HR-rådgiver
HR-enheten, Trondheim kommune
Prinsens gt. 1, 7013 Trondheim, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
HR-rådgiver
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 7. september
Har du lyst til å være en nøkkelperson i å forme fremtidens HR-praksis og ledelse i Trondheim kommune?
Trives du med å veilede og kommunisere med ledere på en tydelig og troverdig måte, for sammen å løse komplekse saker. Da kan du være den vi leter etter!
Vi søker en engasjert og dyktig HR-rådgiver som ønsker å bruke sin kompetanse til å utvikle HR-feltet i kommunen. Vi lover deg en variert og meningsfull arbeidsdag, der du får mulighet til å gjøre en reell forskjell. Du kommer ikke til dekket bord, men får ta del i et solid HR-faglig miljø, med ambisjoner og vilje til å skape resultater.
HR-rådgiverrollen i Trondheim kommune er krevende og samtidig givende. Du vil møte ledere som kan stå i utfordrende situasjoner med å få budsjett i balanse, følge opp sykefravær, utvikle og rekruttere riktig kompetanse, og ikke minst levere som forventet til byens innbyggere. Rollen kan oppleves som tøff til tider, men det er god praksis for erfaringsdeling og kollegastøtte i avdelingen og i HR- enheten for øvrig.
Trondheim kommune er en organisasjon i stadig utvikling, og vi møter spennende utfordringer i vårt samfunnsoppdrag. Vi har en klar retning, og det gir oss energi og mening. Hos oss får du muligheten til å påvirke bysamfunnet Trondheim.
Om HR-enheten
HR-enheten er Trondheim kommunes kompetansesenter for alle tjenester innen HR og personal. Vi er pr. tiden ca. 50 ansatte.
Du vil ha et bredt samarbeid med kolleger på tvers av avdelingene i HR-enheten, samt med enheter og ledere i hele kommunen.
HR-enheten har som mål å være en proaktiv premissleverandør og strategisk partner for Trondheim kommune innenfor våre fag- og ansvarsområder.
HR-enheten er i en spennende utviklings- og omstillingsfase. Dette er en unik mulighet til å påvirke og utvikle HR-feltet i en stor og kompleks kontekst med mye endringer. Vi kan garantere at du får benyttet og videreutviklet din solide fagkompetanse og at du blir en del av et arbeidsmiljø preget av engasjement og ambisjoner.
Vi er en støttefunksjon for kommunens ledere på alle nivå og er organisert i følgende avdelinger:
- Avdeling for personalforvaltning
- Avdeling for rekruttering og kompetanse
- Avdeling for fagopplæring
Denne stillingen er tilknyttet Avdeling for personalforvaltning. Avdelingen består av 17 medarbeidere, hvorav tre er jurister og de øvrige er HR-rådgivere.
Vi ønsker å være med på å forme fremtiden, og vi håper du har lyst til å være med på laget.
Hvilke oppgaver ligger til denne stillingen?
I denne stillingen får du en sentral rolle i å støtte, veilede og utvikle våre ledere. Du blir en sparringspartner og en trygg fagperson i operative og strategiske diskusjoner og problemstillinger. Arbeidsoppgavene er varierte og gir deg mulighet til å bruke din kompetanse på en rekke områder:
- Lederstøtte: Du veileder og gir operativ faglig støtte til våre ledere, spesielt innen personal- og sykefraværsoppfølging. Du bidrar også til strategisk HR-utvikling i deres enheter, og hjelper dem med å bygge sterke og velfungerende fag- og arbeidsmiljø.
- Lederutvikling: Gjennom din bistand til ledere og lederteam skal du ha fokus på å utvikle deres kompetanse i den praksisnære lederhverdagen. Lederkompetanse som gjør at vi får tryggere ledere og lederteam, som utøver godt lederskap.
- Prosessutvikling: Du vil delta i utviklingsprosjekter for å forbedre og effektivisere våre HR-prosesser og rutiner. Her får du mulighet til å sette ditt preg på hvordan vi jobber!
- Sparring og rådgivning: Du blir en viktig rådgiver for både ledere og kolleger i alle HR-relaterte spørsmål, fra A til Å. Enten det er snakk om hverdagsspørsmål eller mer komplekse utfordringer, er du en representant for et HR-faglig miljø som det er naturlig å gå til.
- Håndtering av disiplinærsaker, oppsigelser og varslingssaker: Du tar selvstendig ansvar i oppfølging og håndtering av komplekse og krevende saker, og sikrer at disse blir behandlet på en profesjonell og respektfull måte. Dette i samarbeid med ansvarlig linjeleder, andre HR-rådgivere og våre arbeidsrettsjurister.
Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen ved behov.
Hvilken kompetanse er viktig i denne stillingen?
For å lykkes i denne rollen er det viktig at du har HR-faglig bakgrunn og relevant erfaring. Vi ser etter deg som har:
- Høyere utdanning, fortrinnsvis master, innen HR(M), organisasjonspsykologi/-sosiologi, rettsvitenskap med arbeidsrett, økonomi og administrasjon med spesialisering i HR(M) eller tilsvarende.
- Minst tre års erfaring fra HR som fagområde og relevant og bred erfaring fra flere av stillingens hovedoppgaver.
- God kjennskap til arbeidslivets spilleregler, med dokumentert kompetanse innen arbeidsrett.
- Erfaring fra utvikling og gjennomføring av kompetanseutviklingstiltak.
- Erfaring med å lede endrings- og utviklingsprosesser.
- God digital kompetanse, og gjerne erfaring med bruk av KI.
Hva ser vi etter hos deg?
- Du er strukturert og initiativrik med god gjennomføringsevne.
- Du er trygg på egen fagkompetanse og nysgjerrig på å lære av andre.
- Du har en god rolleforståelse og viser dette ved å kombinere klokskap med korrekt håndtering i møte med alle parter i organisasjonen.
- Du kommuniserer godt skriftlig og muntlig på norsk, og har god evne til å formidle rammer og handlingsrom på en forståelig og pedagogisk måte som skaper læring og utvikling til mottakeren.
- Du har gode samarbeidsegenskaper, og evne til å skape et konstruktivt samarbeidsklima som bygger tillit til ledere på ulike nivå, kolleger, tillitsvalgte og vernetjenesten.
Hvorfor skal du velge oss?
Hos oss kan du forvente:
- Høy grad av autonomi, tillit fra ledelsen og betydelig påvirkningskraft i utøvelse av rollen.
- Et inkluderende arbeidsmiljø og gode muligheter for veiledning og kollegastøtte.
- En meningsfull hverdag: Du vil få utfordrende og varierte arbeidsoppgaver hvor du virkelig kan gjøre en forskjell.
- Et sterkt fagmiljø: Du vil samarbeide med kompetente og engasjerte kolleger.
- En kultur for deling og engasjement: Vi har en åpen kultur hvor vi deler kunnskap og brenner for det vi gjør.
- Mulighet til å delta på kompetansesamlinger i regi av Lederløftet - Trondheim kommunes helhetlige lederutviklingsprogram.
- Hos oss blir du en del av en aktivitetsbasert arbeidsplass. Vi flytter inn i nye lokaler på Trondheim torg desember 2026, les mer her.
- Fleksibel arbeidstid for å balansere jobb og fritid.
- En trygg og god pensjonsordning i Trondheim kommunale pensjonskasse.
- Vi tilbyr lønn basert på sentrale tariffavtaler og Trondheim kommunes lokale lønnspolitikk med fagstiger og lokale lønnsmodeller. Lønn avtales ut fra din kompetanse, erfaring og stillingens ansvar.
- Dersom du er kvalifisert og nysgjerrig på stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre ansatte og stille de spørsmålene du ønsker for å finne ut om vi er en god match. Dette for at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss.
Kontaktinformasjon
Øyvind Husby, HR-sjef, +47 930 27 879Gunn Elise Hansen, Avdelingsleder personalforvaltning, 916 72 509
Jorunn Mørch Aasan, Tillitsvalgt/ Fagopplæringskonsulent, 469 46 654
Arbeidssted
Prinsens gt. 17013 Trondheim
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Trondheim kommuneReferansenr.: 4999618014
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 07.09.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Jorunn Mørch Aasan
Tillitsvalgt/ Fagopplæringskonsulent
469 46 654
Gunn Elise Hansen
Avdelingsleder personalforvaltning
916 72 509
Øyvind Husby
HR-sjef
+47 930 27 879
Om bedriften
Åpen – kompetent – modig
Trondheim kommune er landets tredje største kommune, og Norges største arbeidsplass nord for Dovre med om lag 15 000 medarbeidere. Sammen jobber vi for å gi byens innbyggere gode helse- og velferdstjenester, oppvekst- og utdanningsmuligheter, kultur- og fritidstilbud og et godt bymiljø. Vi er stadig på utkikk etter nye, engasjerte og motiverte medarbeidere.
Trondheim kommune er en framtidsrettet og moderne arbeidsgiver som samarbeider med byens forsknings-, universitets- og høgskolemiljø. Hos oss finnes det spennende karrieremuligheter innen en svært bredt spekter av fagfelt. Mange av våre medarbeidere har hatt et langt og variert karriereløp internt i organisasjonen. Les mer om Trondheim kommune på vår hjemmeside og siden Jobb hos oss.
Trondheim kommune legger til rette for mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet, eller hull i CV-en. Trondheim kommune tilrettelegger arbeidsforholdene så langt det er mulig.
Deltidsansatte i Trondheim kommune som ønsker utvidelse av sin stilling og som er kvalifisert oppfordres og tilbys her å søke på stillinger som er utlyst.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (tidligere NOKUT), og godkjenningen må dokumenteres.
Vi gjør oppmerksom på at søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jf. Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges der det er påkrevd.
Vi gjør oppmerksom på at det ved behov vil gjennomføres bakgrunnssjekk.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
a075d40b-44f1-4205-947b-997c1667dd72
- Hentet fra
talentech
- Referanse
3472464902694784a5275c212151fc28