Juridisk rådgiver
Seksjon for sikkerhet, administrasjon og støtte, Finnmark politidistrikt
Johan Knudtzens gate 2, 9900 Kirkenes, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Juridisk rådgiver
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller samisk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest onsdag 21. mai
Vil du bruke din juridiske kompetanse til å gjøre en forskjell? Vi søker en juridisk rådgiver eller seniorrådgiver som skal bidra
til at Finnmark politidistrikt gir enda bedre tjenester til innbyggerne våre.
I denne stillingen vil dine viktigste oppgaver være saksbehandling og juridisk rådgivning. Du vil samarbeide med ledere og andre faggrupper i politidistriktet for å løse saker og problemstillinger på en effektiv og betryggende måte. Du vil også ha direkte kontakt med innbyggere som har hatt negative opplevelser med politiet. Det er derfor viktig at du kan opptre tillitvekkende og kommunisere klart og forståelig.
Vi søker deg som trives med selvstendig arbeid, tar ansvar og liker å vise initiativ. Hos oss får du mulighet til å påvirke – både hvordan du løser arbeidsoppgavene dine og hvordan politidistriktet yter tjenester til publikum. Du vil også ha fleksibilitet til å organisere arbeidshverdagen på en måte som passer deg.
Du vil bli en del av vår juridiske stab, som består av tre jurister (inkludert leder). Vi jobber med et bredt spekter av oppgaver og rettsområder for å sikre at politidistriktet følger gjeldende lov- og regelverk, samtidig som vi løser konkrete juridiske utfordringer. Hos oss er det høyt under taket og stort faglig engasjement.
Arbeidssted: Kirkenes.
Er du nysgjerrig på Finnmark? Les mer her: http://www.politiet.no/finnmark/jobb
Arbeidsoppgaver
- Behandle publikumsklager på politiets tjenesteutøvelse, med et spesielt fokus på organisatorisk læring og forbedring
- Saksbehandle erstatningskrav mot politidistriktet
- Koordinere høringer og skrive høringssvar
- Saksbehandle og gi veiledning om innsynskrav etter offentlighetsloven
- Utarbeide og videreutvikle arbeidsprosesser og styrende dokumenter på egne fagområder
- Annen juridisk bistand, rådgivning, saksbehandling og utredning innen områder som politirett, arbeidsrett, personvern, informasjonssikkerhet og alminnelig forvaltningsrett, avhengig av din kompetanse og organisasjonens behov
- Bidra til kvalitetsforbedring og erfaringslæring på tvers av organisasjonen og ulike saksområder
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- Master i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen
- Gode kunnskaper i forvaltningsrett
- Gode muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner
- Plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved eventuell ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
- Må kunne sikkerhetsklareres til nivå HEMMELIG, jf. sikkerhetsloven.Se: https://sivilklareringsmyndighet.no/for-deg-som-skal-klareres/klarering/
Videre er det en fordel, men ikke et krav, om du har:
- Relevant arbeidserfaring fra offentlig sektor, også fra perioden før fullført juridisk utdannelse
- Gode kunnskaper i erstatningsrett
- Innsikt i eller erfaring med politirett
- Erfaring fra organisasjonsutvikling og/eller kvalitetsledelse
- Samisk språk- og/eller kulturkompetanse
Den som blir ansatt må kunne etterleve kravene til sikkerhet i politiet.
Personlige egenskaper
- Selvstendig og strukturert, med evne til å prioritere og levere innen frister
- Gode samarbeidsevner, også overfor kolleger med annen faglig bakgrunn
- Løsningsorientert
Personlig egnethet vil vektlegges. Det vil bli gjennomført evne- og personlighetstester.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434) eller seniorrådgiver (stillingskode 1364), fra kr 630 000 til kr 800 000 brutto per år
- Gode arbeidsbetingelse, herunder fleksibel arbeidstid, muligheter for hjemmekontor og trening i arbeidstiden
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms som innebærer:
- Reduksjon i personbeskatningen
- Nedskriving av studielån med inntil 20 % av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til 30.000 kroner per år, grensen er vedtatt økt til 60.000 kroner fom 2026.
- Fritak for el-avgift på forbruk
- Gratis barnehage
- Reduksjon i personbeskatningen
Kontaktinformasjon
Lisbeth Fawaz-Pinstrup, Seksjonsleder, 477 87 922Arbeidssted
Johan Knudtzens gate 29900 Kirkenes
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Finnmark politidistriktReferansenr.: 4951971640
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 21.05.2025
Kontaktperson for stillingen
Lisbeth Fawaz-Pinstrup
Seksjonsleder
477 87 922
Om bedriften
Finnmark politidistrikt er med sine 48 637 km2 et av Norges største politidistrikter og dekker en befolkning på ca. 80 000 fordelt på 18 kommuner. Kommunene Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er kjerneområdet for samisk kultur og språk. Politidistriktet er organisert i en geografisk driftsenhet med fire tjenesteenheter, fem funksjonelle driftsenheter og tre lederstøttestaber.
Distriktet ledes av politimesteren med hovedsete i Kirkenes. Finnmark politidistrikt har Norges eneste Schengengrense over land, og har ca. 500 medarbeidere.
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli satt opp en offentlig søkerliste. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker, dersom vedkommende selv ber om det. Vær likevel oppmerksom på at opplysninger om en søker kan bli offentlig, selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette. Det stilles krav om plettfri vandel, vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Før ansettelse må en legge frem utvidet og uttømmende politiattest, jf. politiregisterloven § 41 og politiloven § 18.
Elektronisk søknad sendes ved å velge Søk på stillingen. Attester og vitnemål legges ved elektronisk. Vi ber om at det oppgis minimum to referanser.
Finnmark politidistrikt skal fremme likestilling og bekjempe diskriminering uavhengig av blant annet kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2924131
- Hentet fra
talentech
- Referanse
3bb23b0e73194cabb0aa45fe6caefa35