Rådgiver (Vikariat)
Politisk sekretariat, Buskerud fylkeskommune
Hauges gate 89, 3019 Drammen, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver
Oppstart
1. desember 2025
Type ansettelse
Vikariat, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 28. september
Ønsker du deg en variert, administrativ jobb i offentlig sektor med kontorplass i Drammen? Har du lyst til å jobbe med ungdommer og medvirkning? Da kan dette være den rette jobben for deg!
Politisk sekretariat har ledig et vikariat i forbindelse med en foreldrepermisjon. Vikariatet er av 1 - års varighet med mulighet for forlengelse og har oppstart november/desember i år.
Om arbeidsplassen
Politisk sekretariat er en egen seksjon organisert i fylkeskommunedirektørens stab. Staben består av seksjonene politisk sekretariat, kommunikasjon, beredskap og personvernombud. Vi har kontorplass på fylkeshuset i Drammen, og medarbeiderne har mulighet for delvis hjemmekontor.
Politisk sekretariat har ansvar for gjennomføring av fylkestinget, fylkesutvalget og de øvrige politiske utvalgenes møter. Sekretariatet har også oppfølgingsansvar for de fire medvirkningsorganene ungdomsrådet, eldrerådet, flerkulturelt utvalg og råd for mennesker med funksjonsnedsettelser.
Seksjonen bistår fylkesordfører, politiske medlemmer og ledere med ulike oppgaver i tilknytning til deres folkevalgte verv. I tillegg har seksjonen en sentral rolle i å gi veiledning innen politisk saksbehandling og reglementer. Videre har seksjonen ansvar for fylkeskommunens oppgaver i forbindelse med valg.
I denne stillingen er det tillagt et ekstra oppfølgingsansvar for ungdomsrådet og gjennomføringen av det årlige ungdommens fylkesting (BUFT). Du vil også samarbeide med kommunale ungdomsråd og andre fylkeskommuner om felles satsinger. Du bidrar til at ungdomsrådet får uttale seg i relevante saker, og delta på regionale, nasjonale og internasjonale ungdomsarenaer. Det forventes at du er til stede sammen med ungdomsrådets medlemmer på noen av disse arenaene. Noe ettermiddags- og kveldsarbeid må derfor påberegnes. Kommunikasjonen med ungdomsrådet foregår i stor grad gjennom sosiale medier, og det forventes at du behersker bruken av kanaler som Instagram, Snapchat og Messenger.
Vi søker deg som er engasjert i demokrati og medvirkning, og har forståelse og interesse for samspillet mellom politikk og administrasjon. Du kan håndtere et bredt oppgavespekter, er fleksibel og trives med varierte og til tider travle arbeidsdager. Du må være selvstendig i rollen, men vil også få støtte fra din leder og dine kollegaer i arbeidet.
Arbeidsoppgaver
- oppfølgingsansvar for ungdomsrådet
- bidra i arbeidet med de øvrige medvirkningsorganene
- oppgaver mot øvrige politiske utvalg
- utarbeide innkallinger og protokoller
- praktisk bistand i politiske møter
- svare på henvendelser fra de folkevalgte
- informasjon og veiledningsansvar
- noe saksbehandling
- håndtere reiseregninger og annet forefallende arbeid
Kvalifikasjoner
- utdanning fra høgskole/universitet med minimum bachelorgrad
- fortrolig med digital samhandling inkludert sosiale medier
- gode IT- og systemkunnskaper (spesielt innen Microsoft Office programmene)
- meget god kompetanse i norsk skriftlig og muntlig
- ønskelig med erfaring fra arbeidsfeltet barn og unge
- ønskelig med erfaring fra offentlig forvaltning og/eller politisk styrte organisasjoner
Personlige egenskaper
- evne til å kommunisere godt med ungdommer og skape resultater
- gode samarbeidsevner
- engasjert i å jobbe med demokrati og medvirkning
- interesse for å jobbe i en politisk styrt organisasjon
- evne til å jobbe effektivt men samtidig nøyaktig
- kunne håndtere ad hoc oppgaver og være serviceinnstilt
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- en arbeidsplass hvor medarbeiderne blir satset på, og hvor det legges vekt på personlig og faglig utvikling
- varierte og interessante oppgaver i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon
- et godt arbeidsmiljø med engasjerte og kompetente kollegaer
- treningsrom og aktiviteter
- årlig sosialt program
- fast kontorplass på fylkeshuset i Drammen
- mulighet for hjemmekontor
- fleksibel arbeidstid
- god kantine
- lønn og ordninger i henhold til avtaleverk
Kontaktinformasjon
Gøril Tennes Krogh, Seksjonsleder politisk sekretariat, 93080056, gorilkr@bfk.noArbeidssted
Hauges gate 893019 Drammen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Buskerud fylkeskommuneReferansenr.: 5014452453
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 01.12.2025
Sluttdato: 31.12.2026
Søknadsfrist: 28.09.2025
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Buskerud fylkeskommune ønsker medarbeidere som tar en aktiv, engasjert, reflektert og ansvarlig rolle i organisasjonen vår. Hos oss møtes mennesker med ulik kompetanse- og utdanningsbakgrunn for å skape gode tjenester til våre innbyggere.
Buskerud fylkeskommune har ansvar for viktige samfunnsoppgaver som videregående opplæring, kollektivtransport og fylkesveier, tannhelsetjenester, regional planlegging, kultur og kulturminner.
Buskerud fylkeskommune er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til stillingens krav, til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det.
For ansettelse i skole og tannhelse kreves det politiattest av kandidater som får tilbud om stilling.
Vi gjør oppmerksom på at søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jf. Offentleglova § 25.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
a884d0f1-43e5-4d5d-a105-30c2e8ba54ce
- Hentet fra
talentech
- Referanse
5e0958a6086a4e2ca8eb69c03867598f