Rådgiver - faggruppe vergemål - justis- og vergemålsavdelingen
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Gjerpensgate 10, 3716 Skien
Om jobben
- Stillingstittel
- Rådgiver - faggruppe vergemål - justis- og vergemålsavdelingen
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 9. november
Bli litt bedre kjent med oss
Vi har ledig en fast stilling som rådgiver i faggruppe vergemål på vårt hovedkontor i Skien. Det er ca 20 personer som hører inn under faggruppen. Det er to fagsjefer som deler ansvaret for oppgavene, en som har ansvar for økonomi og en som har ansvaret for jus.
Avdelingen har i dag 42 medarbeidere og er en av 5 fagavdelinger hos Statsforvalteren. Avdelingen er inndelt i 4 faggrupper; bevilling, klage, gravplass og vergemål.
Faggruppe vergemål har ansvaret for de oppgaver som tilfaller Statsforvalteren som vergemålsmyndighet i førsteinstans. Hovedoppgaven er å opprette vergemål og oppnevne verger for voksne. I tillegg oppnevnes verger for mindreårige som er uten fungerende verge. Statsforvalteren prosederer også saker for tingrett og lagmannsrett i saker om fratakelse av rettslig handleevne.
Faggruppen har i tillegg ansvar for å administrere godtgjøring for verger og følge opp løpende vergemål gjennom å samtykke til disposisjoner som vergen søker om.
Videre administrerer faggruppen forvaltning av midler på vegne av person med verge samt fører tilsyn med verger, bl.a. å gjennomføre regnskapskontroll. Som førstelinjetjeneste har faggruppen dessuten ansvar for å veilede personer med vergemål, pårørende, verger, advokater og offentlige etater om vergemålsordningen og de private alternativene til vergemål, herunder fremtidsfullmakter.
Hva går jobben ut på?
Saksbehandling på de fleste områdene som tilligger vergemålsmyndigheten, herunder opprettelse av vergemål og oppnevning av verger, utføre regnskapskontroll, gjennomføre tilsyn og saksbehandle søknader om ulike disposisjoner innsendt fra verger.
Stillingen vil kunne bli tillagt andre oppgaver innenfor avdelingens fagområder.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- Den som ansettes må ha bachelor eller master i økonomi/rettsvitenskap eller tilsvarende
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
Videre er det ønskelig at du har:
- Relevant erfaring fra offentlig forvaltning, spesielt vergemålssaker
- Kjennskap til bruk av vergemålsapplikasjonen
Hva ser vi etter hos deg?
- Stor arbeidskapasitet, med effektiv og målrettet oppgaveløsning
- Evne til å se praktiske løsninger innenfor rammene av digitale begrensinger og regelverk
- Gode samarbeidsevner og evne til å arbeide selvstendig
- Evne og vilje til å bidra aktivt til et godt arbeidsmiljø
Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt.
Hvorfor skal du velge oss?
- Vi er en avdeling med høy kompetanse og meningsfylte oppgaver på et viktig samfunnsområde.
- Du får mulighet til å bidra og utvikle deg i et svært godt og inkluderende arbeidsmiljø.
- Lønn som rådgiver, stillingskode 1434, normalt kr. 650 000 – 750 000 pr. år, avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For spesielt gode søkere kan høyere avlønning vurderes.
- Pensjonsordning gjennom Statens Pensjonskasse (det blir trukket 2 % pensjonsinnskudd fra lønnen)
- Gode sosiale ordninger med fleksibel arbeidstid, og mulighet for fjernarbeid/hjemmekontor etter avtale med leder.
Inkludering og mangfold
Vi mener inkludering og mangfold er en styrke, og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler samfunnet vi lever i. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse våre samfunnsoppdrag. i oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke.Så langt som mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for det når du søker. Det gir deg muligheten til å få positiv særbehandling. Vi kaller inn minst en kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, må man oppfylle visse krav. Dette kan du lese mer om her.
Verdt å merke seg før du søker hos oss
Vi tar forbehold om endring av oppgavene til stillingen.
Det er 6 måneder prøvetid i stillingen.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste. Vi er opptatt av at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal speile mangfoldet i samfunnet. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke.
Du kan få mer informasjon om stillingen ved forespørsel til fagsjef Gøril Elisabeth Oterholt, tlf. 33 37 10 64 eller direktør Lars Gustavsen, tlf. 33 37 11 52.
Vi ber om at søknad, med referanser, vedlagt vitnemål og relevante attester, sendes elektronisk via jobbnorge.no.
Søknadsfrist: 9. november 2025.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er statens representant i fylket. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har ca. 190 medarbeidere. Vi har kontor i Skien og Tønsberg. Hovedkontoret ligger i Skien. Innen utløpet av 2029 skal embetet ha halvparten av de ansatte ved hvert av kontorstedene.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
a577ca39-ab9b-4722-820f-4608be1b0ed5
- Sist endret
24. oktober 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10267747
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Skoleutvikling og folkehelse, Telemark Fylkeskommune
Sted
Skien
Vernepleier
Arbeidsgiver
Borgehaven boliger, Porsgrunn kommune
Sted
Porsgrunn
Arbeidsgiver
Virksomhet barnevern, Familieteam
Sted
Larvik