Barnevernvakten i Asker og Bærum - deltid
Barnevernstjenesten, Bærum kommune
Kjørboveien 33, 1337 Sandvika
Om jobben
- Stillingstittel
- Barnevernskonsulent
- Oppstart
- 1. januar 2026
- Type ansettelse
- Vikariat, deltid 49%
- Arbeidstid
- Turnus
- Arbeidsspråk
- Norsk eller engelsk
- Antall stillinger
- 2
- Arbeidssted
- Hjemmekontor ikke mulig
Søk på jobben
Søk senest onsdag 12. november
Barnevernstjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barnevernstjenester med cirka 160 ansatte og 190 fosterhjem, besøkshjem og støttekontakter. Barnevernstjenesten består av seks fagavdelinger og en forvaltningsavdeling. Avdeling barnevernvakt, mottak og akutt har ansvaret for konsultasjons- og mottaksarbeid, saksbehandling av meldinger, forebyggende akuttarbeid og døgntilgjengelig barnevernvakt.
Barnevernvakten i Asker og Bærum er en interkommunal barnevernvakt for Asker og Bærum kommuner, som drives av barnevernstjenesten i Bærum. Barnevernvakten er døgntilgjengelig og har utenfor ordinær arbeidstid tilhold på politistasjonen i Sandvika. Gode kollektivforbindelser både retning Oslo og Asker/Drammen. Barnevernvakten har et godt etablert fagmiljø, med tett tilknytning til barnevernstjenestene i begge kommuner.
Stillingen har tilhørighet i avdeling barnevernvakt, mottak og akutt i barnevernstjenesten i Bærum. Stillingen inngår i turnusarbeid, hvilende nattevakt i turnus med arbeid hver 4. helg. Vaktene bemannes i barnevernvaktens lokaler på politistasjonen i Sandvika.
Vi har to vikariat ledig. Det ene er et svangerskapsvikariat (12 måneder med mulighet for forlengelse), og det andre er et vikariat på 5 måneder. Oppstart på begge vikariater er 01.01.2026.
Arbeidsoppgaver
- Ansvarlig for å håndtere akutte henvendelser og situasjoner vedrørende barn og familier i krise om natten
- Gjennomføre samtaler og konfliktløsende arbeid
- Gi råd og veiledning til barn og familier
- Tett samarbeid med politi, Bufetat og andre akuttinstanser
- Besvare og følge opp barnevernets døgntilgjengelige konsultasjonstelefon og henvendelser til Alarmtelefonen for barn og unge
- Rapportering, skrive vedtak og øvrig dokumentasjonsarbeid iht. barnevernsloven
- Aktivt bidra til et trygt og positivt arbeidsmiljø og kollegafelleskap
Kvalifikasjoner
- Relevant grunnutdanning/bachelor fra universitet eller høyskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernspedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning eller mastergrad kan vurderes
- Må ha oppdatert erfaring og kompetanse i barnevernsfaglig arbeid og forvaltning
- Erfaring fra arbeid med barn, unge og familier vektlegges
- Erfaring og ev. videreutdanning/mastergrad relevant for hendelsesstyrt, akuttforebyggende arbeid og/eller barnevernvakt vektlegges
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne. Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått min. norskprøve B2, skriftlig og muntlig
- Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, kollegaer og samarbeidsinstanser
- God rolleforståelse, samarbeidsevner og fleksibel innstilling
- God til å beholde roen og arbeide strukturert i uoversiktlige situasjoner
- Gode evner til faglig og etisk refleksjon
- Stor arbeidskapasitet
Personlig egnethet tillegges stor vekt
Vi tilbyr
- Arbeid i en av Norges største barnevernstjenester som:
- aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
- tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernsfaget, og arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
- er utviklingsorientert og endringsrettet, og som fokuserer på et godt og trygt arbeidsmiljø
- Offentlig tjenestepensjon
- Tilsetting i stillingskode barnevernskonsulent eller fagkonsulent ut ifra utdanning og erfaring
- Påvirkningsmuligheter i en klimaklok kommune som jobber for et bærekraftig samfunn
Gyldig politiattest iht. § 12-11 Barnevernsloven må fremlegges før tiltredelse
Kontaktinformasjon
Ane Kjerstine Bergan Fjellanger, Avdelingsleder, 992 99 408Anette Øye Dahl, Fagleder, 459 78 275
Arbeidssted
Kjørboveien 331337 Sandvika
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Bærum kommuneReferansenr.: 5007762876
Stillingsprosent: 49%
Vikariat
Startdato: 01.01.2026
Søknadsfrist: 12.11.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Anette Øye Dahl
Fagleder
459 78 275
Ane Kjerstine Bergan Fjellanger
Avdelingsleder
992 99 408
Om bedriften
Sammen skaper vi et godt og inkluderende samfunn for over 130 000 innbyggere, både i dag og i årene som kommer. Vi skaper rammer som bidrar til at de aller minste kan leke og lære og at de som trenger en hjelpende hånd får en hverdag preget av mestring, mening og verdighet. Vi gjør et bredt spekter av arbeidsoppgaver, og felles for oss alle er at vi får tillit og myndighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag for å skape et samfunn som er godt å leve i. Hos oss kan du bli med og sette spor.
Søkere gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om ikke å bli ført opp på offentlig søkerliste (Offentliglova §25).
Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
a3bf3a26-4896-43aa-be2c-470f3da56d6e
- Sist endret
29. oktober 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
cf4e313cffdd48adadba991db475d5a2
Lignende annonser
Daglege legevakten
Arbeidsgiver
Asker og Bærum legevakt, Bærum kommune
Sted
Gjettum
Arbeidsgiver
Barnevern - Mottaksteam, Oslo kommune, Bydel Grorud
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Bernhard L. Mathisens ungdomshjem, Barne- og familieetaten
Sted
Oslo