.25, kan de som jobber i og har bodd i Senja kommune over 1 år søke Statens lånekasse om sletting av gjeld. Det kan slettes inntil kr. 25.000,- årlig
Arbeidsoppgaver:- Strategi- og utviklingsarbeid
- Overordnet barnevernfaglig ansvar og oppgaver
- Overordnet budsjett- og økonomiansvar, herunder rapportering
- Ledelse og personalansvar
- Bidra til en god samhandlingsstruktur som sikrer helhetlige tjenester for barn og unge i Senja/Sørreisa kommune
- Videreutvikle samhandling og samarbeid med oppvekstfeltet i Senja/Sørreisa kommune
- Evne til å overholde lovpålagte frister som tjenesten skal levere på
- Relevant universitets-/ høgskoleutdanning i samsvar med lov om barnevern § 15-6
- Minimum 3 års sosialfaglig høyskole eller universitetsbakgrunn. Fra 2031 vil det være krav om mastergrad for å bekle stillingen som Barnevernsleder
- Ledererfaring fra barnevernsfeltet eller tilsvarende tjenester er ønskelig
- God kjennskap til lovverk og retningslinjer innen barnevern
- Sterke kommunikasjonsevner og samarbeidsevner
- Evne til strategisk tenkning og problemløsning
- En fordel med god kunnskap om og erfaring fra offentlig sektor og det samfunnsoppdraget som ligger til kommunene
- Er en trygg og tydelig leder som har sterke kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, tar imot innspill, er fleksibel og løsningsorientert
- Du har evne til å lede og motivere ansatte
- Du er en trygg og raus leder som evner å ta beslutninger
- Du har evne til helhetstenking og effektiv ressursforvaltning
- Har god økonomisk forståelse
- Stor arbeidskapasitet og fleksibilitet
- En utfordrende og meningsfull lederstilling i engasjert miljø
- En lederstilling med mulighet til å påvirke utviklingen av fagfeltet med fokus på tidlig innsats og laget rundt barnet
- Et godt arbeidsmiljø med engasjerte og dyktige kollegaer
- Gode muligheter til faglig og personlig utvikling
- Konkurransedyktige betingelser
Lønn etter avtale og kvalifikasjoner. Ansettelser skjer etter kommunale vilkår, på de lønns- og arbeidsvilkår som kommer frem av gjeldende lover, reglement og tariffavtaler.
Aktuelle søkere innkalles til intervju.
Det bes om at det i søknaden oppgis minst 2 referanser.
Det kreves politiattest ved tilsettinger.
I henhold til offentlighetslov kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort, selv om søkeren har anmodet om søknad unntatt offentlighet.
Søkes via EasyCruit. Kopi av attester og vitnemål blir etterspurt ved behov. Kopiene blir ikke returnert.
Vi ser frem til å motta din søknad!
Link til søknadsskjema: Søk her
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
b496cce8-a7d9-4912-bb80-7fb33fb8a765
- Hentet fra
visma-easycruit
- Referanse
3542277_193251_no